Začal průzkum, který má určit, jestli bude obchvat Bíliny v tunelu

  9:39aktualizováno  9:39
Ředitelství silnic a dálnic se pustilo do geotechnického průzkumu, jenž má říci, zda bude možné a z hlediska stavebních nákladů a životního prostředí přijatelné vést obchvat Bíliny tunelem pod stávající silnicí z Teplic na Most. Ta město rozděluje a provoz na ní představuje rok od roku větší zátěž.

Varianta X - pohled od města | foto: vizualizace A. Majer

Bílina usiluje o obchvat už déle než 30 let. Momentálně je po několika předchozích odmítnutých návrzích na stole takzvaná varianta X s tunelem pod hlavní silnicí I/13

Fotogalerie

„Před Bílinou by auta vjela do tunelu a za městem by vyjela zase na povrch,“ přibližuje hejtman Ústeckého kraje a zároveň starosta města Oldřich Bubeníček. 

„Pokud by ani tato varianta nedopadla, tak už si nedovedu představit, jaká jiná by se ještě hledala,“ glosuje dosavadní marné snahy o úspěch.

Zahájení průzkumu však neznamená, že by se tunelová varianta přiblížila. Průzkum má jen říct, jaké jsou v místě geologické poměry. 

„Výsledky budou podkladem pro rozhodnutí o proveditelnosti tunelového řešení,“ upozorňuje Václav Havlan z chomutovského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že předpokládaná doba dokončení průzkumu je třetí kvartál letošního roku.

Stavět by se začalo za 10 až 15 let

Výsledky firma následně předloží zastupitelům Bíliny i ministerstvu dopravy a teprve pak se rozhodne, zda se ke stavbě tunelu přistoupí. 

„Uvidíme, co průzkum přinese. Už teď je ale jasné, že stavět by se nezačalo dříve než za 10 až 15 let. Takže se to tak jako tak týká spíše příštích generací,“ uvědomuje si Bubeníček.

Velkou neznámou jsou navíc finanční náklady. Bubeníček je odhaduje až na 7 miliard korun. O polovinu levněji před lety vycházel východní obchvat (varianta A), přesto byl vyhodnocen jako neekonomický. 

„Byl příliš dlouhý a neměl by správný efekt. Auta by stejně jezdila přes město a obchvat by tak nebyl plně využitý,“ vysvětluje to Bubeníček.

Tato varianta je momentálně pozastavená, teoreticky na ni ale může znovu dojít. Až do roku 2021 jí totiž byla prodloužena platnost studie EIA, jež posuzuje vliv stavby na životní prostředí a je nezbytná k realizaci.

Cena varianty X lidi překvapila

Nad orientační cenou varianty X s tunelem se mezitím pozastavují i lidé na sociálních sítích. „Varianta A se nezačala dělat, protože na ni nebyly peníze, a nynější varianta je o 3,5 miliardy dražší?“ diví se třeba na Facebooku Daniel Kodad.

„Sedm miliard za čtyřkilometrový obchvat? To bude ten asfalt obohacený 24karátovým zlatem? Zběžně to počítám a kilometr tunelu by vyšel skoro stejně draho jako kilometr železničního dvojtunelu pod kanálem La Manche. Ten se ale hloubil 45 metrů pod mořem,“ napsal další z uživatelů Robert Adámek.

Podle obyvatel se problém s obchvatem, o jehož výstavbě se mluví už od 80. let, zase jen oddálí. Aspoň dílčí zlepšení situace se ale přece jen chystá. 

„S ŘSD se mi podařilo vyjednat alespoň odhlučnění kruhového objezdu, který vede přes řeku k nákupnímu centru. Bylo mi slíbeno, že se plánuje ještě letos odhlučnění této křižovatky,“ uvedl Bubeníček.

Autor:

Nejčtenější

Soukup o chomutovském hokeji: Byl to podvod na mě, dluh je gigantický

Chomutovští hokejisté se loučí s fanoušky po posledním barážovém duelu.

Je v šoku. Z dluhů Pirátů, které označil za gigantické. Ze své role, kterou prý měl po převzetí klubu hrát. Ale ani po...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Nebavilo ho být ajťákem, chtěl dělat něco smysluplného. Začal vařit pivo

Jan Chmel vybudoval pivovar v bývalém chlévě, trvalo mu to dva roky. Roční...

Jan Chmel vybudoval pivovar v Siřemi na Lounsku. Obec ho okouzlila stejně jako kdysi spisovatele Franze Kafku. První...

Přestává to být legrace, říká o Chomutovu obránce Dietz

Zklamaný chomutovský Stanislav Dietz po prohře s Pardubicemi.

Dluhový příběh nekončí. Většina hokejových Expirátů už sehnala angažmá jinde nebo si ho ještě hledá, přesto se dál...

Že vejce na špičce nestojí? Ženě z Děčína se to povedlo desetkrát

Jarmila Čajkovská použila kámen, dřevo, list z lípy, mušli, ale třeba i lžíci....

Devětatřicetiletá Jarmila Čajkovská postavila na deseti různých předmětech vejce na špičku. Dostala se díky tomu do...

Další z rubriky

Nebavilo ho být ajťákem, chtěl dělat něco smysluplného. Začal vařit pivo

Jan Chmel vybudoval pivovar v bývalém chlévě, trvalo mu to dva roky. Roční...

Jan Chmel vybudoval pivovar v Siřemi na Lounsku. Obec ho okouzlila stejně jako kdysi spisovatele Franze Kafku. První...

Že vejce na špičce nestojí? Ženě z Děčína se to povedlo desetkrát

Jarmila Čajkovská použila kámen, dřevo, list z lípy, mušli, ale třeba i lžíci....

Devětatřicetiletá Jarmila Čajkovská postavila na deseti různých předmětech vejce na špičku. Dostala se díky tomu do...

Teplice se připravují na po čertech natěšený Kabát, zahraje už v sobotu

Příprava pódia pro teplický koncert Kabátů

Kapela Kabát se po třech letech koncertně vrací domů do Teplic. V sobotu večer zahraje na zdejším fotbalovém stadionu...

Najdete na iDNES.cz