Projekt připravuje Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova ve spolupráci s mosteckým magistrátem několik měsíců. „Modernizací projde nejen samotné kolejiště, ale i trakční stožáry a další prvky trakce, tramvajové zastávky včetně mobiliáře,“ popsala mluvčí společnosti Hana Syrová.
Půjde o úsek od takzvaných Stovek až do konce ulice Budovatelů včetně přilehlé tramvajové otočky.
Pokud se naplní očekávání dopravního podniku, práce odstartují příští rok na podzim. Časový výhled se však může ještě změnit v závislosti na průběhu výběrového řízení.
„Momentálně finalizujeme přípravu dokumentace pro zadávací řízení na projektanta a zhotovitele stavby. Zadání proběhne formou ‚design and build‘ – to znamená, že vybraný dodavatel bude projektovat a následně realizovat celou stavbu,“ doplnila Syrová.
Dvoukolejná trať na třídě Budovatelů byla vystavěna v 50. letech minulého století. Pravidelně prochází údržbou, poslední větší oprava proběhla v 80. letech minulého století.
„Přestože je na tramvajové trati prováděna běžná údržba, blíží se většina prvků tramvajové trati ke konci své životnosti,“ zmínila Syrová.
Semafory s umělou inteligencí
Součástí projektu je také úprava čtyř frekventovaných křižovatek. Most tu chce vyměnit stávající semaforovou technologii za nový systém s dynamickým řízením a preferencí vozidel integrovaného záchranného systému a městské hromadné dopravy.
Na těchto křižovatkách se semafory díky umělé inteligenci přestanou řídit pouze předem nastaveným algoritmem a budou schopny přizpůsobit signalizaci aktuální dopravní situaci.
„Zapojení prvků umělé inteligence do světelné signalizace na křižovatkách umožní plynulejší a bezpečnější průjezd sanitek, hasičských a policejních vozidel,“ zmínil mostecký primátor Marek Hrvol (ProMOST).
Litvínov hodlá tramvajovou trať modernizovat postupně, začít chce v centru |
Celkové náklady podle odhadů přesáhnou půl miliardy korun, více než polovinu má pokrýt dotace. Přesnou částku potřebnou na modernizaci trati bude dopravní podnik a magistrát znát po vysoutěžení zhotovitele.
Podle Hrvola jde o jeden z nejvýznamnějších, nejrozsáhlejších a nejnákladnějších projektů, které v nadcházejících měsících Most čekají.
Stavební práce potrvají více než rok. Během nich nasadí dopravní podnik náhradní autobusovou dopravu.