V Řetenicích bourají nádraží, plán na první stanici z kontejnerů padl

  • 2
Správa železnic zahájila dlouho očekávanou demolici chátrající výpravní budovy v teplických Řetenicích. Zbořený objekt měl být podle původních plánů nahrazen modulárním systémem, tedy speciálními kontejnery, které dosud nikde v Česku na nádražích nejsou. Z plánů ale nakonec sešlo.

Demolice výpravní budovy v Řetenicích, v těsném sousedství sklárny AGC Flat Glass Czech, začala před několika dny.

„S ohledem na stáří objektu byla střecha, klempířské prvky a hydroizolace spodní stavby za hranicí své životnosti. V důsledku toho docházelo k prostupu vlhkosti do celého objektu. Současně na některých místech budova vykazovala statické poruchy,“ řekla ke stavu budovy mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

K odstranění objektu a sousedící trafostanice by podle ní mělo dojít nejpozději do konce března. „Následně proběhne zásyp sklepů, terénní úpravy a dojde k oplocení. Celkové dokončení předpokládáme v květnu letošního roku,“ podotkla Friebová.

Správa železnic plánovala, že po zbořeném nádraží na místě vznikne zbrusu nový objekt postavený z modulárního systému, který dosud nebyl nikde v Česku aplikován. Jeho výhodou mělo být i to, že by se na místě kontejnery podle potřeby buď přidávaly, nebo naopak ubíraly. Z pilotního projektu ale v Řetenicích sešlo.

Firma nedala souhlas

„Nový modulární systém měl být umístěn v prostoru lávky na nástupiště, na pozemku společnosti AGC Flat Glass Czech. Protože ale tato společnost nakonec neudělila souhlas k instalaci modulárního systému na svém pozemku, bude systém využit v jiné lokalitě,“ sdělila Friebová s tím, že v Řetenicích bude stanice vzhledem k počtu cestujících, kterých je i za plného provozu pod 300 denně, vybavena příslušnými přístřešky.

Vyjádření AGC Flat Glass Czech

Společnost AGC se odprodeji či směně pozemků nebránila, pouze požadovala předložení konečné projektové dokumentace s řešením těchto změn, aby bylo možné určit, o které pozemky se konkrétně jedná. Ta nám však předložena nebyla, proto nebylo možné vydání jakéhokoli stanoviska nebo souhlasu k odprodeji či pronájmu pozemků pro umístění modulárního systému. Jednání s investorem i nadále probíhá a věříme, že bude možno celou akci úspěšně dokončit dohodou obou stran.

Železniční stanice, tedy mimo výpravní budovu, prošla v letech 2019 až 2020 kompletní rekonstrukcí. Nové kolejiště umožňuje zvýšení traťové rychlosti z 80 na 120 kilometrů za hodinu.

V rámci stavby byla vybudována i dvě mimoúrovňová nástupiště. Příchod k vlakům cestujícím zajišťuje kompletně zrekonstruovaná lávka. K ní přibylo nové schodiště na ostrovní nástupiště a dvojice výtahů, které umožňují bezbariérový přístup.

„Dále došlo k rekonstrukci tří železničních přejezdů a jednoho mostu. Opravily se také železniční propustky. V samotných Řetenicích i navazujícím úseku do Oldřichova u Duchcova proběhla rekonstrukce trakčního vedení. Řetenice i navazující úseky jsou vybaveny novým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie,“ doplnila mluvčí Friebová.

Celkové náklady na rekonstrukci stanice dosahují 1,1 miliardy korun.