Radní kraje se na svém posledním zasedání shodli na tom, že budou i nadále pokračovat v jednáních se společností RegioJet Radima Jančury, která nabídla cenově nejvýhodnější nabídku a v červenci s ní vyhrála poptávkové řízení.
„Aktuálně jednáme o detailech smlouvy, která by měla být na základě rozhodnutí rady se společností uzavřena,“ potvrdila mluvčí kraje Lucie Dosedělová.
Dodala, že smlouva by měla být podepsaná na konci letošního září. Ročně by měl kraj za 1,005 milionu ujetých kilometrů platit dopravní firmě 149 milionů korun.
Dopravce má na koleje vyslat moderní nízkopodlažní vozy švýcarského výrobce Stadler. Cestující budou vozit na linkách U5 mezi Ústím nad Labem a Bílinou, U7 mezi Ústím a Děčínem přes Velké Březno a U13 mezi Mostem a Žatcem.
Soupravy mohou jet až 140 kilometrů v hodině
Firma slibuje komfort hodný 21. století, tedy klimatizaci, wi-fi připojení, elektrické zásuvky, bezbariérové WC a také prostor pro kola a dětské kočárky, který patřil k podmínkám kraje.
Soupravy jsou konstruované až na rychlost 140 kilometrů v hodině a všechny budou využívat elektrické vedení. Na trasách U5 a U7 totiž dosud jezdily pouze modernizované motorové jednotky Regionova, které na trasu nasadily České dráhy začátkem února roku 2013.
„Vozy řady 646 společnosti Stadler nakoupíme od německých drah, se kterými jsme již v kontaktu. Následovat bude nábor zaměstnanců a zajištění provozního zázemí a všeho, co souvisí s provozem trati. Zkušenosti s tím již máme,“ popsal nejbližší kroky firmy RegioJet její mluvčí Aleš Ondrůj s dovětkem, že společnost se neobává ani nedostatku strojvedoucích či dalšího personálu.
Pro RegioJet je to první regionální zakázka v Česku
Pro RegioJet je to vůbec první zakázka na provoz regionálních vlaků v Česku. Od roku 2011 provozuje pravidelnou vlakovou dopravu na rychlíkových tratích, zejména mezi Prahou a Ostravou, regionální dopravu ale dosud firma zajišťovala pouze na Slovensku mezi Bratislavou a Komárnem.
„Regionální trať na Slovensku jsme dokázali zajistit během patnácti měsíců, což je podobná doba, jako budeme mít v Ústeckém kraji,“ poznamenal Ondrůj.
V dohledné době bude kraj vyhlašovat výběrová řízení i na provozovatele dalších regionálních tratí v Ústeckém kraji po roce 2019.
„Jedinou oblast, na kterou ji nebude kraj zatím vyhlašovat, jsou krajské páteřní linky, u kterých byla spousta věcí financována z evropských dotací a je u nich potřeba dodržet nastavené podmínky,“ uvedla krajská mluvčí Dosedělová.