Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Propustíme 200 zaměstnanců včetně manažerů, říká ředitel AGC Automotive Czech

  7:07
Jedním z odvětví, kterých se pandemie koronaviru dotkla nejvíce, je automobilový průmysl. Řada automobilek přestala vyrábět nové vozy, což mělo vliv i na jejich dodavatele. Své o tom ví například chudeřická společnost AGC Automotive Czech, která je jedním z největších výrobců autoskel v Evropě.

Generální ředitel chudeřického závodu AGC Automotive Czech Luděk Steklý byl v roce 2016 svazem průmyslu a Českou manažerskou asociací zvolen do top desítky manažerů v České republice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pokles poptávky pro chudeřickou společnost AGC Automotive Czech znamenal částečnou odstávku výroby, a tedy i obrovské ekonomické ztráty.

„Pandemie skutečně zasáhla celý automobilový průmysl, a to nejen automobilky samotné, ale také celý dodavatelský řetězec. V červnu jsme vyráběli zhruba polovinu plánovaného množství. Do konce roku se naše výroba bude pozvolna navyšovat, nicméně se dá očekávat, že úrovně roku 2019 ani zdaleka nedosáhne,“ podotkl v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel společnosti Luděk Steklý.

V květnu jste avizovali, že kvůli nižší poptávce evropských automobilek budete nuceni propouštět stovky lidí. Kolika lidem byl nakonec ukončen pracovní poměr? A očekáváte v nejbližších měsících i další propouštění?
Nižší prodeje a výroba automobilek se samozřejmě promítají i u nás. Přistupujeme proto k restrukturalizaci společnosti tak, abychom upravili nákladovou strukturu a přizpůsobili se novým tržním podmínkám. To se částečně dotkne i zaměstnanosti. Předpokládáme, že se do konce července sníží počet zaměstnanců zhruba o 200 (z celkových 1 800, pozn. red.). S těmi, kterých se to týká, již komunikujeme. Další případný vývoj se v současné době nedá příliš odhadovat, protože automobilky upravují své objednávky téměř na denní bázi.

Mezi zaměstnanci se propouští snadno, ale došlo v reakci na krizi i k nějakým úsporám v managementu? Plánujete si například snížit mzdy a ukázat tím zaměstnancům, že i vy umíte šetřit?
Restrukturalizace se týká kompletně celé firmy, tedy dělnických, THP pracovníků i managementu. I my jako management jsme samozřejmě přistoupili k úsporným opatřením.

Už jste obnovili výrobu v plném rozsahu tak, jak běžela před krizí? Případně jak dlouho bude trvat, než se do tohoto stavu dostanete?
Jak jsem již uvedl výše, v červnu jsme vyráběli zhruba polovinu plánovaného množství. Předpokládáme, že by se postupně a pozvolna mohla výroba navyšovat. Rozhodně však nepůjde o úroveň z roku 2019. Podle nyní dostupných informací očekáváme pokles prodejů na konci roku o 25 procent. A podobnou výši prodejů i v následujícím roce, ale situace je stále hodně nepřehledná a hodně napoví až poslední čtvrtletí tohoto roku, jak se situace bude ve střednědobém měřítku vyvíjet.

AGC Automotive Czech

  • Zaměstnává v Chudeřicích na Teplicku 1 800 lidí a je jednou z největších společností na výrobu autoskel v Evropě. Ročně zde vyprodukují přes 30 milionů autoskel, jen tento závod vybaví skly zhruba šestinu automobilů vyrobených v celé Evropě.
  • Automobilová skla firma dodává pro největší světové automobilky, vedle Mercedesu jsou to i jednotlivé značky koncernů Volkswagen, dále BMW, GM, Ford, Renault, Toyota, Peugeot, Citroën, Suzuki, Fiat a další.

Na které z evropských automobilek podle vás dolehla krize nejvíce? Jsou i takové, které s vámi musely ukončit spolupráci?
Ze své pozice nejsem schopný posoudit, kterou automobilku postihla krize nejvíce. Obecně jsou ale všechny automobilky, podobně jako třeba letecké společnosti, postiženy velkým poklesem poptávky. Lidé i firmy v době nejistoty odkládají nákupy. Evropské automobilky to mají o to těžší, že jsou již z minulosti zatíženy obrovským tlakem na regulaci znečišťujících látek ve spalinách. To je stálo obrovské finanční prostředky, které mnohým chybí nyní. Zatím však žádná z automobilek, kterým dodáváme, s námi spolupráci neukončila.

Na začátku roku jste avizovali, že letos v závodě v Chudeřicích proinvestujete 160 milionů. Změnila koronavirová epidemie vaše plány? Budete muset některé z plánovaných investic odložit, nebo dokonce úplně zrušit?
Samozřejmě, že současný stav nás nutí přehodnotit některé investice, především ty, které přímo nesouvisí s výrobou. Některé z investic, například nová linka na výrobu čelních skel za 600 milionů korun, jsou před dokončením. U takových investic ani není jiná cesta než je dokončit.

Zároveň vaše firma plánovala pořídit nové roboty do automatizace výroby v hodnotě 40 milionů korun. Platí to? Můžete vysvětlit, proč je pro vás automatizace tak důležitá?
Automatizace je pro nás jedním z klíčů pro další úspěšný rozvoj. Již v minulosti jsme do robotizace a automatizace investovali desítky milionů korun. Koronavirová krize může v jednotlivostech tento trend ovlivnit, ale celkově nikoliv. Automatizace a robotizace pro nás znamená přesnější a tím i kvalitnější výstupy ve výrobě. A to je to, co po nás automobilky čím dál více požadují. Proto budeme v tomto trendu dál pokračovat.

Mimo jiné finančně podporujete nadané studenty v soutěži Technowizz, spravujete vlastní dárcovský fond, pro zaměstnance jste zase zřídili Help linku – budete muset kvůli pandemii některé z těchto aktivit omezit?
Aktivity celé skupiny AGC, a tedy i nás jako AGC Automotive Czech, mají velký společenský přesah. Podpora našich zaměstnanců, regionu i technického vzdělávání jsou pilíře našich aktivit v oblasti společenské odpovědnosti. I přes současný vývoj nepředpokládám, že bychom nějak zásadně tyto aktivity omezovali. Jde přece jen o důležitou dlouhodobou investici, které věříme, že se nám i celé společnosti vrátí. Naopak, například posilujeme poradenství naší HELP linky pro naše zaměstnance a jejich rodinné příslušníky v době zvýšené nejistoty.

Autor:

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybíráli dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcí: Ústí n. L.LitoměřiceMostLounyTepliceDěčín, další

  • Nejčtenější

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Díra = nedohráno! Šlágr 1. ligy basketbalistů skončil nevídanou kuriozitou

Dřív než díru do světa udělali basketbalisté Chomutova díru do své palubovky. Sádrou se nakonec nespravovala, takže...

Policie nesmí chtít občanku preventivně, zastal se soud účastníka Klimakempu

Ústavní soud vyhověl stížnosti návštěvníka Klimakempu v Louce u Litvínova z roku 2018. Policie podle soudu nesmí...

V F1 vám uletí hlava z těla. Enge o životní štaci a jak se z ní vyautoval

Premium Tři závody v nablýskaném světě formule 1? Mohlo jich být i víc. Tomáš Enge měl možnost závodit za Minardi, ale vydal se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Teplice - Plzeň 0:1, podeváté výhra o gól, body pro lídra trefil Beauguel

Zase o gól. Plzenští fotbalisté nejtěsnějším poměrem vyhráli od začátku sezony už devátý zápas, v 11. kole jim na tři...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Sama chcete stavět, vytáhla starostka na odpůrkyni nových chat z kontejnerů

Přímo v Krušných horách, kde chce developer na městských pozemcích postavit chaty z kontejnerů, řešili zastupitelé Lomu...

U Petrovic na Ústecku havarovalo vozidlo, jelo v něm 15 Syřanů

V autě se slovenskou registrační značkou, které v pondělí havarovalo poblíž Petrovic na Ústecku, bylo 15 imigrantů ze...

Za nově narozené dítě dostanou Mostečané 15 tisíc, musejí ale pracovat

Finanční benefit pro rodiny s nově narozeným dítětem plánuje zavést mostecká radnice. Městští radní schválili pro děti...

Radši smír než soud. Jirkov zaplatí stovky tisíc strážníkům kvůli výpovědím

Jirkov na Chomutovsku zaplatí dvěma bývalým městským policistům přes 730 tisíc korun. Chce se tak vyhnout soudní při o...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...