Bohumil Vimer v pondělí před lounským soudem.

Bohumil Vimer v pondělí před lounským soudem. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Řidič, který havaroval s autobusem plným dětí, dostal podmínku

  • 13
S podmíněným trestem 30 měsíců s odkladem na tři roky a dočasným zákazem řízení odešel od soudu Bohumil Vimer, který loni v březnu havaroval na Lounsku s autobusem plným dětí. Při nehodě utrpěli velmi vážná poranění tři školáci a dalších 29 cestujících bylo zraněno lehce.

Čtyřiašedesátiletý Vimer nesmí řídit žádné motorové vozidlo po dobu tří let. Pondělní rozsudek není pravomocný, žalobce i obžalovaný si ponechali lhůtu na odvolání.

Za obecné ohrožení z nedbalosti hrozilo profesionálnímu šoférovi až osm let vězení. Žalobce mu ale s ohledem na jeho řidičskou minulost bez většího pochybení navrhl podmínku, s níž se soudce ztotožnil.

Nehoda se stala loni 9. března krátce po osmé hodině ráno na hlavním tahu z Chomutova do Prahy v místě, kde se čtyřproudová silnice zužuje na dvouproudovou (psali jsme o tom zde).

Děti ze základní školy ve Vejprtech jely na výlet na Pražský hrad, jejich cesta skončila u Panenského Týnce.

Podle obžaloby jel Vimer se školním autobusem téměř o čtyřicet kilometrů v hodině rychleji, než povoluje dopravní značení v tomto úseku. Na namrzlé vozovce dostal smyk a sjel do pravého příkopu, kde se autobus převrátil na bok.

Mohla za to námraza, hájil se šofér

Šofér se hájil tím, že na namrzlé silnici nemohl zpomalit. Dostal smyk a s autobusem skončil mimo vozovku, kde se vůz převrátil. Podle řidiče měla podíl na nehodě námraza.

Silničáři podle Vimerova obhájce zanedbali péči o vozovku, která má být při údržbě prioritou vzhledem k tomu, že jde o hlavní tah mezi Prahou a Chomutovem.

„V době nehody ani den před tím nebyl tento úsek nijak ošetřený proti námraze. Jde přitom o místo, kde náledí může vznikat velmi náhle a ví se o tom. Před havárií tam teplota klesla pod bod mrazu,“ tvrdil obhájce.

Obhajoba také upozornila na údajná chybová hlášení protiblokovacího systému kol při brzdění - ABS, který v den nehody údajně nefungoval. Tvrzení ale dopravní znalec vyvrátil s tím, že závadu z dat nezjistil.

Jel moc rychle, oponoval žalobce

„Otázka technického stavu autobusu je přesto sporná. Údaje o chybových hlášeních byly stažené až měsíc po nehodě a mohlo dojít k manipulaci s nimi,“ prohlásil obhájce.

Ovšem podle státního zástupce Jindřicha Koželuha je jedinou příčinou nehody nepřiměřená rychlost. V úseku se snižuje postupně z 90 kilometrů v hodině na 80 kilometrů a poté 60 kilometrů za hodinu. Řidič v místě, kde je již nařízena šedesátka, projížděl rychlostí 98 kilometrů v hodině.

„Nepřiměřeně vysoká rychlost je jednoznačnou příčinou této nehody. Znalec jasně uvedl, že pokud by řidič jel podle předpisů, nehoda by se nestala,“ zdůraznil Koželuh.

Vyprošťování havarovaného autobusu: