Čtyřiašedesátiletý Vimer nesmí řídit žádné motorové vozidlo po dobu tří let. Pondělní rozsudek není pravomocný, žalobce i obžalovaný si ponechali lhůtu na odvolání.
Za obecné ohrožení z nedbalosti hrozilo profesionálnímu šoférovi až osm let vězení. Žalobce mu ale s ohledem na jeho řidičskou minulost bez většího pochybení navrhl podmínku, s níž se soudce ztotožnil.
Nehoda se stala loni 9. března krátce po osmé hodině ráno na hlavním tahu z Chomutova do Prahy v místě, kde se čtyřproudová silnice zužuje na dvouproudovou (psali jsme o tom zde).
Děti ze základní školy ve Vejprtech jely na výlet na Pražský hrad, jejich cesta skončila u Panenského Týnce.
Podle obžaloby jel Vimer se školním autobusem téměř o čtyřicet kilometrů v hodině rychleji, než povoluje dopravní značení v tomto úseku. Na namrzlé vozovce dostal smyk a sjel do pravého příkopu, kde se autobus převrátil na bok.
Mohla za to námraza, hájil se šofér
Šofér se hájil tím, že na namrzlé silnici nemohl zpomalit. Dostal smyk a s autobusem skončil mimo vozovku, kde se vůz převrátil. Podle řidiče měla podíl na nehodě námraza.
Silničáři podle Vimerova obhájce zanedbali péči o vozovku, která má být při údržbě prioritou vzhledem k tomu, že jde o hlavní tah mezi Prahou a Chomutovem.
„V době nehody ani den před tím nebyl tento úsek nijak ošetřený proti námraze. Jde přitom o místo, kde náledí může vznikat velmi náhle a ví se o tom. Před havárií tam teplota klesla pod bod mrazu,“ tvrdil obhájce.
Obhajoba také upozornila na údajná chybová hlášení protiblokovacího systému kol při brzdění - ABS, který v den nehody údajně nefungoval. Tvrzení ale dopravní znalec vyvrátil s tím, že závadu z dat nezjistil.
Jel moc rychle, oponoval žalobce
„Otázka technického stavu autobusu je přesto sporná. Údaje o chybových hlášeních byly stažené až měsíc po nehodě a mohlo dojít k manipulaci s nimi,“ prohlásil obhájce.
Ovšem podle státního zástupce Jindřicha Koželuha je jedinou příčinou nehody nepřiměřená rychlost. V úseku se snižuje postupně z 90 kilometrů v hodině na 80 kilometrů a poté 60 kilometrů za hodinu. Řidič v místě, kde je již nařízena šedesátka, projížděl rychlostí 98 kilometrů v hodině.
„Nepřiměřeně vysoká rychlost je jednoznačnou příčinou této nehody. Znalec jasně uvedl, že pokud by řidič jel podle předpisů, nehoda by se nestala,“ zdůraznil Koželuh.
Vyprošťování havarovaného autobusu: