V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

  11:05aktualizováno  11:05
Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a práci v ní najde dalších třicet lidí.

Během devíti minut napumpují zaměstnanci firmy Ryko bezmála 9 kubíků vody do cisternového nákladního vagonu, který předtím několik dní opravovali a svářeli. Zkoušejí, zda udělali svou práci dobře a nikde nic neprotéká. 

Když se ujistí, že je vše v pořádku, během dalších osmnácti minut vodu vypustí a vůz může putovat zpět ke svému majiteli. 

Doposud trvala kontrola napouštěním jednu a půl hodiny, kdy měl pracovník prostoje. Teď je 90 metrů krychlových napuštěno za pouhých pár minut. 

Fotogalerie

„Poté co je vagon naplněn a zjistíme, že nikde neuniká, vrátí se voda z něj do nádrže, odkud byla předtím odčerpána, aby mohla být použita na kontrolu dalších vozů. Vodu bereme z vlastní studny. Zkoušíme tak hlavně vagony, které jsou určené na přepravu chemikálií a nebezpečných materiálů,“ přiblížil statutární ředitel Ryko Martin Vošta.

V nové hale mohou pracovníci najednou opravovat až dvanáct vozů, ročně se tu tak může zrevidovat okolo dvou tisíc vagonů. Celková investice do její výstavby a vybavení přišla majitele na více než 60 milionů korun. 

Přes polovinu šlo na opláštěnou ocelovou konstrukci, její založení a zasíťování haly. Dalších 15 milionů stálo vnitřní vybavení haly. Součástí je jeden z nejdelších svářených montážních kanálů. Na délku měří 40 metrů a je vybaven nejmodernější technologií.

Největší investice za poslední léta

„Kanál je určen na inspekci dlouhých vagonů, které tak nemusíme rozpojovat nebo můžeme opravovat tři vagony najednou. Hala jako taková je určena především na běžné opravy a revize železničních vozů,“ poznamenal Vošta.

„Její výstavba byla naší největší investicí za posledních pět let. Nebylo to ale tak snadné, protože pod samotnou halou je ne zcela vyhovující podloží. Museli jsme se vypořádat s tím, že je tu šest až sedm metrů jílu,“ sdělil Vošta.

Do Děčína míří vagony z celé Evropy. Kromě samotných oprav tu udělají i garanční prohlídky, technické kontroly, rekonstrukce nebo čištění. 

Na jednom místě se tak mohou sejít vozy na přepravu nerostných surovin, pohonných hmot, chemikálií, ale i potravin nebo automobilů. Společnost doposud zaměstnává 260 lidí.

„Jsme vlastně taková autoopravna pro železniční přepravu. Máme zákazníky od Švédska po Polsko, od Maďarska po Francii. Z lokálních firem opravujeme třeba vagony pro Lovochemii, Unipetrol či Spolchemii,“ přiblížil Vošta.

Souprava pro trať z Mekky přijela lodí

„Loni jsme tu ale měli zajímavý projekt, kdy jsme kompletovali soupravu vagonů pro stavbu trati mezi Mekkou a Medinou. Zatímco většinou přijedou vozy po železnici, tyhle musely jet i lodí,“ řekl Vošta.

Ryko má kromě sídla v Děčíně ještě pobočky v Mladé Boleslavi a Kralupech nad Vltavou. Ve třech provozech provedou zaměstnanci ročně dva tisíce revizí a šest tisíc běžných oprav železničních vozů. 

Firma letos na jaře oslavila čtvrtstoletí své existence. Svou tradicí navazuje na výtopnu lokomotiv a opravnu založenou roku 1871 u nádraží v děčínské části Podmokly.

Podmokelské dílny sloužily pro údržbu a opravu vozového parku společnosti Duchcovsko-podmokelská dráha.

Po druhé světové válce přešla opravna pod Československé státní dráhy. Společnost Ryko ji pak získala v 90. letech, kdy vyhrála soutěž v rámci privatizace.

„V rámci Evropy jsme, myslím, jedna z nejmodernějších opraven vagonů vůbec. Začínáme teď plánovat další investici, kterou chceme rozjet od teď do tří let. A až nám bude 150 let, což bude v roce 2021, chceme otevřít novou kolovnu,“ nastínil plány Vošta.

Nejčtenější

Stát podporuje lenost a zneužívání dávek, říká šéfka ústecké sociálky

Ivana Šťastná, vedoucí sociálního odboru ústeckého magistrátu.

Ministerstvo práce a sociálních věcí chystá nový systém vyplácení sociálních dávek. Návrhy připomínkuje vedoucí...

Děti z tábora na Lounsku otrávila bakterie, která v jídle produkuje jed

Že jíte doma těstoviny celkem často? Na Valentýna vyberte ty ve tvaru srdíček a...

Hygienici objevili ve vzorcích potravin z kuchyně dětského tábora v Žerotíně na Lounsku, kde tři desítky dětí postihly...

Při srážce s autem vykolejil na Lounsku rychlík, škoda je dvacet milionů

Nehoda na přejezdu u Hořetic na Lounsku (16. července 2019)

Na Lounsku vjelo osobní auto před rychlík z Mostu do Plzně. Vážně vypadající nehoda nakonec skončila jen jedním lehkým...

Co může za sesuv na D8? Podle odborníků déšť a nezajištěný zářez

Podle odborníků z Technické univerzity Ostrava se ve svahu objevily trhliny už...

Nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť jsou podle odborníků z Technické univerzity Ostrava hlavními...

Pod lipami v Ústí ležely desítky čmeláků, zřejmě uhynuly vyčerpáním

Čmeláci pod lipami v Ústí zřejmě uhynuli vyčerpáním

Desítky mrtvých čmeláků a včel se v minulých dnech objevily v ulici Sociální péče na sídlišti Severní Terasa v Ústí nad...

Další z rubriky

Imunita skončila a začal soud. Expolitičce z Ústí nad Labem hrozí 10 let

Bývalá poslankyně Kailová u ústeckého okresního soudu

Ústecký okresní soud opět řeší údajně zmanipulovaný projekt vítání občánků. Loni nepravomocně zprostil obžaloby...

Ústecká zoo má plán pro udržení chovu slonů, uvažuje o stádu čtyř samců

Ošetřovatel Petr Kiebel se slonicemi Dehli a Kalou ve výběhu ústecké zoo v...

Až čtyři sloní samce by mohla časem chovat ústecká zoologická zahrada. Jejich skupina by měla zastoupit slonici Delhi,...

Lákali chudé do Anglie a udělali si z nich otroky, viní žalobce manžele

Ústecký krajský soud začne brzy řešit rozsáhlý případ vykořisťování

Ústecký krajský soud začíná řešit případ manželů, kteří podle obžaloby vylákali do Anglie nejméně desítku krajanů na...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝROBNÍ MISTR - TEPLICKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 27 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz