

Tisíce návštěvníků si přicházejí na litoměřické výstaviště prohlédnout techniku, kterou přivezli hasiči z různých koutů republiky. Konají se zde totiž hasičské slavnosti. K vidění jsou nejstarší koněspřežné stříkačky, tak i nejmodernější dostupná technika, která dokáže zdolat i velmi náročné podmínky zásahu v těžko přístupném terénu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasičské slavnosti pravidelně navštěvují všechny věkové kategorie. „Opravu jsme si to užili,“ zářil náctiletý Petr. „Zítra sem půjdeme zase, je to úžasný,“ doplňoval ho kamarád Honza.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
V areálu se dá klidně strávit i několik hodin. Tolik je tu techniky.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Kdo má zájem, ten se dokonce může hasičem částečně i stát.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Dobrovolní hasiči, kteří přivezli své historické chlouby, byli velkým zájmem potěšeni. S hrdostí roztopili parní stroje a předváděli, jak jsou výkonné. Bylo cítit i pach modernějších paliv, který však zájemcům o techniku vůbec nevadil. „To je ta pravá vůně,“ usmíval se hasič Josef v dýmu z historické stříkačky. „Tyhle stroje mají duši,“ dodal.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Kdo by čekal, že akce přiláká výhradně mužské návštěvníky, byl by na omylu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Na jedné straně historická technika, na druhé zase probíhaly ukázky nejmodernější techniky, která hasičům pomáhá, aby se bezpečně dostali k místu zásahu a aby s ohněm mohli bojovat co nejúčinněji. Obrovské osmikolové či pásové vozy budily respekt i zvědavost. Komentované ukázky strojů vždy přilákaly obrovskou pozornost.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasiči berou událost nejen jako možnost předvést se lidem, ale také si například předat zkušenosti.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Pokaždé, když začíná ukázka nějaké techniky, vytvoří se kolem hlouček lidí.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Živo pochopitelně bývá i u vody, ta je lákadlem snad pro všechny.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Jednotka dobrovolných hasičů ze Skalice u České Lípy přivezla cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 815. Vozidlo je uzpůsobeno k zásahu při hašení požárů v místech s nedostatkem vody. Vůz přepraví čtyřčlennou posádku a více než osm tisíc litrů vody a 800 litrů pěnidla.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje přivezl pásové obojživelné vozidlo Hägglunds BV 206 NGR. Vozidlo je určeno pro přesun zasahujících lidí v nepřístupném terénu a vyvine maximální rychlost až 70 kilometrů za hodinu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy představil moderní vůz Scania P440 B4x2, který uveze více jak tři tisíce litrů vody.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Dobrovolní hasiči z Jistebska nedaleko Jablonce nad Nisou přivezli ukázat cisternový požární automobil VF 16 – Sachsenring z roku 1966. Čtyřválcový dieselový motor vyvine rychlost až 75 kilometrů za hodinu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Litoměřičtí dobrovolní hasiči představili Tatru 805 DVS8 z roku 1957. Vůz, který uveze deset pasažérů, má osmiválcový benzinový motor o objemu 2,544 litrů. V letech 2013 až 2016 vozidlo prošlo celkovou renovací.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Sbor dobrovolných hasičů z Radoněvsi vystavoval ruční koněspřežnou stříkačku, kterou jejich předchůdci zakoupili v roce 1927. Naposledy byla při hašení použita v roce 1953. Na obsluhu bylo potřeba osm mužů.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Dobrovolní hasiči z Uherského Brodu ukázali koňskou potahovou parní stříkačku z roku 1912. Má výtlak 1 800 až 2 000 litrů za minutu. Pro topení v kotli je doporučeno používat kvalitní černé uhlí – nejlépe antracit.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Sbor dobrovolných hasičů z Kvítkovic na Zlínsku představil a roztopil plně funkční parní stříkačku, kterou provozuje a udržuje už od roku 1987. Parní stříkačku vyrobila v roce 1907 firma Ing. Vojtěch Černý a Jan Němec Slatiňany. Jako palivo se používá dřevo a doba přípravy k provozu se pohybuje okolo 20 minut. Při běžném provozu stříkačka o hmotnosti 3,5 tuny vytlačí 1 600 litrů vody za minutu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
V roce 2007 zakoupili dobrovolní hasiči z Nasavrk čtyřkolovou koněspřežnou ruční stříkačku, kterou v roce 1885 vyrobil R. Czermak v Teplicích v Čechách. V letech 2013 až 2015 stříkačku zrenovovali. Když pumpuje osm mužů, stříkačka dosahuje výkonu pístového čerpadla až 180 litrů při 640 dvouzdvizích s dostřikem až 20 metrů.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Domažlický Veteran car club představil hasičský vůz Laurin a Klement 115 s nástavbou pražské firmy R. A. Smékal z roku 2025. Motor o výkonu 14,7 kW dokáže vozidlo uvést do rychlosti 40 kilometrů za hodinu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Dobrovolní hasiči z Přerova vystavují koněspřežnou stříkačku, kterou v roce 1893 vyrobil R. Čermák v Teplicích v Čechách. Hasiči stříkačku zrenovovali v roce 1973.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasičský vůz Praga RN s označením ASC 16 z roku 1953 prošel v letech 2009 až 2013 náročnou renovací. Benzinový motor má výkon 72 koní a dosáhne rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Do kabiny se vejdou tři cestující a další čtyři mohou sedět po stranách vozidla, které uveze 1 500 litrů vody.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasičský vůz Praga RN s označením AS 16 z roku 1953 prošel v letech 2017 až 2022 náročnou renovací. Benzinový motor má výkon 72 koní a dosáhne rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Vůz o celkové hmotnosti 6 100 kilogramů má devět míst k sezení a nádrž na 500 litrů vody.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Sbor dobrovolných hasičů z Jablonce nad Jizerou přivezl ukázat také dvokolovou ruční stříkačku vyrobenou v roce 1901 R. A. Smékalem v Praze. Na obsluhu je potřeba osm až deset mužů a délka dostřiku se pohybuje okolo 25 metrů.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Sbor dobrovolných hasičů z Jablonce nad Jizerou představuje dvokolovou ruční stříkačku, kterou v roce 1890 vyrobili bratři Smekalové v Čechách pod Kosířem. Pro obsluhu je potřeba šest mužů a stroj dostříkne do vzdálenosti 20 metrů.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Hasiči z Jamnice přivezli ukázat zápřahovou čtyřkolovou stříkačku kočárového typu, která je postavena na uzamykatelných pérech. Stříkačka je osazena vodotěsnou vanou, ve které je umístěna pumpa. Stříkačku vyrobil R. A. Smékal v roce 1893 a nyní je po generální opravě.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES