Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Poničená moldavská trať se opraví, vlaky se na ni vrátí na podzim

  • 9
Oprava kolejí Moldavské horské dráhy, které poničil v březnu pohyb náspu, začne v nejbližších dnech. Turistům i místním po opravě skončí nepohodlné přesedání na autobusy.

Na železniční trati spojující Most s Moldavou v Krušných horách přestaly jezdit vlaky v polovině března. Nedaleko Mikulova se totiž pohnuly koleje a následně i opěrná zeď (psali jsme o tom zde).

V úseku mezi Osekem a Moldavou tak musejí od té doby zaskakovat autobusy a cestující přesedat.

„V pondělí jsme předali staveniště zhotoviteli,“ sdělil MF DNES Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), provozovatele dráhy.

„To je perfektní zpráva. Snad se všechno stihne, než začne na přelomu roku platit nový jízdní řád,“ věří Martin Müller, předseda Klubu přátel krušnohorské železnice. Datum obnovení provozu ale zatím zůstává neznámé.

„Předpokládáme podzim letošního roku. Bude velmi záležet na skutečném stavu podloží,“ poznamenal Illiaš s tím, že zakázku bude mít na starosti společnost Strabag Rail a cena opravy má činit 53 milionů korun.

Část dráhy kulturní památkou

Na moldavskou dráhu, jejíž část mezi Loukou u Litvínova a Moldavou je kulturní památkou, vyrážejí vlaky o víkendech, svátcích a prázdninách. Využívají ji především turisté, cyklisté a v zimě lyžaři. Čas od času se na ní objeví i historické motoráčky při takzvaných nostalgických jízdách.

Právě kvůli nízké vytíženosti a s tím spojené nerentabilnosti se objevily obavy, zda se SŽDC do nápravy vůbec pustí. Současný zákon ale hovoří jasně – musí. A tak zatímco místní a turisté se radují, státní organizace připouští, že ona z toho úplně nadšená není.

„V takovýchto případech jsme trochu ve schizofrenní situaci. Podle zákona máme povinnost udržovat tratě provozuschopné. Na druhou stranu je složité investovat desítky milionů do trati, kde není objednaná pravidelná doprava a kde se návratnost investic bude pohybovat v řádu desítek let,“ podotkl Illiaš.

Ministr dopravy Dan Ťok nedávno přišel s nápadem zákon pozměnit a tuto povinnost zmírnit. Zabývat se tím má ale až příští vláda.