Ústí nad Labem chce, aby stát postavil čtyřkilometrový tunel skrz město

  9:30aktualizováno  16:25
Vedení Ústí nad Labem chce postavit tunel, který by odvedl tranzitní dopravu z centra a stal by se součástí přivaděče z Děčína k dálnici D8. Záměr už projednali radní, radnice by měla zaplatit studii proveditelnosti.

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

„Je to vize a možné řešení, které by Ústí přivedlo do 22. století a stalo by se jednou z největších deviz města. Mezi čárou na papíře a tunelem je hodně práce, bavíme se o horizontu 30 let,“ řekl náměstek ústeckého primátora Martin Hausenblas z hnutí PRO! Ústí.

Fotogalerie

Tunel by měl být dlouhý přes čtyři kilometry. Začínat by měl v Žižkově ulici, která je spojnicí centra s dálnicí D8, a vyústit ve čtvrti Neštěmice. Tam by podle materiálů ústeckého magistrátu navazoval na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy.

Dvoutubusový tunel by podle odhadů magistrátu stál 4,5 až pět miliard korun. Protože by sloužil jako přivaděč na dálnici pro Děčín, stavbu by podle představ radních financoval stát. O přivaděči z Děčína se diskutuje už 14 let. Různé varianty počítají s investicí 4,6 až 6,3 miliardy korun.

Nyní si Děčín nechává zpracovat tři varianty, hotové by měly být v polovině července. K nápadu Ústí se děčínská radnice podle mluvčí Markéty Lakomé staví zdrženlivě. „To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína,“ řekla Lakomá.

Radní Ústí jsou ale přesvědčení, že jejich návrh je průlomovým řešením dopravy. Chtějí připravit koncepci proveditelnosti, která by měla být hotová během tří až čtyř měsíců, stát by měla maximálně 300 tisíc korun.

„Doplní studie, které už nyní připravuje kraj a Děčín. Studie má dát odpověď na to, co se stane s regionální a nadregionální dopravou, a jaké by to mělo důsledky v případě, že naše varianta dobře dopadne. Pokud ano, okamžitě budeme jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic , aby naše varianta byla zahrnuta do možného řešení,“ říká Hausenblas.

Peníze by byly stejné jako za nový přivaděč, říká Hausenblas

Podle představ Ústí by totiž díky tunelu nebyla nutná stavba zcela nového přivaděče a stačilo by rozšířit stávající silnici I/62 z Děčína na třípruhovou.

„Na posílení přivaděče u Děčína se už počítá s 1,3 miliardy korun. My na náš tunel se 4,5 až pěti miliardami. Když to sečteme, dostaneme se na 6,5 miliardy, které se mají investovat do zelené varianty připojení Děčína na D8,“ vypočítává Hausenblas.

Cesta z Děčína k dálnici přes ústecký tunel by podle něj byla zhruba stejně dlouhá a rychlá jako u projednávaných přivaděčů. Na začátku Neštěmic by silnice sjela do tunelu a na dálnici by řidiči byli za 2,5 minuty.

„Zmizel by celý tranzit v části Nový Svět, rychlý přístup na dálnici by tunelem mělo Krásné Březno,“ přiblížil Hausenblas.

Další napojení má být nedaleko Předmostí s několika výjezdy a nájezdy. Zmizela by tak kamionová doprava ze Severní Terasy, protože by musela jet pod zemí až na výpadovku na dálnici. Napojení by vedlo i na Mariánský most a Střekov by tak při záplavách nezůstal odříznutý.

„Všechny vjezdy a výjezdy do tunelu jsou mimo záplavové oblasti. Hlavně v případě Střekova je to velká věc, která nám momentálně chybí. Záplavy by už nikdy nezastavily život ve městě,“ věří Hausenblas.

Tunel počítá s plánovaným terminálem i přístavy

Jeden nájezd by vedl i do přístavu v Krásném Březně. Podle Hausenblase stát po Ústí chce, aby počítalo s rozvojem říčních přístavů v Krásném Březně a ve Vaňově. To by za současné situace znamenalo další konvoje kamionů v už tak přetíženém centru.

„To nechceme. S tunelem by kamiony rovnou z přístavů zmizely pryč, pod zem. Pak to nevadí,“ říká Hausenblas.

