Otevření D8 mohou po dokončení oddálit aktivisté, připouští šéf stavby

  13:09aktualizováno  13:09
Na dálnici D8 přes České středohoří stále zbývá zprovoznit 16,4 kilometru. Nejtěžší úseky stavbaře čekají u Řehlovic a v místě sesuvu. I tak je podle Františka Zukersteina z Ředitelství silnic a dálnic reálné, že do Vánoc se bude po dálnici jezdit - pokud ovšem dostane povolení k předčasnému užívání.

Finišer pokládá povrch na dostavbě dálnice D8 u Radejčína | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Objem prací, který nás ještě čeká, je obrovský. Termín dokončení je napnutý, ale zvládnutelný,“ říká vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic pro dálnici D8 František Zukerstein.

Nedokončený dálniční úsek je 16,4 kilometru dlouhý. Kde vás čeká nejvíc práce?
Náročných míst je několik a jako první zmíním úsek, jemuž pracovně říkáme kritická cesta. Jde o činnosti související se sanací sesuvu, který téměř dokončenou dálnici zavalil v roce 2013. To je s ohledem na požadovaný termín dokončení nejožehavější část.

Z jakého důvodu?
Jsou před námi obrovské kubatury, které se musejí zpracovat, ať už jde o betonáž podzemních záchytných lamelových stěn, nebo odvozy desítek tisíc kubíků sesutých hmot. Teprve pak si můžeme dovolit odklízet sesuv přímo z tělesa stavby, abychom zjistili, v jakém stavu dálnice vůbec je a jak pokračovat dál. Předpokládám, že to bude v jarních měsících.

Intenzivně se také pracuje u Řehlovic. Co zbývá dodělat tam?
Tento téměř kilometrový úsek u Řehlovic představuje druhý velký balík prací. Kvůli nálezu jiných horninových systémů, než jaké předpokládaly geologické průzkumy, zde byla potřeba zajistit svahy proti sesutí. V říjnu a listopadu jsme vybudovali velkou pilotovou stěnu, která má dnes v základu 240 pilot dlouhých 18 až 20 metrů a o průměru 1 200 milimetrů. Zbývá je zajistit příčnými betonovými prvky a pak se už můžeme pustit do konstrukce tělesa dálnice.

Rozestavěná je také řehlovická křižovatka. Jde o obtížnou stavbu?
Myslím, že vlastní dokončení této křižovatky zvládneme bez potíží. Mezi Ústím a Teplicemi se zatím jezdí jen po jedné straně křižovatky, na druhé straně musíme opravit jeden most, druhý pak vybudovat nový. Podle našich zkušeností však s těmito stavbami problém nebude. Stejně tak nebude komplikací zprovoznění tunelů Prackovice a Radejčín včetně propojovacího mostu, jehož pravá část je před dokončením a na levé svařujeme ocelovou nosnou konstrukci, pak přibude železobetonová mostovka.

Zbytek stavby už komplikace nepředstavuje?
Domnívám se, že ne. Rychle jdou i dokončovací práce, jako je oplocení, dopravní značení nebo instalace svodidel. Budeme však také muset dát do kupy veškerou inteligenci tohoto úseku dálnice. S ohledem na tunely, sesuv a další okolnosti včetně počasí je zde dost veličin, které budou dispečeři za provozu sledovat. Všechno se musí namontovat, odzkoušet a dopravit na dispečink v Řehlovicích.

Co podle vás může termín dokončení dálnice ohrozit?
Podle objemu prací je termín dokončení napnutý, ale reálný. Přesto jsou zde určitá rizika. Záležet bude například na tom, jak pružně budou projektanti reagovat na případné změny vynucené okolnostmi. Pokud nějaké nastanou, tak musí projektanti výpočty prověřit, že je to buď v pořádku a nic se měnit nebude, nebo že je potřeba nové technické řešení. A to pak může trvat týden nebo dva, a to je dlouhá doba. Není to jen o buldozerech a betonárkách, je to inženýrské dílo, které není jednoduché.

A co případné průtahy ze strany ekologických aktivistů, kteří v souvislosti s dálnicí podali už téměř 30 žalob?
Z toho mám osobně velké obavy. Potíže ze strany nevládních organizací mohou nastat například ve chvíli, až bude dílo stavebně hotové a my budeme žádat o předčasné užívání, protože kolaudování stavby bude na programu dne až později. Je možné, že v tom obrovském množství dat, podmínek a výjimek se najde něco, co bude napadnutelné. Je ale vysoká pravděpodobnost, že po stavební stránce i stránce provozní inteligence bude dálnice do konce roku připravená k provozu.

Hlína z D8 konečně mizí, reportáž z 24. září:

  • Nejčtenější
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Slavia - Teplice 3:0, mistr vedl po penaltě, výhru jistil góly v závěru

Suverénní slávistická jízda nejvyšší fotbalovou soutěží pokračuje - mistr porazil na startu druhé poloviny základní...

KOMENTÁŘ: Skandální víkend sudích. Proč jsou tak trapní a dělají kiksy?

Vypadá to, že čím víc kol se odehraje, tím větší chaos bude. Pak se totiž nevyznáte, komu vlastně rozhodčí ve fotbalové...

Balutovi mohou přitížit gesta. A zasáhl vůbec Kodeš slávistu Olayinku?

Rumunský fotbalista Alexandru Mihail Baluta z Liberce po červené kartě odcházel ze hřiště, palcem pravé ruky si třel o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Litoměřicku spadlo do Labe malé letadlo. Pilota našli mrtvého

Do Labe u obce Křešice na Litoměřicku spadlo malé letadlo. Zmizelo pod hladinou. Část stroje vylovili hasiči, po...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Oživení veřejného prostoru bylo pro Zdeňka Sýkoru obrovská výzva

Umístit své dílo do veřejného prostoru a konfrontovat ho se širokým spektrem diváků, kteří by do galerie nepřišli, bylo...

V počítačích jsme za Západem měli zpoždění 10 až 15 let, vzpomíná technik

Jiří Pavliš měl jako jeden z mála lidí v Československu možnost pracovat s osobními počítači. S čím se před rokem 1989...

V 90. letech se na cibulák stály fronty, vzpomíná majitel porcelánky

Do dubské porcelánky nastoupil Vladimír Feix v roce 1947 jako učeň. Vypracoval se až na ředitele a později se stal...

Na Litoměřicku spadlo do Labe malé letadlo. Pilota našli mrtvého

Do Labe u obce Křešice na Litoměřicku spadlo malé letadlo. Zmizelo pod hladinou. Část stroje vylovili hasiči, po...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz