Poslední úsek D8 se kvůli opatřením proti sesuvu prodraží o další miliardu

  11:08
O dalších 1,2 miliardy korun se kvůli opatřením, která mají zabránit rizikům dalších sesuvů, navýší cena 16,4 kilometru dlouhého posledního chybějícího úseku dálnice D8 přes České středohoří. A je otázkou, zda to bude stačit.
Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu...

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Úsek se začal stavět v roce 2007 (psali jsme o tom zde). Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhad v roce 1993 počítal s cenou 3 miliardy.

V roce 2007 Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vysoutěžilo stavbu za 9,9 miliardy korun.

Stát už ale zaplatil přes 14 miliard. A je otázkou, kde až se nakonec účet zastaví.

„Aktuálně změny na stavbě navyšují cenu o 1,2 miliardy,“ sdělil MF DNES mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Potíže na autostrádě, která se má otevřít 17. prosince, se totiž vrší. Svah nad Prackovickou estakádou se začal hýbat, pilíře mostu klesají a stěny dálnice pod Dobkovičkami začaly padat na trasu. Proto se nyní urychleně buduje další kotvení.

Probíhá kotvení pilotové stěny

„Na zmiňované pilotové stěně se nyní doplňuje její kotvení. Byly zde naměřené vyšší tlaky a pohyby, které poukázaly na postupně se vyvíjející deformaci stěny,“ potvrdil Studecký. Zajištění stěn padajících na těleso dálnice podle něj bude stát 67 milionů korun.

Další stovky milionů korun stojí odtěžení a zajištění sesuvu z roku 2013 a současná stabilizace náspu a pilířů na Prackovické estakádě.

Kromě toho se na D8 v místě zahrnutí sesuvem pod lomem Dobkovičky muselo postavit 13 odvodňovacích pilířů, odvodňovací kanál a u Prackovické estakády štěrkové odvodňovací stěny. Jen zajištění estakády bude stát 68 milionů korun.

Muselo se odtěžit 34 tisíc kubíků násypu, který je nahrazený lehčeným kamenivem. Zhotovitel stavby nyní zpracovává návrh technického řešení stabilizace opěry.

Hotovo má být do 5. prosince

„Předpokládáme, že práce včetně obnovení konstrukčních vrstev vozovky budou hotové do 5. prosince,“ popsal Studecký a doplnil, že tyto práce přijdou na 626,7 milionu.

Účet za poslední úsek dálnice, po němž se mělo jezdit už v roce 2008, šplhá dál, protože D8 má v sesuvném území potíže i jinde.

Stabilizovat se musely třeba i ujíždějící zárubně zdi před tunelem Prackovice, což podle ŘSD stálo 54,8 milionu. Odvodňovací strouha pod lomem Dobkovičky pak stála 70 milionů.

Podle uznávaného geologa Vladimíra Cajze ale ani miliony zaplacené za stabilizaci Prackovické estakády nepomohou.

„Když o stavbě rozhodují politici a ne odborníci, je to špatně. Nad Prackovicemi a estakádou jsou tisíce let staré kerné sesuvy, vlastně obrovský blok utržený z masivu Kubačka,“ vysvětluje Cajz.

Utržená kra rotuje, varuje geolog

Celá utržená kra podle něj rotuje a je tu možnost, že se sesouvá a tlačí celou svou vahou na staré sesuvné akumulace, na nichž jsou estakáda i násep před ní postavené.

„Pokud tomu tak skutečně je, bude třeba stabilizovat či odtěžit statisíce či miliony metrů krychlových horniny a žádné vylehčení náspu nemůže pomoci,“ upřesnil Cajz při pohledu na odtržený masiv, kde stromy nerostou rovně, ale do oblouku.

„To je kvůli pohybu půdy a říká se tomu jevu opilý les,“ podotýká geolog. „Je tu navíc možnost, že pylony Prackovické estakády nemusí být dostatečně zakotvené,“ dodal Cajz, který ale stejně jako veřejnost nemá kvůli informačnímu embargu přístup k výsledkům aktuálně prováděných měření.

Přesto se stále jasněji ukazuje, že geologové měli od začátku pravdu v tom, že D8 se v nestabilním území neměla stavět.

Kritizoval to již v roce 2003 i ombudsman Otakar Motejl, když řekl, že ministerstvo životního prostředí za ministra Miloše Kužvarta navíc povolilo stavbu trasy přes České středohoří. Zákon přitom říkal, že dálnice se v CHKO stavět nesmí.

Tunel Kubačka byl kompromis

Tvrdou kritikou nešetřil ani ŘSD za to, že ač mělo za úkol od vlády posoudit variantu s tunelem Kubačka, odmítlo to udělat.

„Mělo by být úkolem nezávislé státní správy, aby veškeré skutečnosti rozkryla a zajistila objektivní posouzení,“ řekl nedávno zástupce současné ombudsmanky Stanislav Křeček.

Podle Cajze, který s kolegou Zdeňkem Hrochem psal v roce 1995 posudky varující před vedením D8 přes Středohoří, ale původní návrh alternativní trasy vypadal ještě úplně jinak.

„Kubačka, to byl kompromis na poslední chvíli, ovšem stále lepší než současná varianta. Ideální a nejbezpečnější byla navrhovaná trasa od Lovosic okolo Chotiměře do tunelu, který by začínal u Hrušovky a ústil až u Řehlovic. Byla to přímá trasa v nejméně problematickém území s tříkilometrovým tunelem. Už mohl dávno stát a byl by o moc levnější než nedostavěná současná trasa, která je navíc proti zmíněné variantě o 4 kilometry delší,“ dodal Cajz.

  • Nejčtenější

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Dvě stě tisíc? Tak nízkou sumu si nechte, odmítla univerzita dar města

22. března 2024  9:54

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) odmítla přijmout příspěvek 200 tisíc korun na podporu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Jak bude vypadat hokejový stadion v Litvínově po přestavbě?

26. března 2024  15:22

Město Litvínov navnadilo hokejové fanoušky vizualizací přestavěného Zimního stadionu Ivana Hlinky....

Litvínovský Jurčík přijde kvůli napadení sudího o úvodní dva zápasy semifinále

28. března 2024  15:41

Litvínovský hokejista Ondřej Jurčík přijde o úvodní dva semifinálové zápasy kvůli disciplinárnímu...

Šotnara podržel tým i fanoušci: Aférky se v basketu po týdnu už neřeší

28. března 2024  14:29

Půjde do Pardubic! znějí nejhlasitější tamtamy o basketbalovém trenérovi Jan Šotnarovi, který dá po...

Při sporu s expartnerem jí zabil syna. Není to žádný vrah, řekla žena soudu

28. března 2024  13:22

Za původce sporu mezi dvěma muži, při kterém byl loni v květnu v Mostě smrtelně pobodán čtyřletý...

Zdevastovanou školu nahradí stromy. Chomutov po demolici budov vysází les

28. března 2024  9:56

Chomutovská radnice nechá vysázet na sídlišti Kamenný Vrch les. Tisíce stromů porostou na místě,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...