"Oficiální zprávy ještě nemáme, ale měli jsme jednání Šluknovského regionu s Ústeckým krajem a zprávy jsou mírně optimistické," říká Miroslav Jemelka, starosta Dolní Poustevny.
Trať přes SebnitzTrať přes Sebnitz by pro tisíce lidí ze Šluknovského výběžku znamenala výraznou úsporu času. Turistům by pomohla lépe se dostat do národních parků na obou stranách hranice. Pokud nyní chtějí do Děčína, musí s několika přestupy jet přes Rumburk, Jedlovou a Rybniště, cesta trvá více než dvě hodiny. Cesta přes Sebnitz, Bad Schandau, Dolní Žleb do Děčína by se zkrátila na 60 minut. |
Pokud nyní chtějí lidé ze Šluknovského výběžku jet do Děčína, znamená to pro ně tříhodinovou cestu s minimálně dvěma přestupy. Pokud by vlaky jezdily přes Sebnitz na Děčín, jízda by trvala jen hodinu.
"A navíc je šance, že by cesta byla bez přestupu. Pro minimálně 18 tisíc lidí by to byla velká úleva a úspora času. Měli by větší šanci získat práci, jezdit do škol, na úřady, za lékařem," popisuje Jemelka, jeden z hlavních bojovníků za trať.
Mezi Dolní Poustevnou a Sebnitzem chybí necelý kilometr kolejí, snahy o dostavění trati začaly před šesti lety. Česko i Německo již dávno podepsaly memorandum o jejím obnovení a Správa železniční dopravní cesty proto již před dvěma lety za oživení trati od Šluknova zaplatila 80 milionů korun. Z české části je tak směrem k německým hranicím hotova.
O trati se rozhodne v červnu
"Velmi doufám, že tato trať ožije a vlaky přes hranice mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou budou jezdit. Konečné rozhodnutí, jestli trať bude, nebo ne, však bylo odloženo na červen," brzdí nadšení Jens Dierchen, manažer cestovního ruchu a turismu VVO.
Po ledové sprše z konce loňského roku, kdy saský zemský sněm nařídil dopravcům letos ušetřit 24 milionů eur (asi 605 milionů korun) a v roce 2012 dalších 35 milionů eur, je situace mnohem optimističtější. Podle odborníků nějaké komplikace ještě přijít mohou, ale pokud saský stát nenařídí další radikální škrty, stavět by se mohlo.
"Stavba je možná opravdu pouze v případě, že finanční příspěvky od státu již neklesnou," řekl Christian Schlemper, mluvčí VVO.
Aby peníze na stavbu trati do Čech byly, musí VVO i přes neustálý příliv cestujících intenzivně hledat úspory. Zvýšení zisku může výrazně pomoci i fakt, že Drážďany nechtějí ve městě zavádět 'zelenou' ekologickou zónu, ale sází na železniční a tramvajovou dopravu, která má být ještě výhodnější.