Tuk-tuk asi prodáme, svěřil se nadšenec po osmiměsíční cestě z Thajska

  8:00aktualizováno  13:27
Martin Měchura z Horní Řepčice na Litoměřicku se nedávno vrátil z bláznivé expedice. Společně s kamarádem odjeli do Thajska, koupili skútr a asijskou tříkolku tuk-tuk a osm měsíců na nich jeli domů. Martin Měchura odpovídal v on-line rozhovoru čtenářům iDNES.cz.

Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům Vespa | foto: archiv Martina Měchury

Nápad vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům Vespa.

„Zatímco u nás je to drahý veterán, v Asii jde o běžný dopravní prostředek. Tak mě napadlo, že vespu koupím v Asii a přivezu ji domů,“ uvedl muž, který se jinak věnuje výškovým pracím.

Všechny odpovědi Martina Měchury najdete zde

Pro expedici získal konstruktéra z menší firmy v Mladé Boleslavi Petra Petříčka. Oba odešli ze zaměstnání, sehnali od sponzorů 200 tisíc korun a totéž přidali z úspor.

Fotogalerie

Celkové náklady se nakonec dostaly na 500 tisíc korun. „Nejvíce se nám prodražil přejezd Barmy a námořní doprava do Indie. Bez toho by celá akce byla o dost levnější a rychlejší,“ napsal čtenářům Měchura.

Cestovatelé nakonec sehnali skútr Vespa 125 z roku 1965 a jeden obstarožní tuk-tuk na plyn. Cestou pak museli řešit problém, kde natankovat.

„Největší problémy jsme s tím měli v Barmě a v Indii. Když nebyly čerpací stanice, tak se jelo na kuchyňskou bombu. V Barmě byl problém s hledáním - dost jsme pospíchali a tohle nás zdržovalo. No a v Indii je nelegální vlastnit bombu bez průkazu odběratele a na ten musíte mít trvalé bydliště v Indii. Tak jsme se obrátili na černý trh,“ svěřil se Měchura.

Dřevěné sedátko hned vyměnili

Na cestě se nevyhnuli ani pokutám. „Za celou cestu jsme zaplatili tři pokuty a všechny byly v Bangkoku. Tou dobou jsme měli strach, že na těch pokutách vykrvácíme. Stačilo se objevit na nějaké větší silnici a když tam byla policejní hlídka, tak to byla jasná pokuta,“ přiblížil v on-line rozhovoru Měchura.

Denně dobrodruzi zdolali okolo stovky kilometrů. Aby cestu zvládli „usedět“, vyměnili u tuk-tuku okamžitě dřevěné sedátko za pohodlnější. I tak byla jízda náročná.

„Na začátku to chvíli trvalo, než jsme si zvykli, ale pak už to celkem šlo. Ještě teď mám sedací mozol,“ komentoval to pro čtenáře Měchura.

Kolik kilometrů cestovatelé ujeli, přesně nevědí. „V Íránu nám přestal fungovat tachometr, a tak je zbytek cesty bez přesného měření,“ napsal Měchura.

Když cestu zadal co nejpřesněji do Google maps, dopočítal se 18 152 kilometrů. „K tomu se musí přičíst nějaká režie, kdy jsme například po Istanbulu najezdili kolem 100 km při hledání pneumatik na Vespu. Takže počítám ještě asi 500 až 1000 km navrch,“ dodal.

Silniční kontroly nás radši nestavěly, míní cestovatel

Přes hranici Evropské unie se ale dostali jen se štěstím.

„Celníci z našich thajských papírů nic nemohli přečíst, a tak nás pořád vraceli zpátky do Turecka. Chtěli po nás evropský techničák, ale nevěděli, kde ho získat. Pak se to ustálilo na oficiálním překladu do angličtiny. Ten jsme měli v podobě karnetu CPD a jak říkal celník, který to řešil: ‚Vaše papíry nejsou v pořádku. Můžete mít problémy kdekoliv cestou po Evropě. Ale náš šéf řekl, že uděláme výjimku a necháme vás jet,‘“ vylíčil čtenářům Měchura.

V Evropské unii ale výprava s policií problém neměla. „Projeli jsme kolem několika silničních kontrol, ale asi se rozhodli, že když nevědí, co s námi, tak nás radši nezastaví,“ glosoval to dobrodruh.

Po příjezdu do Česka nakonec vespě na Moravě upadla nalomená nakopávačka a poškodila převodovku a v Čáslavi ukončil jízdu zničený válec tuk-tuku.

V Laosu nám nechtěli dát jídlo ani v hospodě, vylíčil dobrodruh

Tuk-tuk už cestovatelé opravují. Co s ním udělají dál, ale zatím přesně nevědí.

„S největší pravděpodobností ho prodáme, přemýšlel jsem o veřejné aukci. Přihlášení je pravděpodobně možné na veteránská čísla, ale zatím jsem žádné informace k tomu nehledal,“ poznamenal Měchura.

Měchura se čtenářům svěřil i s některými zážitky, jak cestovatele brali místní lidé.

„Nejhorší případ pohostinnosti byl asi v Laosu, kdy jsme nebyli schopni dostat jídlo v hospodě, kde normálně ostatní lidé jedli. Trvalo nám přes hodinu, než jsme se někam prostě nacpali a odmítali odejít bez jídla. No a nejlepší to bylo určitě v Iránu - jednou jsme zastavili kvůli opravě v dílně. Chlapíci nám vyřešili několik problémů. Pak odmítli peníze a pozvali nás na oběd. Během toho nám ještě nabídli nocleh. Ty lidi prostě musíte milovat,“ vylíčil.

Autor:

Nejčtenější

Dycky Most!, Litvinoff a další hlášky, které se mezi lidmi chytly

Martin Hofmann a Zdeněk Godla při setkání herců ze seriálu Most! ve zdejším...

Hláška Dycky Most! z populárního seriálu si získala velkou popularitu mezi lidmi. Je na propagačních předmětech, létá...

Výbuch před 30 lety rozbil v Ústí tisíc oken, nejspíš za ním stála StB

V atriu ústeckého krajského národního výboru vybuchly 8. února 1989 dvě nálože....

Mnohacentimetrová vrstva skla na zemi, vysypaná okna a kráter v záhonu. Přesně před 30 lety, 8. února 1989, vybuchly v...

Uhelné Podkrušnohoří se promění v krajinu jezer a zásobárnu vody

Jezero Milada je hluboké až 24,7 metru, dlouhé 3,2 kilometru a široké 0,7...

V krajinu obřích jezer, z nichž tři budou mít rozlohu přes tisíc hektarů a budou sloužit jako strategická zásobárna...

Na kostele se nahnula hvězdice, při jejím sundávání se našla tajná schrána

Z kostela nejsvětější Trojice v obci Jiřetín pod Jedlovou museli hasiči sundat...

Nejdelší žebřík, který mají krajští hasiči k dispozici, museli využít tento týden v Jiřetíně pod Jedlovou. Hrozilo...

Jirkovští strážníci dostali kvůli chybě na mzdách milion navíc

peníze, ilustrace

Policie řeší případ neoprávněného vyplácení mezd městským strážníkům v Jirkově. Ti v letech 2015 až 2017 dostali navíc...

Další z rubriky

Směna divadla a muzea vyvolává otazníky, zejména ohledně financování

Vedení Ústí a vedení kraje uvažují o směně dvou výrazných kulturních institucí...

Magistrát Ústí nad Labem se vrhá do zvláštní výměny. Známé a svými projekty proslulé ústecké muzeum by podle...

Jít na průmku je cool, láká Děčín studenty na techniku

Studenti děčínské průmyslovky předvádí auto na vodíkový pohon

Děčínským firmám chybí stovky technických pracovníků a musí odmítat zakázky. Vedení města proto se sedmi velkými...

V celém Ústí i Trmicích přestanou od března vyplácet doplatky na bydlení

Lidé se bojí, že v rozsáhlém domě v Trmicích bude ubytovna pro sociálně slabé....

Ústecký magistrát vyhlásil bezdoplatkovou zónu na celém svém území i v blízkých Trmicích. To znamená, že místní lidé,...

Najdete na iDNES.cz