Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Magistrát města Děčín

Děčín rozhodne, kudy se napojí na dálnici D8. Ideální trasu nemá

  • 10
Zastupitelé Děčína do konce listopadu rozhodnou, kudy má vést přivaděč k dálnici D8. Na výběr mají tři varianty. Vzešly ze studie, kterou nechala vypracovat hospodářská rada okresu a zaplatili ji podnikatelé, děčínská radnice a občanská sdružení. Vyšla na půl milionu korun.

První variantou je rozšířit stávající tah z Děčína na Ústí nad Labem podél Labe, druhou je takzvaná zelená cesta, jež by vedla kolem obce Malšovice a třetí možností je zbudování silnice územím Chrochvického potoka.

Nejdražší je zelená varianta, studie počítá s cenou šest miliard korun. Trasa totiž zahrnuje i stavbu tříkilometrového tunelu.

„Domnívám se, že vzhledem k částce je tato stavba nereálná. Upřednostňuji variantu územím Chrochvického potoka, která je nejvíce rozpracovaná,“ řekl děčínský zastupitel a poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna.

Stavbu bude financovat ministerstvo dopravy. Foldyna ale podotkl, že státní rozpočet s mnohamilionovou stavbou zatím nepočítá. Proto si Foldyna netroufal odhadnout, kdy k vybudování přivaděče skutečně dojde.

Nejlevnější by bylo rozšířit silnici podél Labe

Chrochvickou variantu ale už v roce 2008 zamítlo ministerstvo životního prostředí, protože by měla neúnosný vliv na přírodu i obyvatele. Kamionová doprava vedená touto trasou by se totiž táhla podél sídlišť v Želenicích a v Jílovém a dotkla by se tak zhruba čtrnácti tisíc lidí. To je jen o tři tisíce obyvatel méně, než je tomu dnes, kdy vede centrem Děčína, Jílového a Libouchce.

Přesto studie chrochvickou variantu vrátila do hry. „Předložit tuto variantu by si nedovolili snad ani v banánové republice,“ komentuje to Jan Štefan z Děčínského fóra, jež se dopravou již několik let zabývá.

Sám preferuje rozšíření nynější silnice na Ústí podél Labe. „Trasa této varianty by téměř nezasáhla obydlené části Děčína ani Ústí nad Labem. Bylo by to nejlevnější. Negativem je snad jen to, že by silnici mohla zaplavit pětiletá voda, podle některých výpočtů desetiletá. Myslím, že jednou za pět či deset let by se nestalo nic tragického, kdyby doprava stála,“ poznamenal Štefan.

Podle něj by v krajním případě byla schůdná také nejdražší zelená varianta.

Tunel pod Pastýřskou stěnou či trasa místo Kozí dráhy už padly

O tom, kudy vést přivaděč k dálnici v Děčíně, diskutují veřejnost i odborníci řadu let. V roce 2008 odmítlo ministerstvo životního prostředí také studii, jež navrhovala vybudovat silnici namísto železniční trati zvané Kozí dráha.

Své rozhodnutí tehdejší ministr Martin Bursík zdůvodnil tím, že by nešlo o obchvat, ale pouze o průtah městem. Doprava by měla negativní vliv na obyvatele i životní prostředí.

Děčínští zastupitelé v loňském roce odmítli i návrh, podle něhož by mohl přivaděč vést centrem Děčína, a to tunelem pod Pastýřskou stěnou.