Vlaky mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz jezdily od roku 1908 do konce druhé světové války. Pak byla trať zrušena a koleje sneseny. Němci, kteří tak nyní museli položit půl kilometru nových kolejí, do obnovení trati investovali dva miliony eur, na české straně stála obnova 35 milionů korun.
Chybějící úsek propojil českou a německou železniční síť, takže vlaky ze Šluknovského výběžku mohou nyní do Děčína jezdit přes Německo. Dosud cesta z Dolní Poustevny přes Rumburk a Českou Kamenici trvala 133 minut, nyní přes Sebnitz a Bad Schandau 66 minut. Jízdné se přitom počítá podle tarifu Českých drah.
"Cesta z Dolní Poustevny s minimálně dvěma přestupy vyšla na 126 korun, nově to bude 69 korun a bez přestupování," řekl ředitel Krajského centra osobní dopravy v Ústí nad Labem Daniel Jareš.
Pravidelné linky vyjedou v sobotu
Po slavnostním otevření v pátek přes hranice pendlují mimořádné motorové vlaky, které budou jezdit i celý víkend, kdy je v Sebnitz připravený doprovodný slavnostní program. Pravidelné linky začnou jezdit v sobotu (jízdní řád zde).
Linka s oficiálním označením U28 nese marketingový název Dráha národního parku, aby odkázala na přilehlé Českosaské Švýcarsko. Na pravidelných linkách budou jezdit soupravy Siemens Desiro německých drah, personál ale bude český.
Kvůli novému spojení se zhorší návaznost vlaků v Rumburku nebo Krásné Lípě, protože nově bude hlavní, aby navazovaly spoje v Mikulášovicích ve směru na Sebnitz a dál do Děčína. Ústecký kraj ale již přizpůsobil nové lince přestupy autobusů na roky 2015 až 2024, aby situaci zlepšil.