Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. prosince 2021 Vratislav

Otevření D8 mohou po dokončení oddálit aktivisté, připouští šéf stavby

  13:09
Na dálnici D8 přes České středohoří stále zbývá zprovoznit 16,4 kilometru. Nejtěžší úseky stavbaře čekají u Řehlovic a v místě sesuvu. I tak je podle Františka Zukersteina z Ředitelství silnic a dálnic reálné, že do Vánoc se bude po dálnici jezdit - pokud ovšem dostane povolení k předčasnému užívání.

Finišer pokládá povrch na dostavbě dálnice D8 u Radejčína | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Objem prací, který nás ještě čeká, je obrovský. Termín dokončení je napnutý, ale zvládnutelný,“ říká vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic pro dálnici D8 František Zukerstein.

Nedokončený dálniční úsek je 16,4 kilometru dlouhý. Kde vás čeká nejvíc práce?
Náročných míst je několik a jako první zmíním úsek, jemuž pracovně říkáme kritická cesta. Jde o činnosti související se sanací sesuvu, který téměř dokončenou dálnici zavalil v roce 2013. To je s ohledem na požadovaný termín dokončení nejožehavější část.

Z jakého důvodu?
Jsou před námi obrovské kubatury, které se musejí zpracovat, ať už jde o betonáž podzemních záchytných lamelových stěn, nebo odvozy desítek tisíc kubíků sesutých hmot. Teprve pak si můžeme dovolit odklízet sesuv přímo z tělesa stavby, abychom zjistili, v jakém stavu dálnice vůbec je a jak pokračovat dál. Předpokládám, že to bude v jarních měsících.

Intenzivně se také pracuje u Řehlovic. Co zbývá dodělat tam?
Tento téměř kilometrový úsek u Řehlovic představuje druhý velký balík prací. Kvůli nálezu jiných horninových systémů, než jaké předpokládaly geologické průzkumy, zde byla potřeba zajistit svahy proti sesutí. V říjnu a listopadu jsme vybudovali velkou pilotovou stěnu, která má dnes v základu 240 pilot dlouhých 18 až 20 metrů a o průměru 1 200 milimetrů. Zbývá je zajistit příčnými betonovými prvky a pak se už můžeme pustit do konstrukce tělesa dálnice.

Rozestavěná je také řehlovická křižovatka. Jde o obtížnou stavbu?
Myslím, že vlastní dokončení této křižovatky zvládneme bez potíží. Mezi Ústím a Teplicemi se zatím jezdí jen po jedné straně křižovatky, na druhé straně musíme opravit jeden most, druhý pak vybudovat nový. Podle našich zkušeností však s těmito stavbami problém nebude. Stejně tak nebude komplikací zprovoznění tunelů Prackovice a Radejčín včetně propojovacího mostu, jehož pravá část je před dokončením a na levé svařujeme ocelovou nosnou konstrukci, pak přibude železobetonová mostovka.

Zbytek stavby už komplikace nepředstavuje?
Domnívám se, že ne. Rychle jdou i dokončovací práce, jako je oplocení, dopravní značení nebo instalace svodidel. Budeme však také muset dát do kupy veškerou inteligenci tohoto úseku dálnice. S ohledem na tunely, sesuv a další okolnosti včetně počasí je zde dost veličin, které budou dispečeři za provozu sledovat. Všechno se musí namontovat, odzkoušet a dopravit na dispečink v Řehlovicích.

Co podle vás může termín dokončení dálnice ohrozit?
Podle objemu prací je termín dokončení napnutý, ale reálný. Přesto jsou zde určitá rizika. Záležet bude například na tom, jak pružně budou projektanti reagovat na případné změny vynucené okolnostmi. Pokud nějaké nastanou, tak musí projektanti výpočty prověřit, že je to buď v pořádku a nic se měnit nebude, nebo že je potřeba nové technické řešení. A to pak může trvat týden nebo dva, a to je dlouhá doba. Není to jen o buldozerech a betonárkách, je to inženýrské dílo, které není jednoduché.

A co případné průtahy ze strany ekologických aktivistů, kteří v souvislosti s dálnicí podali už téměř 30 žalob?
Z toho mám osobně velké obavy. Potíže ze strany nevládních organizací mohou nastat například ve chvíli, až bude dílo stavebně hotové a my budeme žádat o předčasné užívání, protože kolaudování stavby bude na programu dne až později. Je možné, že v tom obrovském množství dat, podmínek a výjimek se najde něco, co bude napadnutelné. Je ale vysoká pravděpodobnost, že po stavební stránce i stránce provozní inteligence bude dálnice do konce roku připravená k provozu.

Hlína z D8 konečně mizí, reportáž z 24. září:

24. září 2015

  • Nejčtenější

Matiční ulice známá plotem proti nepřizpůsobivým možná změní písmeno v názvu

Ústecká Matiční ulice, která se před lety stala pro svět nešťastným symbolem rasismu kvůli stavbě plotu mezi činžáky...

Hlinka, slzy a obavy. Patřím sem, říká Růžička o návratu do Litvínova

Premium Máma pošťačka. Táta horník. Bráchu tolik sport nebral. Zkrátka nic moc předpoklady, aby se z vás doma stala jedna z...

Policie odložila případ Pacmana v poli, nenašla viníka. Agrofert nesouhlasí

Policie odložila případ vysekání Pacmana do řepkového pole společnosti Agrobech z koncernu Agrofert. Uvedla to Česká...

V hustém sněžení se srazil autobus s dodávkou, na místě jsou zranění

U obce Krásná na Chebsku se v sobotu ráno srazil autobus s dodávkou. Lehce zraněni byli dva lidé. Silnice druhé třídy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proti osobnímu autu se v zatáčce vyřítil tahač, řidiče spasila rychlá reakce

Policie pátrá po řidiči tahače, jenž v listopadu na Teplicku nebezpečným manévrem bezprostředně ohrozil protijedoucí...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Nezakrytý kanál na silnici ohrožuje řidiče už týdny, k opravě se nikdo nemá

Čekání na Godota připomíná řešení havarijního stavu vozovky v ústecké Přístavní ulici. Na hlavním silničním tahu z...

Oprava nádraží v Bílině zatím nezačne, čeká se na schválení rozpočtu

Plánovaná rekonstrukce nádraží v Bílině na Teplicku se odkládá. Ačkoliv Správa železnic, jíž výpravní budova z roku...

Predátor z dokumentu V síti musí na dva roky do vězení, potvrdil soud

Ústecký krajský soud potvrdil dvouletý trest vězení pro Martina K., jednoho z takzvaných predátorů z dokumentu V síti...

V hustém sněžení se srazil autobus s dodávkou, na místě jsou zranění

U obce Krásná na Chebsku se v sobotu ráno srazil autobus s dodávkou. Lehce zraněni byli dva lidé. Silnice druhé třídy...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...