Poslední nájezd by byl v místech dnešního Západního nádraží. To by s dálnicí spojilo čtvrť Klíše, ale třeba také Vaňov, kudy dnes jezdí tranzit na Lovosice. Na výpadovce v Pražské ulici by vyrostlo přístaviště pro město, byty, obchodní centrum.

U tohoto výjezdu by také vznikl nový dopravní uzel města s terminálem pro vysokorychlostní vlaky, které za 32 minut budou v Praze a za 21 v Drážďanech. O tomto projektu už se na česko-německé úrovni diskutuje. Vyrostlo by tu parkoviště, autobusové nádraží a přesunulo by se sem hlavní vlakové nádraží.

„Současné nádraží bude zbytečné, zklidní se centrum města, zlepší životní prostředí, město budeme moci nábřežím otevřít směrem k Labi. To ale mluvíme o horizontu 30 až 50 let,“ dodal Hausenblas.

Ministerstvo dopravy se k plánům Ústí staví skepticky.

„S touto úvahou není ministerstvo dopravy seznámeno. Co se týče vedení dopravy mezi Ústím a Děčínem, je současná silnice I/62 poměrně kapacitní silnicí. Poté, co přes Ústí, respektive Žižkovu ulici a křižovatku pod Větruší nebude projíždět doprava, která se přesune na dálnici D8, dojde ke značnému odlehčení tohoto dopravního uzlu. Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nejčtenější

Ministryně zažila v ghettu grilování i vyhazování odpadků z oken

Ministryně Jana Maláčová navštívila ústeckou čtvrť Předlice. (18. září 2019)

Říct, že ministryně práce a sociálních věcí přespala jednu noc tam, kam se bojí chodit i policie, je asi nadnesené....

Koloc skupuje Buggyru. Až bude dceři šestnáct, vyšle ji do závodů tahačů

Dcery Martina Koloce se potatily. Dvojčata Aliyyah a Yasmeen už taky kroutí...

Zakladatel roudnické Buggyry je zpátky na scéně, Martin Koloc se ujal šéfování motoristické stáje, kterou zakládal. A s...

S pacienty přivážejí sanitky v Ústí do nemocnice čím dál častěji i štěnice

Štěnice domácí ve chvíli, kdy saje krev. Jak se krev dostává do štěnice, její...

Záchranáři v Ústí nad Labem vezli v průběhu minulého týdne sanitkou z jedné z místních ubytoven pacienta, na jehož těle...

Místo uhlí by na severu Čech mohla energii vyrábět voda z kaskády jezer

Premiér Andrej Babiš u jezera Milada. Jeho vláda bude hledat peníze na...

Po postupném ukončení těžby uhlí by na severu Čech mohla vzniknout propojená kaskáda jezer s přečerpávacími vodními...

První liga: Budějovice vyhrály i potřetí, zatím neztratila ani Poruba

Českobudějovický útočník Radek Prokeš (vlevo) se snaží uniknout Lukášovi...

Hokejisté Českých Budějovic a Poruby potupili ve třetím kole první ligy soupeře devíti góly a vládnou tabulce se...

Další z rubriky

Nanečisto se stěhoval dům, říká šéf inženýrů o přesunu kostela v Mostě

Lubomír Junek už takřka 30 let pracuje v instituci, která se podílela na...

Je to 44 let, kdy stroje začaly nadzvedávat konstrukci kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. 15. září 1975 tím...

Na železničním přejezdu v Chomutově narazila řidička do měřícího vozu

Na přejezdu v Chomutově narazila do měřícího vozu řidička osobního automobilu.

Do měřícího vozu vlakové soupravy AŽD Praha narazila na přejezdu bez závor řidička osobního auta. Záchranáři ji s...

Místo uhlí by na severu Čech mohla energii vyrábět voda z kaskády jezer

Premiér Andrej Babiš u jezera Milada. Jeho vláda bude hledat peníze na...

Po postupném ukončení těžby uhlí by na severu Čech mohla vzniknout propojená kaskáda jezer s přečerpávacími vodními...

Soud by pustil vedoucího, který zneužíval skauty, žalobce podal stížnost

Bývalý skautský vedoucí Martin Mertl, který byl odsouzen na deset let za...

Okresní soud Brno-venkov vyhověl žádosti bývalého skautského vedoucího Martina Mertla, který si odpykával trest za...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz