Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. ledna 2020 Vladislav

Kozí dráha by se mohla úplně obnovit, kraj uvažuje o převzetí

  14:13aktualizováno  14:13
Krajská samospráva zvažuje, ze by převzala oblíbenou Kozí dráhu a platila její provoz. Jezdilo by se po ní až do Duchcova, celá trať by fungovala jako turistická atrakce. Nápad by mohl ale ztroskotat na tom, že kraj od státu žádá, aby opravil zbytek kolejí.

Kozí dráha od roku jezdí od roku 2007 jen do Telnice, na navazujícím úseku do Oldřichova jsou koleje zchátralé a někde chybí. | foto: ArchivMF DNES

Na trati nyní jezdí vlaky jen o letních prázdninách o víkendech. Vyjíždějí z Děčína, ale končí kvůli rozkradeným kolejím už na zastávce v Telnici. Provoz zajišťuje město Děčín společně se všemi obcemi ležícími na trati, přispívá na něj i Ústecký kraj. A právě ten přemýšlí o tom, že by železnici převzal úplně.

„Je zde varianta, že kraj, za peníze ušetřené na základní dopravní obslužnosti, trať převezme a bude ji objednávat ze svého rozpočtu,“ nastínil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). „Měla by to být nostalgická doprava za významnými turistickými cíli,“ řekl Komínek. Předpokládá, že vlaky by jezdily o víkendech, o svátcích a jiných příležitostech.

Vlaky po Kozí dráze by mohly jezdit až do Duchcova

Problém je v tom, že úsek z Telnice do Oldřichova na Teplicku je od roku 2007 zavřený a trať chátrá. „Na její obnovu bude třeba asi 15 milionů korun,“ připomněl náměstek děčínského primátora Pavel Sinko (ČSSD).

Větší finanční podpora od kraje je dle jeho soudu rozhodující. Samospráva pak bude mít větší páku na stát, aby zbytek železnice opravil. „Kdyby se provoz rozšiřoval, žádali bychom opět Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o zprovoznění úseku mezi Telnicí a Oldřichovem,“ doplnil Sinko.

Oldřichovem by však cesta vlakem končit neměla. „Chtěli bychom, aby Kozí dráha jezdila až do Duchcova,“ řekl krajský radní Komínek. Nový dopravce by podle plánů kraje jezdil po trati pět let, v návrhu jízdních řádů jsou čtyři páry spojů denně.

Každý den ne

Správce kolejí reagoval na nabídku rezervovaně. „SŽDC by o otevření mohla uvažovat za předpokladu, že by se kraj zavázal k dlouhodobé objednávce, minimálně deset let, která by zahrnovala pravidelnou, tedy denní osobní dopravu," odpověděl Marek Illiaš ze SŽDC. Investici do zprovoznění vidí značně dražší, podle něj vyjde na 120 milionů.

Možnost, že by vlaky jezdily každý den, ovšem Komínek vyloučil. „Ve všedních dnech by se nejezdilo, nevyplatilo by se to. Těžko budeme dělat dopravní obslužnost historickými vlaky, tímto směrem jít nechceme,“ reagoval Komínek. Dodal, že další možnou variantou je udržení současného stavu, kdy město Děčín žádá Ústecký kraj o příspěvky na provoz z Fondu Ústeckého kraje.

Pokud by se záměr plného zprovoznění nepodařilo naplnit a trať by nakonec zanikla, je zde i možnost jiného naplnění. Děčínský radní Vlastimil Pažourek (VPM) míní, že by po tělese dráhy mohla vést cyklostezka. „Nemusela by se kvůli tomu budovat nová infrastruktura,“ dodal Pažourek.

Autor:
  • Nejčtenější

Gólman o kruté diagnóze: Netrpím sebelítostí, chci se s rakovinou domluvit

Kruté diagnóze se rozhodl postavit bývalý ligový fotbalista Radim Novák. Podpořili ho bývalí spoluhráči z Ústí nad...

Premium

Žižka měl nejmodernější hrad středověké Evropy. Kalich byl dobový unikát

V Českém středohoří je zřícenina hradu skoro na každém druhém kopci. Jedna, na níž se právě intenzivně pracuje, má ale...

Hlavní tah z Varů na Prahu blokoval u Lubence převrácený kamion

Převrácený kamion blokoval přes dvanáct hodin u obce Lubenec na Lounsku hlavní silniční tah mezi Karlovými Vary a...

Kočky smazaly soubor a práce bylo moc, žádal dodavatel o odpuštění pokuty

S neobvyklým odůvodněním žádosti o odpuštění pokuty se loni setkali na radnici v Litvínově. Sankce měla padnout za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Varnsdorfu se našlo pět zabitých labutí, někdo jim vyřízl prsní svaly

Na rozhraní Varnsdorfu a Krásné Lípy na Děčínsku někdo pohodil pět zabitých labutí s vyříznutými prsními svaly. Hrůzný...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Setkat se s vlkem je štěstí, na které čekám, říká koordinátorka hlídek

Několik let stopuje Štěpánka Kadlecová vlky v Krušných horách. V současné době se v krušnohorské krajině pohybuje asi...

Z chátrajícího koupaliště v Krupce bude oddechová zóna, navrhl ji student

V odpočinkový a sportovní areál by se měl v příštích letech proměnit prostor bývalé městské plovárny v Krupce s...

V Dubí se našly návnady s granulemi a špendlíky, ohrožují psy i děti

V okolí náměstí ve Mstišově, což je část Dubí, našli odpoledne strážníci podezřelé návnady. Jde o buřty, které patrně...

Teplicím se osvědčila aplikace Hlášení závad, počet oznámení trvale roste

Rekordní počet 650 oznámení od obyvatel přijala loni internetová aplikace s názvem Hlášení závad, kterou na svých...

TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet
TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet

Ročně je v České republice ošetřeno okolo 350 tisíc úrazů u dětí do 14 let. Mnohé z nich si do života odnášejí trvalé následky. Naučte své děti, jak nebezpečí předcházet.

Najdete na iDNES.cz