„Snažíme se zvyšovat bezpečnost provozu, proto jsme přistoupili k této metodě. Abychom diagnostikovali případné závady dříve, než nastanou. Pokud se například přehřívá ložisko na převodovce motoru, při použití termografické kontroly je to vidět,“ vysvětlil Zdeněk Saifert, jednatel společnosti Sport Krupka, jež dráhu provozuje.
Při kontrole podle něj byla zjištěna vůle v ložisku, nejedná se však o závadu, která by ohrožovala provoz dráhy nebo která by mohla mít vliv na bezpečnost návštěvníků.
Termografická kontrola je dynamicky se rozvíjející obor, který umožňuje zkoumat nejen motorové části, ale používá se například i při kontrolách fotovoltaických panelů, pásových dopravníků, parovodů, vedení vysokého napětí nebo pro odhalení míst zatékání do střech či úniků tepla z budov. Slouží ale i při požárech nebo při pátráních po ztracených lidech.
Podle Josefa Hromady, majitele společnosti Drone4you.cz, která kontrolu lanovky v Krupce prováděla, drony v současnosti zažívají v průmyslu obrovský boom.
„Mohou nést špičkové senzory a špičkové termokamery, které se uplatní v různých situacích. Představte si třeba kontrolu pásových dopravníků na šachtách. Pod pryží je tam spousta válců plných ložisek. Termokamera dokáže odhalit, která z nich se zahřívají více než okolní a začínají se zadírat. Běžným pohledem to zjistit nejde,“ vysvětlil Hromada.
Stejné je to podle něj i na lanovce. „Po celé délce trati jsou sloupy a každý z nich je osazený kolečky, po kterých vede ocelové lano. I tam jsou ložiska. Ve strojovně pak drony mohou odhalit části motoru, kde může docházet k přehřívání,“ upřesnil Hromada.
Údaje je možné získat i zpětně
Výhodou radiometrické kamery je, že má velmi vysoké rozlišení a teplotní údaje získává v celém rozsahu snímaného obrazu. Fotografie si navíc uchovává všechna data, takže je při jejich zpracování možné zpětně získat potřebné údaje. Nevýhodou naopak je, že se metoda nemůže provádět na částech lanovky, které se točí.
„Na těch používáme defektoskopii. Je to vlastně rentgen, kterým se provádí kontrola nosných prvků nebo čepů, na kterých visí sedačky. A také na laně v celé jeho délce. Zvýšenou pozornost věnujeme tzv. splitu, tedy spojení lana. Na desítkách metrů je zamotáno do sebe a kontroluje se, jestli je napojení plynulé a není nikde například uzel,“ vysvětlil Saifert.
Přestože se cena za termografickou kontrolu pohybuje v desítkách tisíc korun, chce Sport Krupka ve spolupráci s Drone4you.cz pokračovat.
„Během roku dojde ke kontrole všech pojezdových mechanismů lanové dráhy v celé její délce pomocí nejmodernějšího průmyslového dronu a sofistikovaného softwaru tak, aby byl zajištěn bezproblémový a bezpečný chod,“ dodal Saifert.