„Reagujeme tím na rostoucí poptávku po leteckém palivu,“ řekl Krzysztof Zdziarski, předseda představenstva skupiny Unipetrol, která spadá do polské PKN Orlen.
„Rozšířením výroby do Litvínova můžeme efektivněji rozložit výrobní kapacity, zvýšit flexibilitu distribuce a účinněji reagovat na sezonní výkyvy ve spotřebě paliva,“ dodal.
Firma do rozšíření výroby na sever Čech investovala přes sto milionů korun. „Tímto krokem zvýšíme své výrobní kapacity pro letecké palivo zhruba o třicet procent zhruba na 200 tisíc tun ročně,“ uvedl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
Palivu JET A-1 se říká letecký petrolej. Společnost ho v současné době dodává na pražské letiště Václava Havla nebo Správě státních hmotných rezerv.
Palivem chce zásobovat i zahraniční letiště
V budoucnu by ale palivo z Litvínova mohlo putovat i na další místa. „Jsme připraveni jím zásobovat také jiná letiště v České republice i blízkém či vzdálenějším zahraničí, jako jsou například letiště v Drážďanech, Lipsku, Vratislavi, Krakově či v Bratislavě a Košicích,“ podotkl Kaidl s tím, že výroba a prodej JET A-1 jsou z hlediska ziskovosti vysoce atraktivní.
„Výrobu leteckého petroleje v Litvínově jsme zvažovali několik let. Neuskutečňovala se ať už kvůli vlastnickým poměrům v litvínovské rafinerii, či podmínkám na trhu. To se však v posledních letech změnilo,“ poznamenal.
Výroba leteckého paliva ale není jedinou událostí letoška v litvínovské chemičce. V závěru roku plánuje Unipetrol dokončit největší investici v historii českého chemického průmyslu, a sice stavbu polyetylenové jednotky PE3 za 8,5 miliardy korun.
„Díky nové jednotce zvýšíme kapacitu výroby polyetylenu více než dvojnásobně, až na 275 tisíc tun ročně,“ sdělil Tomáš Herink, člen představenstva Unipetrolu.