Středa 4. října 2023, svátek má František
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. října 2023 František

Zkáza Labe jako dopravní cesty začala v 50. letech, říká zastánce jezu

  8:28
Lodní kapitán Josef Třešňák strávil na lodích celý svůj život a teď provozuje v okolí Ústí nad Labem dva přívozy. Vadí mu, co se stalo z řeky Labe. Podle jeho slov jsou ona i její okolí špatně udržované, což začalo už před mnoha lety. Je zastáncem diskutovaného jezu u Děčína.
Josef Třešňák si přeje, aby Labe opět bylo důležitou dopravní tepnou.

Josef Třešňák si přeje, aby Labe opět bylo důležitou dopravní tepnou. | foto: iDNES.tv

Řeka Labe opět jako důležitá dopravní tepna spojující české vnitrozemí se Severním mořem. To je sen Josefa Třešňáka. „Zkáza Labe jako dopravní cesty začala v 50. letech minulého století. A ani současný přístup odpovědných politiků nebo organizací zatím žádné zlepšení nepřinesl,“ říká muž, jenž provozuje přívozy přes Labe v ústeckých Neštěmicích a Církvicích.

Proč by se měl postavit tolik diskutovaný plavební stupeň Děčín?
Každý den se jen v děčínském přístavu naloží kolem 270 kontejnerů na kamiony nebo vlaky. Do Hamburku je to zhruba 560 kilometrů po silnici, za každý ujetý kilometr se platí 30 korun. Pro všechny zúčastněné je to jistý zdroj příjmů, který dnes vodní doprava nijak neohrožuje. Za všemi bojovníky proti jezu tak stojí velká lobby. Za využívání vodních cest se přitom v drtivé většině v Evropě nic neplatí. Navíc jedna loď dokáže podle stavu vody naložit od 25 do 56 kontejnerů, což je až 56 kamionů. Důležité je však jezdit na čas. Což nynější vodní stav řeky Labe po většinu roku samozřejmě neumožňuje.

I kdyby se podařilo výstavbou stupně hladinu před Děčínem zvýšit, budou moct lodě plout dál, když německá strana uvedla, že na své straně žádný jez stavět nebude? V okolí Drážďan je hladina Labe také často velmi nízká.
Jsem přesvědčený, že ano. Němci na rozdíl od nás mají na březích Labe zachované a celoročně udržované poldry. Správně řečeno to jsou koncentrační hráze, což jsou takové menší bazénky na straně koryta, ve kterých se přirozeně zadržuje voda. Když jede proti proudu naložená loď, dokáže si z nich pod sebe nasát spoustu vody. V momentě se hladina zvýší až o sedmdesát centimetrů. A je jedno, jestli se jedná o loď s lodním šroubem pod trupem, nebo o starý kolesový parník. My teď z Děčína do Ústí musíme těch sedmdesát centimetrů odečítat, protože u nás jsou poldry zanesené a loď, která veze tisíce tun, nemá žádnou možnost si potřebnou vodu pod sebe natáhnout.

Proč u nás poldry nejsou, když dokážou tak hodně pomoct?
V 50. letech minulého století se na vysokých školách vyučovalo, že poldry jsou na to, aby se zasypaly kameny, které se vyberou z řeky. A že republika má nové přehrady na Vltavě, kde je vody dost a bude ji možné pouštět do Labe. To byl základ toho, co zabilo českou lodní dopravu. Už tehdy korečkové (plovoucí) bagry sypaly vše do poldrů. V roce 1921 bylo mezi ústeckým Střekovem a hranicí 120 takových zátok. Dnes jen stěží na několika málo místech rozpoznáte jejich pozůstatky.

Pamětníci také často zmiňují, že dříve korytem řeky pravidelně projížděly bagry, jež čistily dno.
Představte si, že z horního Rýna natéká do Bodamského jezera každý rok 1,5 až 2 miliony kubíků vody. Pokud by se zátoka nečistila, byla by za deset let plně zanesená naplaveninami. Tamní správci toku ji ale pravidelně bagrují. Mají pět korečkových bagrů, které zátoku neustále čistí.

Josef Třešňák

  • Je mu 75 let.
  • Má hodnost námořního kapitána a oprávnění řídit námořní lodě po celém světě.
  • Na lodích proplul celou Evropu. 
  • Provozuje dva přívozy na Labi.
  • Školí bezpečnost vodní plavby.
  • O řekách Labe a Rýn přednáší v Česku i v Německu, kde má druhý domov. 

A u nás?
Každý rok do Labe přiteče milion kubíků naplavenin, přitom se z něj podle dostupných údajů za stejnou dobu vytěží jen 130 tisíc kubíků naplavenin. Na Labi mezi Ústím a Děčínem není jediný korečkový bagr, který by čistil dno a naplaveniny by se odvážely rovnou pryč. U nás se vše šoupe jen na stranu podvodním bagrem. Čistí se pouze dráha ve středu koryta. Vyhrabané naplaveniny se pak často nechají ležet na březích, takže se stejně postupně splaví zpět do řeky.

