Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Nástupiště je po opravě kratší než vlaky, lidé vystupují jen předními vagony

  6:31
Nepříjemný problém vznikl po modernizaci železniční stanice v Duchcově na Teplicku. Plocha pro nástup a výstup cestujících je totiž kratší než dříve a některé vlakové soupravy jsou mnohem delší než nástupiště. Město chce po Správě železnic nápravu, ta ale pochybení odmítá.

Zatímco před rekonstrukcí měla nástupiště délku přes 250 metrů, teď je to pouze 120 metrů. Některé vlakové soupravy, které tu zastavují, přitom měří i 150 metrů. Průvodčí proto před zastávkou procházejí vlaky a upozorňují cestující, aby se přesunuli do předních vagonů, jinak nemohou bezpečně vystoupit.

„Uvedenou skutečnost jsme zjistili 9. září poté, kdy byly naše vlaky poprvé přistaveny k novým nástupištím. Okamžitě jsme přijali vnitřní opatření k zajištění bezpečnosti. Průvodčí ve vlacích dálkové dopravy, které ve stanici Duchcov zastavují, informujeme o tom, že bezpečně lze vystupovat jen z prvních čtyř vozů,“ potvrdila Gabriela Novotná, mluvčí Českých drah (ČD).

Dodala, že denně v Duchcově zastaví 28 párů vlaků a většiny z nich se problém netýká. „Přesah přes délku nástupiště mají pouze tři páry rychlíků denně,“ sdělila.

Výsledek opravy kritizuje i město, které se prostřednictvím starosty Zbyňka Šimbery (ČSSD) obrátilo se stížností na vlastníka trati – Správu železnic (SŽ). Právě ta je za modernizaci trati mezi Oldřichovem u Duchcova a Bílinou v celkové hodnotě téměř dvou miliard odpovědná.

„Při vyjadřování k EIA a zadávací dokumentaci město požadovalo délku nástupišť 200 metrů. Cílem bylo, aby tu mohly zastavovat nejen lokální vlakové soupravy, ale i vnitrostátní spěšné vlaky a regionální rychlíky. Proti požadavkům města se ale do zadávací dokumentace dostala délka nástupišť pouze 120 metrů,“ píše Šimbera ve stížnosti.

Pozastavuje se i nad tím, že bez ohledu na dřívější dohody s investorem a projektantem proběhla demolice nástupišť v celé původní délce 254 metrů a odtěžení jejich podloží až na úroveň kolejí. 

Ministerstvo: Takových případů je víc

SŽ by podle něj měla urychleně zajistit bezpečnost cestujících tak, aby mohli vystupovat a nastupovat na nástupištích a nikoli do kolejiště, a neprodleně zajistit dostavbu nástupišť na 200 metrů.

„To, co jste realizovali, je nepřípustné. Nejenže jste porušili dohody, ale ještě hazardujete s životy a zdravím občanů,“ zlobí se Šimbera v dopise adresovaném SŽ.

SŽ však jakékoli pochybení odmítá a brání se, že za vzniklou situaci nemůže. „Dle stanoviska ministerstva dopravy z roku 2013 a 2017 bylo na zastávce Duchcov navrženo nástupiště o délce 120 metrů s prostorovou rezervou na 200 metrů. Příslušných porad, kde se řešila délka nástupiště, se účastnili i zástupci majoritního dopravce,“ sdělila mluvčí společnosti Nela Friebová.

Podle ministerstva dopravy je Duchcov primárně zastávkou pro regionální dopravu, kde je 60minutový interval vlaků příměstské dopravy, doplněný spěšnými vlaky ve špičce, z nichž dominantní část zde zastavuje. 

„V pracovní dny je to 25 párů vlaků regionální dopravy, což zajišťuje odpovídající obsluhu Duchcova. Pro tuto dopravu je nástupiště zcela dostačující,“ upozornil mluvčí ministerstva František Jemelka.

Uznává, že u dálkové dopravy problém vzniká, týká se však podle něj jen tří okrajových párů rychlíků a v síti české železnice jsou i další případy, kde se nastupuje a vystupuje jen z části soupravy, pokud je zastavení takových vlaků minoritní. 

„Stávalo se to například na relaci Děčín – Bad Schandau, na které po určitý čas vlaky zastavovaly i na menších zastávkách na trase, ale nástup a výstup byl pouze z části soupravy,“ podotkl mluvčí ministerstva.

Až do vyřešení celé situace tak budou muset průvodčí v rychlících dál upozorňovat cestující, aby vystupovali pouze předními vagony, a České dráhy přijímat opatření, jako třeba že kola a kočárky je nutné uložit do předních vozů. 

„Pokud bude objednatel trvat na zastavování rychlíků v Duchcově i nadále, doporučujeme prodloužení nástupišť na 200 metrů,“ řekla za ČD Novotná.

Stát se ale může i to, že rychlíky v Duchcově zastavovat přestanou. To se ale nelíbí vedení města. „Jednoznačně požadujeme zastavit další omezování spojů, tentokrát se zdůvodněním, že se k nástupištím nevejdou,“ upozorňuje starosta ve stížnosti pro Správu železnic.

Autor:
  • Nejčtenější

Život v Berbrstánu. Všichni jsme se těšili, až to praskne, říká Bania

Kdo se vzpouzel, toho rozhodčí chladnokrevně řezali. Těžko se žilo v českém fotbalovém Berbrstánu. V zemi Náčelníka,...

Dokonalost vidí každý národ jinde, říká primářka. Prsa operuje i mužům

Premium Pandemie onemocnění covid-19 se silně projevuje i na oboru, který v rámci medicíny snad nemůže být infekčnímu oddělení...

Policie rozšířila stíhání predátora z filmu V síti, hrozí mu až pět let

Ústečtí policisté ukončili vyšetřování případu muže známého z filmového dokumentu V síti, který zmapoval zneužívání...

Zapomenutý zajatecký tábor v Dubí bude připomínat alespoň cedule

Psal se únor 1940 a do areálu dubské porcelánky Krautzberger, Mayer & Purkert bylo převezeno dvacet francouzských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Teplice žádají rodiče, aby nedávali děti do školek. Některým se to nelíbí

Vedení Teplic žádá rodiče dětí, aby zvážili jejich pobyt ve školkách. Ty zůstávají i přes pandemii koronaviru dál...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Obaly od mléka i pneumatiky, skládka z národního parku konečně zmizí

S rekultivací staré skládky komunálního odpadu začala Správa národního parku České Švýcarsko v rokli u obce Mezná...

Tepličtí saleziáni promění chátrající jesle na komunitní centrum

Nové komunitní centrum se zahradou a hřištěm pro děti chtějí nejpozději do roku 2024 vybudovat tepličtí saleziáni....

Soud zrušil výtku, kterou dala Benešová soudkyni v kauze Postoloprt

Pražský městský soud se zastal šéfky chomutovského soudu Kateřiny Vltavské, které uložila výtku ministryně...

Developer Třešňák chce v Ústí stavět skladovací haly, počítá se stovkami aut

Nejpozději do září příštího roku vyroste mezi ulicemi Tovární a Sklářská v ústecké čtvrti Předlice trojice velkých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...