Úřady s obnovou lokálky zničené sesuvem na D8 otálejí, turistů ubývá

  8:15aktualizováno  8:15
Osud turistické lokálky mezi Teplicemi a Lovosicemi, kterou v červnu 2013 poničil sesuv nad rozestavěnou dálnicí D8, je nejistý. Ústecký kraj i ministerstvo dopravy na dotaz, zda ji obnoví, odpovídají vyhýbavě. Cestujících zatím kvůli přestupování do autobusů ubývá, což nahrává zrušení trati.

Sesuv, který zavalil stavbu dálnice D8, přerušil železniční trať mezi Lovosicemi a Teplicemi v úseku Úpořiny - Chotiměř. Snímek je z března 2014. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Ještě v únoru kraj i ministerstvo tvrdily, že s obnovou trati 097 počítají, protože jde o linku s velkým turistickým potenciálem, kterou by bylo vzhledem k charakteru Českého středohoří obtížné nahradit autobusy. Jenže pak přišlo Ředitelství silnic a dálnic s informací, že se kraj s ministerstvem dohodl na tom, že trať obnovena nebude.

Fotogalerie

Na dotaz MF DNES, jak to tedy s budoucností trati je, obě strany odpovídají váhavě a mlhavě.

„Pro Ústecký kraj je prioritou dostavba dálnice D8, až poté bude aktuální otázka obnovení trati. Předložili jsme ministru dopravy několik návrhů řešení právě kolem obnovy této železniční trasy, zatím nám nikdo neodpověděl,“ sdělil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Obnova trati není prioritou ani pro ministerstvo dopravy. „Primární je v tuto chvíli dokončit dálnici D8. Dále ještě nebudeme předjímat,“ poznamenal bez bližších podrobností mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Ve prospěch obnovy trati se tak vyjádřila jen Správa železniční dopravní cesty, jíž železnice patří.

„Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění trati a nízkému využití místní železnice chápeme, že zatím k obnovení poničené trati nedochází. Věříme ale, že pro železnici to není rozhodnutí konečné,“ řekl mluvčí správy Jakub Ptačinský.

Turisty odrazuje přestupování na autobus

Právě váhání nad osudem trati přitom může v konečném důsledku znamenat její zrušení. Například turisté, kteří jezdí z Teplic do Oparenského údolí pod horou Lovoš, musí v Radejčíně z vlaku vylézt, nastoupit do autobusu a poslední tři stanice jet v něm. Přestupování mnohé turisty odrazuje, což se negativně projevuje na vytížení vlaků.

Kraj a turistické tratě

Ústecký kraj na provoz vlaků na trati 097 přispívá ročně 23 miliony korun, přičemž cena za kilometr náhradní autobusové dopravy je shodná s cenou za vlak.

Dalších více než 12 milionů korun letos kraj rozdělí mezi provozovatele turistických železničních tratí, jakými jsou Kozí nebo Švestková dráha.

„Málokomu se bude chtít přestupovat, natož když s sebou poveze jízdní kolo. A když lidé nebudou trať využívat, tak ji ministerstvo dopravy dříve nebo později zruší,“ říká Michal Tétauer z bílinské Strany zelených, který problematiku kolem trati 097 dlouhodobě sleduje.

Částka za opravu trati by přitom podle jeho slov nebyla ve srovnání s miliardovou sanací sesuvu na D8 nijak zvlášť závratná.

„Při použití moderních technologií by šlo o desítky milionů korun. Není totiž potřeba budovat betonové podloží, těleso trati je lehké, vždyť zde stálo skoro 120 let,“ upozorňuje Tétauer.

Připomíná případ poškozené turistické trati mezi Mělníkem a Mšenem, do jejíž opravy chce stát nalít půl miliardy korun. „A to jde o úsek dlouhý 24 kilometrů. Jenže lidé na Kokořínsku za svou lokálku bojovali a tisíce jich podepsaly petici za její obnovu. U nás je problém opravit 200 metrů,“ poznamenal Tétauer.

Nejčtenější

Za brutální vraždu kvůli opravě auta dostali mladíci 22 a 23 let

Obžalovaní z vraždy (zleva Tomáš Pavlis a Adam Kužel) před vynesením rozsudku

Ústecký krajský soud vynesl rozsudek nad dvojicí mladíků za brutální vraždu jejich vrstevníka loni v lednu u Bitozevsi...

Školáka při nehodě zachránilo, že se v autobusu připoutal, ocenila policie

Autobus částečně přepadl na bok do potoka a zůstal zaklíněný o strom. (9. ledna...

Policie vyzdvihla zodpovědnost školáka, který cestoval v autobusu, jenž ve středu havaroval na Ústecku. Chlapec byl ve...

Husté sněžení a vítr v Česku. Bez elektřiny je přes šest tisíc odběratelů

Současný obrázek typický pro sněhem zapadlé krušnohorské obce

Sněžení a silný vítr nadále komplikuje život v Česku. Podle ČEZ je nyní bez proudu přes šest tisíc odběratelů, E.ON...

Na Ústecku uhořel třináctiletý chlapec, další je vážně popálený

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku (12. ledna 2018)

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku uhořel v noci na sobotu třináctiletý chlapec. Další, patnáctiletý hoch, má...

Paneláky mohou sloužit ještě sto let, říká jejich někdejší vývojář

Na ústeckých sídlištích Severní Terasa, Stříbrníky (na snímku) a Dobětice stojí...

V panelácích žije v Ústeckém kraji 41 procent lidí. Životnost těchto domů se kdysi odhadovala na čtyřicet let....

Další z rubriky

Zimní hala v Teplicích je hotová, otevření se chystá na polovinu února

Nový zimní stadion

Výstavba nového zimního stadionu v Teplicích je prakticky u konce. Budova za 230 milionů korun, kterou město hradilo...

Policista vysoudil necelých dvě stě tisíc za stíhání, stát se brání

Soud (ilustrační foto)

Policistu obžalovali ze znásilnění dívky z Duchcova na Teplicku, soudy ho ale očistily. Sám se loni začal soudit kvůli...

Soud zrušil další „protivysedávací“ vyhlášku, města se cítí bezbranná

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...

Ústavní soud vyškrtl z vyhlášky Postoloprt na Lounsku zákaz sezení mimo lavičky. Vyhověl tak návrhu ministerstva vnitra...

Najdete na iDNES.cz