Aleš Burger, jeden ze zakladatelů portálu Hit hit. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Hithit je e-shop se zajímavými nápady, vysvětluje jeho spoluzakladatel

  • 1
Teplický rodák Aleš Burger je spoluzakladatelem webu Hithit, jenž propojuje autory zajímavých nápadů se zákazníky. Využil k tomu i zkušenosti z doby, kdy pořádal u Teplic festival Cosmic Trip. „Základem Hithitu je komunitní financování. Je to vlastně e-shop se zbožím, které ještě neexistuje,“ říká.

Od pořádání festivalu elektronické hudby Cosmic Trip, na nějž vozil v 90. letech světové dýdžeje, se dostal prostřednictvím své promotérské agentury Next Level až ke spolupráci se značkami jako Red Bull, Adidas či Heineken.

A před několika lety stál i u zrodu úspěšného crowdfundingového webu Hithit.com, který pomáhá lidem realizovat jejich nápady od vydání knihy či nahrání desky až po rozjezd výroby nějakého zajímavého produktu, které by se neobešly bez peněz do začátku. 

Během jeho existence už tu začínající podnikatelé zveřejnili na 1 500 projektů, pro něž se podařilo vybrat přes 100 milionů korun. „Dnes kontrolujeme 70 procent veškerého českého a slovenského trhu,“ poznamenává Burger.

Popište na začátek, co přesně znamená crowdfunding?
V češtině na to není ekvivalent, ale nejčastěji se používá komunitní financování. Znamená to, že se skupina lidí složí na uskutečnění projektu, který v té době existuje jen formou nápadu nebo částečné realizace. Hithit umožňuje uskutečňovat projekty v jejich raném stadiu a zároveň dává lidem možnost zkusit si podnikání nanečisto.

Jak konkrétně funguje? Autor zveřejní nápad, lidem se zalíbí a finančně ho podpoří?
Ne tak úplně. Lidé si nakupují věci. Nejlépe bych to řekl tak, že Hithit je internetový obchod se zatím neexistujícími věcmi. Je to tak, že vy chcete něco vyrábět, na webu řeknete – budu produkovat tohle a prodávat to za tolik, vaši budoucí zákazníci se na váš nápad podívají, a když se jim zalíbí, přispějí tím, že si zatím ještě neexistující zboží od vás koupí. Je to na principu předprodeje. Máme ale i pojistku, aby celý projekt nekrachl a zákazníci o peníze nepřišli. Člověk s nápadem musí hned na začátku říci, kolik chce vybrat. Pak existují tři scénáře. Dva jsou dobré, že dostane požadovanou částku nebo částku vyšší. Třetí je takový, že když se nápadu peníze nepodaří vybrat, tak my pošleme všechny dosud nashromážděné peníze zpátky těm, kteří projekt chtěli podpořit. Nikdo neriskuje.

Vám z toho celého neplynou žádné peníze?
Máme provizi z úspěšných projektů, naším bytostným zájmem tedy je, aby projekty byly úspěšné a vydělávaly.

A jak se to daří? Je Hithit zdrojem vaší obživy?
Hithit je v černých číslech, funguje a vydělává, ale všichni čtyři jednatelé ho máme jen jako koníček. Můj hlavní zdroj příjmů leží v marketingu, kdy obchoduji s nadnárodními korporacemi a společnostmi.

Kde se nápad vrhnout se do crowdfundingu vzal?
Mám dva kamarády, kteří mají softwarovou firmu, a ti asi před pěti lety viděli Kickstarter, což je taková pramatka všech crowdfundových webů. Naprogramovali si podobný web pro český trh, neměli ale okolo sebe lidi s nápady a nedostatkem peněz, proto oslovili mě. Já jsem hlavním zaměstnáním producent a event manager a mám okolo sebe spousty kreativních lidí, kteří ale zase nemají peníze, takže to byla skvělá kombinace. Já dodal lidi s nápady, oni software. Přibrali jsme navíc do party bývalého novináře, a vytvořili tak úžasné spojení, kdy jsme byli vidět i v médiích.

Z jakého odvětví pocházejí nejvíce podporované projekty?
Hlavně z oblasti kultury. Aktuálně je to pořád hudba, jako tomu bylo na začátku. Samozřejmě se snažíme posílit i další odvětví a už stoupají a poměry se narovnávají. Hithit vyrostl na kultuře, z toho prostředí pocházely první nápady a daří se jim nejlépe naplňovat své cíle, je za tím řada emocí a kapely mají mnoho fanoušků, kteří jim přispějí. Proto se kultury vzdát nechceme. Zároveň ale chceme, aby k tomu přibyly různé aplikace, výrobky a další. Projekty, které dnes dokážou vybrat hodně prostředků, se také točí okolo recyklace, což je novum posledních let.

Který projekt získal vůbec nejvíc peněz?
To bylo asi pražské divadlo Jatka 78, které vybralo 2,5 milionu. Za mě ale nejúspěšnějším podnikem, který vzešel z Hithitu, byly skinners, ponožky s podrážkou. Zní to jako jednoduchý nápad, ale když s tím tehdy zakladatelé přišli, nikdo netušil, jaký to může být úspěch. Původně žádali 90 tisíc na garážovou výrobu, ale my jim poslali přes půl milionu a tisíce objednávek. Správně pochopili, že je tu celosvětový potenciál a po Hithitu zamířili i na dva největší crowdfundové weby ve světě. A taky uspěli. Na konci z toho byly miliony dolarů a vznikla nadnárodní firma s desítkami poboček po celém světě.

Objevují se i projekty podnikavců ze severních Čech?
Aktuálně evidujeme okolo 1 800 projektů všeobecně, ale v posledních dnech jsem tam objevil, že chce někdo natáčet film o legendární teplické kapele Už jsme doma. Z Teplic u nás vůbec figurují projekty točící se okolo muziky. Město má v hudbě dlouhou historii a myslím, že dodnes má co nabídnout. Je tam spousta šikovných a nadaných hudebníků.

Kolik lidí denně webové stránky projektu Hithit navštíví?
Mezi deseti a třiceti tisíci, podle toho, jak dobré projekty na stránce jsou. Což je vlastně další výhoda Hithitu. Dostat tolik lidí na webovou stránku je pro podnikatele složité i nákladné a my to děláme za ně. Oni vloží na náš web svůj nápad a my jim přivedeme tisíce potenciálních zákazníků. Když nápad uspěje, dostanou od nás nejen peníze, ale i databázi těch, kteří přispěli, tedy zákazníků. To je velká výhoda, protože jinak trvá vybudovat si základnu zájemců i několik let.

Začínal jste se svým podnikáním na severu Čech, nebo jste rovnou přesídlil do Prahy, kde v současné době žijete?
Začal jsem podnikat Teplicích už v roce 1989 a byl jsem tu až do přelomu milénia. Pořádal jsem tu jeden z největších hudebních festivalů v Čechách. Jmenoval se Cosmic Trip, ale brzo přerostl region. Měli jsme spousty návštěvníků z celých Čech i ze zahraničí. Nejvíc sponzorů jsme přitom měli z Prahy, takže jsem za nimi začal každý den jezdit, a nakonec jsem se tam přestěhoval. Začínal jsem tedy v Teplicích a nakonec skončil v hlavním městě.

Máte ještě nějaké další podnikatelské sny?
S Hithitem jsme si už asi všechny sny splnili. Dneska kontrolujeme ve svém oboru 70 procent veškerého českého a slovenského trhu a další konkurence nevzniká. Měli jsme plány, že vybudujeme podobný systém například v Polsku nebo Maďarsku, ale to nevyšlo, protože v takovém druhu podnikání jsou potřeba osobní vazby a ty my v těch zemích nemáme. V mých marketingových ambicích jsem si vlastně splnil také úplně všechno. Cestuji mezi Abú Dhabí, Japonskem, USA nebo evropskými zeměmi a tohle je v tom našem ranku úplně nejvýš. Pracuji například v Red Bull Air Race, což je nejrychlejší motorsport světa. Mám tam na starosti produkci show. Spolupracujeme i s F1, kam dodáváme už druhým rokem trofej pro nejrychlejší tým v boxech. Výzvy ale přicházejí přirozeně a já na ně rád čekám.