"Úzkorozchodný tramvajový provoz ustoupil modernější, rychlejší a bezpečnější koncepci tramvajové rychlodráhy. Konec této etapy městské dopravy uspíšila i tragická nehoda tramvaje u gymnázia na podzim 1960. Běžný provoz na úzkorozchodné dráze, byla to linka číslo 2, byl naposledy 24. března 1961," uvedl Petr Nevyhoštěný, který se zabývá historií veřejné dopravy v tomto regionu.
Úzkokolejka, zvaná též malodráha, s rozchodem kolejí jeden metr, začala na Mostecku jezdit v srpnu 1901. Jednokolejná trať vedla po trase Most (nádraží) - Kopisty - Růžodol - Lipětín - Dolní Litvínov - Horní Litvínov - Chudeřín - Hamr - Janov. Využívala se nejen pro osobní, ale i nákladní dopravu. Postupně se rozšiřovala a vzniklo na ní množství vleček, tedy odboček, třeba k dolu Julius III nebo k pivovaru.
Úzkokolejku nahradila rychlodráha v roce 1957
Myšlenka na vybudování nové tramvajové trati, tzv. rychlodráhy, s rozchodem kolejí 1 435 milimetrů, vznikla v roce 1946. Stavět se začala od roku 1952 od Litvínova ve směru k Záluží a Mostu.
Stavba byla komplikovaná, bylo potřeba vybudovat několik mostů, přeložit silnici mezi Mostem a Litvínovem, přeložit inženýrské sítě v zálužské chemičce, a dokonce i tok dvou potoků. Provoz byl tedy zahájen až po 5 letech. V roce 1961 se nové koleje dostaly až do Mostu a nastal tak konec sice krásné, leč poměrně nebezpečné a technicky překonané úzkokolejky.