Ústí chystá náhradu za dosavadní územní plán, nová verze už má odpůrce

  13:07aktualizováno  13:07
Ústí nad Labem připravuje nový územní plán, který určuje využitelnost pozemků. Díky němu bude jasné, kde a co se bude stavět, kam se rozrostou průmyslové zóny či kolik přibude zeleně. Dokument má nahradit současnou nepříliš povedenou verzi. Už teď má ale odpůrce.

Současný pohled na město z Větruše. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Své postřehy ke směřování města mohou magistrátu předložit i sami obyvatelé, a to až do konce letošního roku.

Magistrát k tomuto kroku přistoupil proto, že současný územní plán se laicky řečeno nepovedl, některé jeho části byly dokonce úspěšně napadeny u soudu.

Fotogalerie

Město například čelilo žalobě kvůli způsobu zakreslení a povolení výstavby obchodního centra na Střekově, kterou prohrálo. Nezávislí architekti pak kritizovali roztříštěnost ve vymezování ploch.

„Územní plán obsahuje v současnosti osm takzvaných zrušených částí územního plánu na základě přezkumu krajského soudu nebo krajského úřadu. Například kvůli špatně vyhodnocenému stavu v území v rámci doplňujících průzkumů a rozborů,“ upřesnila mluvčí magistrátu Romana Macová.

O podobě nového plánu rozhodne architekt, jenž vzejde z výběrového řízení. Musí však respektovat požadavky města. Jasné je prozatím například to, že nepřibudou obytné plochy, jichž je podle vyjádření magistrátu dost.

Schvalování návrhu v roce 2019

„Územní plán se obyčejně zpracovává na výhled přibližně patnácti let, toto ale není v zákoně zakotveno. V současné době je zpracován předběžný harmonogram, který předpokládá vydání územního plánu v roce 2023. Cena vypracování vzejde z výběrového řízení, předpoklad je zhruba 18 milionů korun,“ sdělil Pavel Nepivoda, vedoucí oddělení územního plánování ústecké radnice.

Nejbližším krokem je teď zpracování návrhu zadání územního plánu, které provede pořizovatel, tedy město, a pověřený městský zastupitel David Daduč. Návrh pak bude veřejně projednán a předložen ke schválení zastupitelstvem. To by mělo být v roce 2019.

Nejen některým odborníkům, ale i ústecké veřejnosti se ovšem nelíbí postup radnice při zpracování celého konceptu. 

Už před časem poslalo šestnáct ústeckých architektů a inženýrů otevřený dopis primátorce Věře Nechybové a zastupitelům Ústí, kritizují v něm přípravy i neprůhlednost celé akce. To samé si myslí i Jan Kvapil, předseda ústeckého sdružení Stop tunelům.

„Informace o vznikajícím územním plánu, které jdou z magistrátu k veřejnosti, jsou podle mě nedostatečné. Mám z toho celého obavu, protože nejsou nastaveny vhodné podmínky pro vytvoření kvalitního územního plánu. Nemáme nic v ruce, takže nemůžeme dát připomínky nebo se podívat, jak je věc plánována,“ poznamenal Kvapil.

Do ústecké infrastruktury by podle plánu mohly nově přibýt tunely a dva železniční mosty přes Labe. Nové mosty chce stavět radnice kvůli zkušenostem s povodněmi. V té době musely být kvůli velké vodě uzavřeny oba ústecké mosty a doprava kolabovala. 

Vysokorychlostní trať

Mariánský most by se měl propojit s železničním uzlem směrem na Děčín a ústit do tunelů pod Mariánskou skálou. Jde o jednu z možných variant souvisejících s výstavbou vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Na jejím plánování nyní pracují čeští a němečtí geologové. 

„Dáváme dohromady data pro vytvoření 3D geologického modelu. Podle něj se vybere nejoptimálnější trasa tunelů přes Krušné hory a České středohoří,“ řekl Vladislav Rapprich, geolog a vulkanolog z České geologické služby. 

Podle plánu povede dráha z Prahy po levém břehu Labe až k Lovosicím. Tak se napojí na nový most a najede do tunelu. Ten povede skrz Středohoří a vyústí na ústeckém Střekově. 

Přes most přejede na západní nádraží. Vydá se po táhlém oblouku do tunelu pod Krušnými horami a vyjede u Pirny. Vše je součástí železničního koridoru, který má spojit Evropu od Hamburku po Řecko.

„Ověřujeme průběh některých geologických struktur, které by se mohly nepříznivě projevit při ražbách tunelů. Tuhle fázi budeme končit v roce 2019. Následovat budou technické přípravy a geologické práce. Samotná rychlodráha by pak měla fungovat od roku 2035,“ doplnil Rapprich.

Nejčtenější

Za brutální vraždu kvůli opravě auta dostali mladíci 22 a 23 let

Obžalovaní z vraždy (zleva Tomáš Pavlis a Adam Kužel) před vynesením rozsudku

Ústecký krajský soud vynesl rozsudek nad dvojicí mladíků za brutální vraždu jejich vrstevníka loni v lednu u Bitozevsi...

Školáka při nehodě zachránilo, že se v autobusu připoutal, ocenila policie

Autobus částečně přepadl na bok do potoka a zůstal zaklíněný o strom. (9. ledna...

Policie vyzdvihla zodpovědnost školáka, který cestoval v autobusu, jenž ve středu havaroval na Ústecku. Chlapec byl ve...

Na Ústecku uhořel třináctiletý chlapec, další je vážně popálený

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku (12. ledna 2018)

Při požáru chatky v Habrovanech na Ústecku uhořel v noci na sobotu třináctiletý chlapec. Další, patnáctiletý hoch, má...

Paneláky mohou sloužit ještě sto let, říká jejich někdejší vývojář

Na ústeckých sídlištích Severní Terasa, Stříbrníky (na snímku) a Dobětice stojí...

V panelácích žije v Ústeckém kraji 41 procent lidí. Životnost těchto domů se kdysi odhadovala na čtyřicet let....

V Hřensku se zřítil balvan velikosti dodávky, poškodil náhon vodopádu

V Hřensku se zřítil obří balvan

Vlivem tání sněhu a dešťů se v sobotu v Hřensku nad parkovištěm u vodopádu, kudy se chodí na Pravčickou bránu, uvolnil...

Další z rubriky

Kvůli sesuvu zdi u zámku se v Děčíně evakuovalo šest studentů

U děčínského zámku se v pátek večer sesunulo zhruba 30 metrů opěrné zdi. Nikdo...

Kvůli sesuvu části opěrné zdi u děčínského zámku muselo být v pátek večer evakuováno šest lidí z vysokoškolské koleje...

Nechá to spadnout, obávají se Tepličané o osud chráněných Hadích lázní

Hadí lázně v Teplicích stále chátrají.

Hadí lázně v Teplicích, které od roku 2006 patří zdejšímu developerovi Jaroslavu Třešňákovi, začínají být životu...

Ústecký kraj nakoupil nové autobusy. Jsou předražené, tvrdí opozice

Nové autobusy Dopravního podniku Českých Budějovic.

Za více než miliardu korun pořídil Dopravní společnost Ústeckého kraje celkem 161 linkových autobusů. Kraj si na ně...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY S NĚMČINOU

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz