Stav zábradlí už dlouhou dobu považuje litoměřická radnice za havarijní. Rozsáhlá oprava klíčové stavby přes Labe, která stála více než 111 milionů korun a trvala od počátku dubna 2015 do poloviny loňského dubna, ale s jeho vylepšením nepočítala (o rekonstrukci jsme psali zde).
Vedení města proto opakovaně upozorňovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je vlastníkem mostu a bylo investorem jeho rekonstrukce, na nevyhovující stav.
„Po celou dobu stavby jsme se každých čtrnáct dní zúčastňovali kontrolních dnů na mostě a domlouvali všechny detaily prací jak na mostě, tak na přilehlých chodnících. Nejméně desetkrát jsme se bavili o tom, zda se zároveň s uzavírkou mostu zvládne opravit i zábradlí. Nebylo to však předmětem soutěže,“ sdělila Venuše Brunclíková, vedoucí odboru územního rozvoje.
Ředitelství silnic a dálnic nakonec požadavek města akceptovalo a zadalo zpracování projektové dokumentace. Součástí projektu bude i zakrytí dilatačních spár v odrazné hraně těsně u chodníku.
Zároveň se odstraní nedodělky
„Řešení tohoto detailu nebylo součástí opravy Tyršova mostu. Problém vyvstal až v rámci provádění stavby. Objednateli se s firmou SDS Exmost (která opravu dělala) na dodatečném zahrnutí prací do stavby nepodařilo dohodnout,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle něj budou detaily u dilatačních mostních závěrů, stejně jako další nedodělky odstraněné společně s opravou zábradlí.
S rekonstrukcí se začne v příštím roce. „Už ji máme projekčně připravenou. Je ale nutné zajistit ještě přístup na pozemky, jichž se provádění prací dotkne,“ uvedl Rýdl s tím, že informaci o předpokládané ceně zakázky ještě nejsou k dispozici.
Podle radnice by obnova mohla začít pravděpodobně už v polovině příštího roku. „Střídavě dojde k uzavření vždy jen jednoho z chodníků podél mostu,“ ujistila Brunclíková.
Pro chodce je Tyršův most stejně jako pro řidiče důležitou komunikací. Plánovaná opatření proto počítají s vybudováním provizorního přechodu pro chodce na pravém břehu Labe, tedy na straně centra města.
Díky němu by se lidé mohli snadněji a bezpečněji dostat k té části mostu, která zrovna nebude uzavřená.
Chodníky by měly být širší, namítají chodci
Sami chodci ale chystanou rekonstrukci nevítají s nadšením. „Už tak je chodník docela úzký, že se těžko vyhýbáme s protijdoucími. Chodníky by se při opravě měly rozšířit,“ postěžovala si paní Alena, která po mostě jezdí s kočárkem.
Podle vedoucí odboru územního rozvoje půjde o stavebně náročnou rekonstrukci.
„Ještě nemáme k dispozici definitivní projekt, ale uvažovalo se například o tom, že zábradlí se bude pískovat. To by znamenalo nejen uzavření chodníku, ale i vybudování lešení a záchytných plachet, aby materiál nepadal do Labe,“ poznamenala Brunclíková.
Komplikace provázely opravu Tyršova mostu i v minulosti. Generální oprava měla původně stát 105 milionů korun, ale vícepráce ji prodražily o šest milionů a místo po tři čtvrtě roce byla ukončena až po necelých třinácti měsících.