Zahraniční reportér zachraňuje ruinu nádraží, z lásky ke Krušným horám

  9:21aktualizováno  9:21
Dvaačtyřicetiletý Štěpán Macháček se rozhodl, že nenechá spadnout zdevastovanou nádražní budovu v Kovářské na Chomutovsku a před třemi lety se pustil do její opravy. Na nádraží chce se svými blízkými bydlet. Časem tu počítá i se zázemím pro turisty a restaurací.

Štěpán Macháček před bývalou nádražní budovou, kterou opravuje. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Krušnohorské nádraží bylo postavené v 19. století. Léta opuštěný objekt měl propadlou střechu i stropy, polámané trámy a místnosti zasypané sutí a odpadky.

Fotogalerie

„Nádraží hrozila demolice, přišlo mi to jako velká škoda. Je tady zvláštní genius loci. Řekl jsem si, že stojí za záchranu, tak jsem budovu koupil. Takové objekty mají za sebou kus historie a je smutné, že postupně mizejí,“ vysvětluje majitel, povoláním zahraniční zpravodaj.

Řadu let působí jako rozhlasový novinář v Egyptě. Krušné hory jsou mu ale blízké z dětství. „V regionu máme chatu a dá se říci, že jsme s bratrem pod Krušnými horami vyrůstali,“ říká Macháček.

„Do Kovářské a do okolí jsme podnikali výlety, vždycky se mi toto místo líbilo. Do budoucna plánuji, že se do Česka natrvalo s rodinou vrátím, a Kovářská je místo, kde chci trávit část roku,“ dodává.

Dnes je budova vyklizená a má novou střechu. „Vycházeli jsme z dobových fotografií. Rád bych domu zachoval původní ráz. Naštěstí staticky je objekt neporušený,“ přibližuje reportér.

Radnice nové využití budovy vítá

Vedení městyse je rádo, že bude mít nádraží nové využití. „Vítám, že bude nějakým způsobem dál žít a nebude dál chátrat,“ uvedl starosta Petr Siegl.

Nádraží Kovářská stojí v nadmořské výšce 875 metrů u železniční trati číslo 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále pokračuje do Německa. Vlaky zde začaly jezdit v roce 1872.

Nádražní budova byla zkolaudovaná v roce 1880. „Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale na to, v jakém stavu objekt byl, se dochovaly například původní podlahové dlaždice v přízemí. Určitě se je pokusím zachránit,“ upozorňuje Macháček.

Krušnohorská lokálka představovala za první republiky důležitou spojnici mezi československým a německým příhraničím (blíže k tomu zde).

Nádražní budova v Kovářské je opuštěná od první poloviny 90. let, kdy tam byla uzavřena pokladna.

S útlumem železniční dopravy nastala zkáza nejenom této nádražní budovy, ale i řady dalších. Nyní po trati jezdí osobní vlaky pouze v období od května do konce září, a to jen o víkendech a státních svátcích.

Nejčtenější

Dycky Most!, Litvinoff a další hlášky, které se mezi lidmi chytly

Martin Hofmann a Zdeněk Godla při setkání herců ze seriálu Most! ve zdejším...

Hláška Dycky Most! z populárního seriálu si získala velkou popularitu mezi lidmi. Je na propagačních předmětech, létá...

Výbuch před 30 lety rozbil v Ústí tisíc oken, nejspíš za ním stála StB

V atriu ústeckého krajského národního výboru vybuchly 8. února 1989 dvě nálože....

Mnohacentimetrová vrstva skla na zemi, vysypaná okna a kráter v záhonu. Přesně před 30 lety, 8. února 1989, vybuchly v...

Uhelné Podkrušnohoří se promění v krajinu jezer a zásobárnu vody

Jezero Milada je hluboké až 24,7 metru, dlouhé 3,2 kilometru a široké 0,7...

V krajinu obřích jezer, z nichž tři budou mít rozlohu přes tisíc hektarů a budou sloužit jako strategická zásobárna...

Na kostele se nahnula hvězdice, při jejím sundávání se našla tajná schrána

Z kostela nejsvětější Trojice v obci Jiřetín pod Jedlovou museli hasiči sundat...

Nejdelší žebřík, který mají krajští hasiči k dispozici, museli využít tento týden v Jiřetíně pod Jedlovou. Hrozilo...

Jirkovští strážníci dostali kvůli chybě na mzdách milion navíc

peníze, ilustrace

Policie řeší případ neoprávněného vyplácení mezd městským strážníkům v Jirkově. Ti v letech 2015 až 2017 dostali navíc...

Další z rubriky

Směna divadla a muzea vyvolává otazníky, zejména ohledně financování

Vedení Ústí a vedení kraje uvažují o směně dvou výrazných kulturních institucí...

Magistrát Ústí nad Labem se vrhá do zvláštní výměny. Známé a svými projekty proslulé ústecké muzeum by podle...

Stometrový chemický tanker po půl roce čekání konečně vyplul do Hamburku

Chemický tanker proplouvá ústeckým Masarykovým zdymadlem

Jeden z největších u nás vyrobených chemických tankerů, se vydal na cestu do Hamburku. Dopoledne proplul Masarykovým...

Na krajských silnicích jezdí stále více řidičů pod vlivem omamných látek

Ilustrační snímek

Severočeští šoféři, kteří se napili či si vzali drogy, jsou stále častějšími viníky nehod. Jen v loňském roce řídilo v...

Advantage Consulting, s.r.o.
SMĚNOVÝ MISTR ÚDRŽBY

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz