(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Bílina se zbaví kolon díky tunelu, dopravě v Klášterci odlehčí obchvat

  • 0
Prakticky každý den zdržují motoristy v Bílině dlouhé kolony. Radnice už od 80. let 20. století vymýšlí, jak odlehčit hlavnímu tahu I/13 z Teplic do Mostu. Přes třicet let prahne po výstavbě obchvatu, všechny doposud navržené varianty byly ale postupně smeteny ze stolu. Důvodem byly peníze.

„Východní varianta přes Bezovku byla vyhodnocena jako neekonomická, stála by 3,5 miliardy korun. Varianta X, tedy částečné přemostění a tunel pod tratí, by vyšla na 6,5 miliardy a byla nám také nedoporučená,“ říká hejtman a starosta města Oldřich Bubeníček z KSČM k posledním dvěma plánovaným trasám obchvatu.

Teď se ale zdá, že by Bílině konečně mohlo začít svítat na lepší časy. Město po konzultaci s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) variantu X upravilo a vymyslelo plán s pracovním názvem Z.

Jeho součástí je tunel přímo pod hlavním tahem I/13. „Je to jediná a zřejmě už opravdu poslední varianta, která dosud nebyla prověřena,“ prozradila Zuzana Bařtipánová, místostarostka Bíliny.

Původní varianta X předpokládala převedení provozu mostní estakádou přes řeku Bílinu do prostoru za nádražím, a pak dále zaústěním do tunelu a vyústěním v prostoru za fotbalovým hřištěm na výjezdu z Bíliny ve směru na Most.

„Toto řešení ale vyšlo v ekonomickém hodnocení negativně. Na základě pokynu Centrální komise ministerstva dopravy proto máme modifikovat tunelové řešení, které by přineslo snížení nákladů na realizaci,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Klášterec nad Ohří bude mít vlastní obchvat

Společnost nyní připravuje studii proveditelnosti, která by měla být hotová do konce roku. „Zajistíme geotechnický průzkum, který bude rozhodující pro volbu tunelové technologie a tím i pro výpočet nákladů, a to i s ohledem na ochranné pásmo zdroje lázní Kyselka,“ vysvětluje dál Ledvinová.

„Chceme se zabývat využitím prostoru silnice I/13 v místě stávajícího třípruhu s následným zaústěním do tunelu, tedy varianty bez mostní estakády,“ dodala Ledvinová.

Komunikace I/13, která spojuje Ústí s Karlovými Vary, bývá přetížená i v Klášterci nad Ohří, jejímž středem vede. Město se ale svého obchvatu dočká. Ústecký krajský úřad už vydal souhlasné závazné stanovisko k záměru a ŘSD, které je investorem stavby, nechá zpracovat technicko-ekonomickou studii. V optimistické variantě se začne stavět v roce 2024.

V Klášterci byly původně navrženy čtyři varianty. Vedení radnice prosazovalo tunelovou verzi, která byla ale nejdražší. Klášterec se poté dohodl s ŘSD na variantě, která vede severně od centrální části města a jižně od městských částí Průsek a Útočiště, na I/13 se pak vrací podél bývalého statku v Novém Vernéřově.

„Tuto variantu lze na základě posouzení vlivů záměru na životní prostředí označit jako nejpřijatelnější z navrhovaných variant řešení obchvatu,“ podotkla mluvčí ŘSD Ledvinová.

,