Československé tramvaje v Drážďanech dojezdily po 41 letech v květnu 2010.

Československé tramvaje v Drážďanech dojezdily po 41 letech v květnu 2010. | foto: ČTK

Drážďany nasadily československé tramvaje, nové jim kvůli opravám došly

  • 24
Do ulic Drážďan se vrátily československé tramvajové soupravy Tatra. Tamnímu Dopravnímu podniku totiž v předvánočním čase, kdy do města přijíždějí desetitisíce turistů, došly vozy na posílení spojů. Dávno vyřazené, ale stále plně funkční tatry zatím v Drážďanech jezdí dvě.

"Jsou padesát let staré a zatím budou jezdit na trati Hellerau - Südvorstadt," říká mluvčí drážďanského dopravce DVB Falk Lösch. Podle něj budou jezdit v Drážďanech až do Vánoc.

Tramvaje v Drážďanech

Československé tramvaje z podniku ČKD se do Drážďan dostaly nařízením socialistické Rady vzájemné hospodářské pomoci. Ve východním bloku platily v 60. letech za špičkové stroje.

První pokusná jízda se v Drážďanech uskutečnila v roce 1964. Pravidelně začaly vozy typu T4D a B4D jezdit ve městě od roku 1969. Celkem jich Drážďany nakoupily několik set.

V polovině 90. let Drážďany začaly svůj tatrovácký tramvajový park modernizovat, jejich typickou červenou barvu nahradila žlutá.

Staré vozy začaly postupně nahrazovat moderní nízkopodlažní soupravy z nedalekého Budyšína a v květnu 2010 jejich pravidelný provoz v Drážďanech skončil.

Lösch uvedl, že Dopravní podnik musel staré československé tramvaje nasadit kvůli množství oprav na nových nízkopodlažních soupravách a také kvůli tomu, že řada letos nakoupených vozů čeká na schválení provozu.

 "Všechna další rezervní vozidla jsou na tratích," dodal mluvčí.

Československé tramvaje jezdily v Drážďanech od šedesátých let minulého století do roku 2010. Dopravní podnik si ale v depu i poté ponechal celkem čtrnáct souprav.

Lidé staré tramvaje vítají

Jejich dočasný návrat vyvolal na webu Sächchsische Zeitung nadšené reakce.

"Konečně krásné staré tatry v každodenní práci a ne ty novoty bez duše," napsal jeden z obyvatel města.

"Teď už chybí jen ty opravdu staré tramvaje s ´balkonem´ vpředu a vzadu. To by vůbec bylo dobré, kdyby tu jezdily repliky, to by bylo něco pro turistický ruch," připojil se další.

Dopravní podnik na československé tramvaje upozornil cestující předem, i proto, že nejsou úplně vhodné například pro vozíčkáře. Dopravní podnik je proto nasadil na linky, o nichž se ví, že jimi necestuje tolik matek s kočárky.

"Vozíčkáři ale mají možnost využít na té samé lince jiné nízkopodlažní soupravy," poznamenal Falk Lösch.