Nová litoměřická cyklověž kola sama zaparkuje a za pětikorunu i vydá

  • 5
Cyklistům z Litoměřic i těm mířícím do města podél Labe či Ohře nově poslouží k bezpečné úschově jejich kol Bike Tower neboli cyklověž, která stojí u vlakového a autobusového nádraží. Místní ji mohou využít třeba při cestě do práce, turisté zase při prohlídce města, aby se s bicyklem nemuseli vláčet.

Prosklené parkovací zařízení stojí hned u vstupu k vlakovému nádraží Litoměřice–město, pojme až 118 kol a je plně automatické.

„Úschova i vyzvednutí kola trvají jen několik vteřin. Cyklista s kolem najede do vyhrazeného prostoru, stiskne tlačítko a vyzvedne si lístek s čárovým kódem. O umístění kola se postará samoobslužný systém,“ popsala Eva Břeňová z litoměřické radnice

Dodala, že při vyzvednutí kola pak cyklista zaplatí pět korun za den a majitelé IN karty Českých drah mají parkování ve věži dokonce zdarma.

Bezpečí uložených kol zajišťuje kamerový systém městské policie. „Z kola tak není nutné sundavat příslušenství jako tachometr nebo cyklobrašny,“ upozornila Břeňová s tím, že naopak lze k bicyklu přidat třeba ještě malý batoh.

Věž slouží lidem celý den

Parkovací cyklověž bude v provozu 24 hodin denně. Pro zimní období radnice počítá dokonce s tím, že by si zde lidé mohli svá kola odložit až do začátku nové sezony.

„Také parkování kol přes zimu bude stát tolik, aby si to lidé mohli dovolit. Částka bude spíše symbolická,“ podotkl starosta města Ladislav Chlupáč s tím, že přesná suma bude ale teprve zveřejněna.

Stavba parkovací věže pro kola začala letos v dubnu. Městu se na její vybudování podařilo získat dotaci. „Dotace činila 11,5 milionu korun, pouze 1,5 milionu jsme museli doplatit z rozpočtu města,“ řekl starosta Chlupáč.

Trochu starostí naopak radnici nadělalo to, že cyklověž je jedenáct metrů vysoká.

„Protože nesměla převyšovat vedlejší nádražní budovu, bylo nutné ji částečně zapustit do země,“ přiblížil starosta při středečním slavnostním uvedení věže do provozu, jak se problém podařilo vyřešit.

Nová stavba podle něj do zvoleného místa dobře pasuje a zároveň se při její stavbě podařilo zkultivovat i okolí nádraží a podchodu pod kolejemi na Střelecký ostrov.