Podle státního zástupce Pavla Norka pořadatel nezajistil bezpečnost účastníků sprintu. „Dostatečně neproškolil a nepoučil jednotlivé členy pořadatelské služby o opatřeních k zajištění bezpečného průběhu závodů, nezajistil řádnou kontrolu a dohled nad jednotlivými úseky závodní trati, stejně tak i náležitou komunikaci mezi členy pořadatelské služby,“ uvedl žalobce.
Pořadatel srazu, na který se sjíždějí motorističtí nadšenci a majitelé rychlých či upravovaných vozů, Martin Krátký je obžalovaný z usmrcení z nedbalosti. Podle trestního zákoníku mu hrozí až šestileté vězení. Obžalobě čelí i právnická osoba, tedy spolek, kterému hrozí peněžitý trest či zákaz činnosti.
Martin Krátký během své zhruba dvouhodinové výpovědi pochybení odmítl. „Tisíckrát se mi honilo hlavou, co jsme mohli udělat lépe. Akci připravuji sedmnáct let, na zabezpečení spolupracuji s lidmi, kteří jsou zkušení a kterým důvěřuji,“ vyprávěl.
Na letištní ploše při akci narazil šofér audi do seatu. Zatímco osádce prvního zmíněného vozu se nic nestalo, ve druhém byli zraněni řidič i spolujezdec. Oba záchranáři okamžitě převezli do nemocnice, kde spolujezdec druhý den zemřel.
Podle Krátkého se vůz značky seat neměl nočních sprintů vůbec zúčastnit kvůli naprosto nevyhovujícímu technickému stavu. „Nebylo možné, aby se řidič s takovým vrakem na dráhu dostal standardní cestou. Kolega mi říkal, že tohle auto při technické kontrole vyhodili. Nesvítila mu totiž ani zadní světla,“ hájil se.
Stav auta nikdo neřešil, tvrdí řidič
To, že se na start auto přeci jen postavilo a odstartovalo, pořadatel vysvětlil tak, že řidič přijel od druhého konce letištní plochy a záměrně se vyhnul pořadatelské službě. Na akci prý šofér v minulosti vypomáhal jako brigádník a věděl tak, jak to tam chodí.
Vůz vlastnil a na sprintech řídil tehdy dvacetiletý mladík, který neměl řidičské oprávnění, navíc byl pod vlivem alkoholu. „Nikdo mi dýchnout nedal. Na startu jen zkontrolovali, jestli jsme připoutaní. V jakém stavu je auto, nikdo neřešil,“ vypověděl.
Po dráze se prý pohyboval nízkou rychlostí. „Jel jsem na jedničku, vyšší rychlost nešla zařadit. Ani jsem neprojel cílem, když do nás narazilo další auto,“ dodal.
Řidič audi vypověděl, že neosvětlené auto uviděl na poslední chvíli. V tu chvíli se řítil více než stokilometrovou rychlostí. I on byl pod vlivem alkoholu.
Hlavní líčení bude u lounského soudu pokračovat po Novém roce.