Ředitel Mikova Ladislav Bezděk s obřím nožem z přelomu 18. a 19. století, kdy továrnu založil Ignaz Rösler.

Ředitel Mikova Ladislav Bezděk s obřím nožem z přelomu 18. a 19. století, kdy továrnu založil Ignaz Rösler. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Ředitel Mikova: Díky šrotovnému jsme získali skvosty do muzea nožů

  • 0
V severočeských Mikulášovicích vznikne muzeum nožů. Ve městě, kde se nože vyráběly již v 18. století, ho zakládá přední česká nožířská firma Mikov. "Objeví se zde nejen exponáty z naší firmy, rádi bychom udělali muzeum nožířské tradice jako takové," říká obchodní ředitel Mikova Ladislav Bezděk.

Jako reakci na ekonomickou krizi jste zavedli "šrotovné" na nože. Lidé mohli do Mikova přinést starý nůž a nový získali za poloviční cenu. Jak se vám to osvědčilo?
Naše nabídka měla velký úspěch. Využili ji jak samotní uživatelé, tak i podnikaví obchodníci. Byl to jeden z mnoha účinných nástrojů, jak jsme s krizí bojovali. Navíc se nám sešlo i mnoho skvostných modelů, které nakonec umístíme do připravovaného muzea.

Mikov Mikulášovice

V roce 1794 založil v Mikulášovicích obchodník Ignaz Rösler továrnu na výrobu nožů.

Nejprve zde pracovalo 100 lidí, v roce 1819 už však byl počet zaměstnanců dvojnásobný.

Za druhé světové války byly Mikulášovice součástí Třetí říše a továrna na nože se částečně přeorientovala na výrobu pro vojenské účely.

V roce 1955 byl založen podnik Mikov, který vznikl sloučením závodu Sandrik (nože) a Koh-i-noor (kancelářské potřeby).

Dnes Mikov nabízí také služby nástrojárny, prvovýroby (lisování, přesné stříhání, kalení) a vyrábí zinkové odlitky.

Jaké unikáty jste takto získali?
Je mezi nimi třeba takzvaný Indián, tedy nůž, který má plastiku hlavy indiána s čelenkou, nebo verze nožů upravované zákazníky.

Kdy muzeum otevřete?
Otevřít by se mělo do konce dubna. K vidění v něm budou stovky exponátů. Bude zde i obří zavírací nůž, který po otevření měří 70 centimetrů.

K vaší "vlajkové" lodi patřila rybička. Patří stále k vyhledávanému zboží?
Rozhodně. Rybička je to, co nám dělá hlavně v České republice jméno. Klasické verze se prodá několik desítek tisíc ročně. V poslední době je hodně oblíbená jako tradiční "český" dárek. Mnoho firem si ji tak objednává se svým logem na čepeli či v dárkovém balení.

Inovujete nějak tento výrobek?
V tuto chvíli máme standardně tři verze - klasickou ze zinku s nerezovou čepelí, s mosaznou střenkou pozlacenou 24 karáty a damaškovou čepelí a stříbrnou se střenkou z masivního stříbra a s čepelí z damaškové oceli. Dále pak nabízíme aktuálně limitovanou sérii "červené" rybičky z eloxovaného hliníku k výročí 55 let značky Mikov. Chystáme pátou, opravdu luxusní takzvanou investiční verzi. Její střenky jsou z masivního zlata, čepel a pero z damašku a v oku je umístěn český granát.

Mění se nějak vkus zákazníků? Vyžadují jiné tvary kuchyňských nožů, nebo jsou konzervativní?
Setkáváme se s obojím. Je mnoho těch, co dávají přednost osvědčeným tvarům a materiálům, ale nemálo i těch, co si žádají experimenty a nové věci. Snažíme se vyhovět oběma skupinám a dá se říct, že se nám to vcelku i daří.

Unikáty z Mikova, červená rybička a vystřelovací nůž z damaškové ocele, který si zahrál v jedné z posledních Bondovek.
Rybička je už léta vlajkovou lodí Mikova

Problémy měla firma i v souvislosti se zákazem prodeje vyhazovacích nožů v některých evropských státech a USA. Jak jste se vypořádali s touto překážkou?
Paradoxně díky zákazu se o naše "vyhazováky" zajímá čím dál více zákazníků ze zemí, kde jsou zakázány. Jako příklad lze uvést Německo, kde jsou tyto nože zakázány, ale na výstavě v Dortmundu jsme z 80 procent prodávali právě vyhazovací nože. Dokonce mezi zákazníky byli i sami policisté.

Kolik nožů vaše firma za rok vyrobí?
Je to v řádech stovek tisíc kusů ročně. I když se i nožů dotkla krize, byly krizí postiženy nejméně. V tuto chvíli se dostáváme do obrátek a jen za rok 2010 jsme prodali nožů o 21 procent více v porovnání s rokem 2009. Bezmála se tak blížíme k číslům před krizí.