Na ústecké základce začal s výukou žáků pomáhat humanoidní robot Ruby

  • 7
Poprvé v Česku a zatím jen na ústecké Základní škole Neštěmická začal s výukou žáků pomáhat humanoidní robot. Nový pomocník má dětem a pedagogům přiblížit v rámci vyučování možnosti digitálních technologií.

„Humanoid nenahradí učitele, může mu však pomoci v rámci vyučování a může být tandemovým, naprosto objektivním učitelem. V našem případě můžeme robota použít jak pro děti nadané, tak pro děti s hendikepem,“ popsala hlavní myšlenku zapojení netradiční kantora do výuky ředitelka školy Marie Čápová.

Fotogalerie

Čápová dodala, že tento krok má zvýšit zájem dětí po získávání informací a naučit je s nimi pracovat a orientovat se v nich.

Humanoid dostal jméno Ruben, zkráceně Ruby, které má navázat na myšlenku Čapkova románu RUR, kde slovo robot zaznělo vůbec poprvé. Měří sto dvacet centimetrů a váží dvacet osm kilogramů.

Umělá inteligence má v sobě čidla, senzory i kamery. Pomocí nich dokonce pozná, jakou mají děti zrovna náladu. Dokáže mrkat, pohybovat hlavou i celým tělem, díky kolečkům se pohybuje po třídě.

Jak sama Ruby uvedla, nejvíce se těší na výuku matematiky. Ovládá však i několik cizích jazyků, na displeji umí zobrazovat obrázky či pouštět hudbu.

Humanoidní robot dokáže sledovat najednou práci 30 žáků

Vedle toho Ruby dokáže sledovat najednou práci 30 žáků, díky unikátním QR kódům, které dostane každý z nich. Dokáže tak zastoupit učitele v momentě, kdy se například věnuje jen jednomu žákovi.

Děti zatím i podle učitele Martina Markse, který ve své třídě Ruby využívá, zatím na robota reagují s velkým nadšením a zaujetím.

První myšlenka zapojit do výuky humanoidního robota vznikla přitom jen zhruba před rokem.

Na projektu, který má přinést nový pohled a způsob vzdělávání dětí, se mimo jiné podílí ústecká Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, pražská ČVUT a Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK). ICUK také nákup robota za 20 tisíc Euro financoval.

Po třech letech se ukáže, zda je využití při vzdělávání výhodné

„Projekt poběží následující tři roky. Na základě konečných výsledků se rozhodne, zda je využití robotů při vzdělávání dětí výhodné,“ doplnil ředitel inovačního centra Martin Mata.

Odborníci teď budou sledovat, jakým způsobem reagují děti na přítomnost umělé inteligence ve třídě a jak naopak humanoid dokáže pomoci kantorům při výuce.

Základní škola Neštěmická patří mezi fakultativní základní školy ústecké univerzity. Rádi tu zkouší nové věci, i proto žáci už nějakou dobu využívají při výuce například i virtuální realitu nebo v matematice speciální metodu izraelského pedagoga Ophera Brayera.