Vraťme se ještě k výstavbě jezu. Tu odmítají ochránci přírody s tím, že údolí Labe patří do evropské soustavy chráněných území Natura 2000.
Ještě předtím však bylo Labe prohlášeno za evropskou plavební cestu. Je to patová situace a české zákony teď nedovolují projekty ke splavnění Labe realizovat. Vše se ale vyvíjí. Už teď se musíme smířit s tím, že v řece žijí ryby, které tu nikdy nebyly, jako je například hlaváč černý, nebo invazivní vodní rostliny, které se tu také dříve nevyskytovaly. Není možné vracet se stále do minulosti a mít to tu pořád stejné. Je potřeba úplně změnit přístup k řece.

Jak třeba?
Vše je evoluce, která posouvá člověka, flóru i faunu. Vrátím se opět k Rýnu. Ve spodní části Rýna, mezi Německem a Francií, je několik elektráren, které svou činností ohřívají vodu v řece až o čtyři stupně na 25 až 30 stupňů. Rybáři tam například úplně přestali vysazovat lososovité ryby, které žijí pouze ve studené vodě. A v Čechách? Do Kamenice nad Hřenskem se stále vysazují nové plůdky lososů, které ale musí proplout přes Labe, které má v létě běžně přes 22 stupňů. Možná i proto se jich z tisíců vysazených kusů vrací zpět jen pár jedinců.

Vy sám v okolí Ústí provozujete dva přívozy, abyste život k řece opět navrátil. Proč to u nás nefunguje jako například hned kousek za hranicemi v Německu?
Naše zákony totiž omezují i možnost oživování nábřeží ve městech. Úředníci často argumentují tím, že jde o záplavové území, a nedovolí přistavit ani toalety, natož tu vybudovat zázemí pro obyvatele nebo turisty. Hlavně cizinci často kroutí hlavou a nechápou, proč nedokážeme řeku v tak krásném úseku, jaký od Lovosic po Hřensko je, více využívat a zapojit ji i do svých životů.

  • Nejčtenější

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Konec neporazitelnosti, Spartu skolila Kometa. Extraligu nově vedou Pardubice

Také hokejisté Sparty už v extralize poznali porážku, v hitu sedmého kola si na ně vyšlápla Kometa a v hlavním městě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa má první body, Pardubice sedmi góly vládly šlágru. Spartě pomohla výzva

V úplně opačných rolích vstupovaly do pátého kola hokejové extraligy Sparta s Kometou. Zatímco Pražané ještě v novém...

Rodiče prosí o pomoc s pátráním po muži podezřelém ze zneužívání malých chlapců

Policie pátrá po šedesátiletém Janu Kozenském z Ústeckého kraje, který je podezřelý ze zneužívání malých chlapců. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Teplice - Slavia 0:0, domácí nedali penaltu, gól hostů neplatil kvůli ofsajdu

Slávističtí fotbalisté podruhé za sebou klopýtli. Po remízové derby nevyhráli ani v Teplicích, v 10. kole Fortuna ligy...

Čórky, fet a štěnice. Strávili jsme noc v ghettu Mojžíř, první české no-go zóně

Premium Chodníky jsou rozebrané, dlažební betonové kostky vytrhané, tráva udupaná na prach. Okolo kontejnerů na odpad jsou kupy...

Kšeft za 100 miliard. Gangy vykrádají v Americe obchody, bránit jim se trestá

Premium Bylo jich asi sto, přijeli desítkami aut jako loupeživá karavana a během pár minut vybílili luxusní obchody v centru...

Fakt sorry, on je dokonalý. Český skaut o vstupu talentu, který přemění NHL

Premium Už jeho kousky v přípravě naznačují, že do vesmíru NHL vlétne kometa, která může jednou celou soutěž sežehnout. Jmenuje...

Do řeky Bíliny se dostala odmašťovadla, hladinu pokryla hustá pěna

Do řeky v Bílině na Teplicku se v úterý dostala pěnivá látka, informoval o tom rybářský svaz. Hospodáři spolupracují s...

Netají před námi těžaři lithia něco? Starosta Dubí o obavách místních

Premium S těžbou z ložiska na Cínovci počítají od roku 2027 (nebo 2028) jak těžaři, tak vláda. Jestli se dolovat skutečně...

Dopravní peklo v Teplicích. Ve městě se sešlo několik oprav hlavních tahů

Průjezd Teplicemi komplikuje několik oprav frekventovaných komunikací. Na řadě míst na řidiče čekají semafory,...

Nekácejte stoleté stromy! Aktivisté přinesli před sídlo lesníků makety pařezů

Skupina aktivistů z hnutí Greenpeace dnes protestovala proti kácení starých porostů před sídlem státních Lesů ČR v...

Veletrh FOR KIDS: Užijte si zábavný víkend se svými dětmi!
Veletrh FOR KIDS: Užijte si zábavný víkend se svými dětmi!

Veletrh hraček, her a potřeb pro děti FOR KIDS proběhne ve dnech 20. až 22. října na výstavišti PVA EXPO PRAHA. Jeho letošní ročník bude výjimečný...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....

Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií

Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická...