Pořádný rozruch vzbudila dražba přes třicet let staré Škody 120 v bledě modrém provedení. S vidinou parádního sběratelského kousku musel jeho nový majitel sáhnout hluboko do kapsy, cena škodovky totiž vystřelila na více než stonásobek vyvolávací částky.
Začínalo se přitom podstatně nižší sumou. „Pět tisíc,“ prohlásil jeden ze 46 přihlášených dražitelů a zamával svým číslem, aby ho bylo dobře vidět.
„Šest tisíc,“ přidal se vzápětí další. Cena bleděmodré krásky brzy vystoupala až do závratných výšin. Mnozí účastníci aukce jen protáčeli panenky, jiní odevzdali číslo a zklamaně odcházeli domů.
„Třicet pět tisíc pět set korun poprvé, podruhé, potřetí. Přiděluji příklep dražiteli číslo 24,“ oznámil nakonec pracovník Exekutorského úřadu Praha 5 a nový majitel vozu si mohl hlasitě oddychnout.
„Popravdě, čekal jsem, že se prodá za daleko víc. Moje očekávání bylo někde kolem sta tisíc korun,“ povídal pak novinářům muž, který na dražbu přijel ve voze Dodge Challenger.
Své jméno sdělit odmítl, ale prozradil, že vůně benzínu je jeho celoživotní láskou. „Jsem bývalý závodník na okruzích a auto mám v plánu zrenovovat,“ podotkl.
Škodovka podle něj zvenku vypadá moc pěkně, ale důležité bude, co ukrývá pod kapotou.
„Uvidíme, až se otevře. Samozřejmě bude něco stát dát to auto do kupy, musí se vyměnit zámky, vyčistit, nevíme v jakém stavu je motor ani kolik má najeto. Jelikož se ale celý život pohybuju v autech, tak vidím, že to nebude špatný. Všechno sedí, dveře, kapota, na první pohled vypadá velmi dobře. Samozřejmě tam může být motor nebo převodovka v háji, ale za ty peníze se to počítá,“ mnul si spokojeně ruce.
Souboj o legendární Škodovku naopak nevyšel Antonínu Čermákovi, který si pro vůz přijel až z Prahy.
„Takových aut už moc není a pořád je nějaká cena, za kterou se to vyplatí koupit. Můj strop byl 35 tisíc, za víc už to nemělo smysl,“ uvedl po neúspěšném souboji s tím, že vůz chtěl koupit čistě z nostalgie.
„Opravit ho a jezdit v něm. Je to pěkný auto. A je o dost pravděpodobnější sehnat takovouhle škodovku než kupé, které je ještě dražší,“ vysvětlil.
Táhne i značka Saab, peníze město nemá jisté
Dražbu šestnácti automobilů uspořádalo město Ústí nad Labem společně s Exekutorským úřadem Prahy 5. Jednalo se o nezpůsobilé vozy, které radnice nechala odtáhnout z ulic. Noví majitelé k nim tedy nedostali ani klíčky, ani technický průkaz.
„Přijel jsem vyloženě kvůli té škodovce, ale když vidím, kolik je tady lidí, určitě se vydraží za nesmyslnou částku. Přitom k tomu nejsou klíčky, auto nikdo neviděl zevnitř a ani neví, zda funguje motor. Lidi to ale kolikrát vyšponují až tak vysoko, jakou cenu to auto ani nemá,“ odhadoval před startem dražby Martin Rubáš.
Na Škodu 120, která patřila k největším tahákům aukce, si dělal zálusk i další dražitel, který přijel až z Mělníka.
„Dal bych za ní klidně deset tisíc, ale jistě tady budou borci, kteří dají ještě víc. Popravdě, všichni si sem přijeli hlavně pro ni nebo pro támhletoho saaba,“ ukázal směrem k dalšímu zaparkovanému vozu.
To vzápětí potvrdil i Lukáš Vojáček, další z dražitelů. „Sbírám saaby, už mám doma čtyři, takže bych rád získal pátého. Nabídnu za něj maximálně tři tisíce a uvidíme, jestli to klapne,“ povídal před začátkem.
Neklaplo. Švédský kombík se nakonec vydražil za dvojnásobek. Stejně jako další vozy. Nejlevnější vůz, Fiat Seicento, jste si mohli pořídit za dva a půl tisíce korun.
Celkem si magistrát díky dražbě přišel na více než 123 tisíc korun. Na peníze si ale bude muset paradoxně ještě počkat. Zájemci sice za vozy platili na místě v hotovosti, město ale podle zákona nyní musí počkat, zda se o peníze přihlásí původní majitelé vozů.
„My to auto vydražíme, odečteme z toho náklady za odtah, parkovné a pořádání dražby a zbytek musíme uložit a držet na účtu města. Majitele vozu vyzveme, ať si to vyzvedne a pokud si do tří let peníze nevyzvedne, stanou se příjmem města. Do té doby ale nejsou naše,“ vysvětlil Dalibor Dařílek, vedoucí odboru dopravy a majetku.
„Já to beru tak, že se nám díky tomu alespoň daří dostat auta z ulice,“ doplnil ještě.
Monika Straková ze stejného odboru ústeckého magistrátu, jež aukci připravovala, ji hodnotila kladně.
„S výsledkem jsme moc spokojení. Pro nás bylo hlavní prioritou dostat ta auta pryč z ulic, což se povedlo. Teď už to bylo jen o tom, kam půjdou dál, jestli někam sešrotovat do ekologické likvidace, nebo k novým majitelům,“ podotkla.
„Na tento okamžik jsme se chystali dva roky, umožnil nám to nový zákon, který říká, že vozidla bez platné technické prohlídky mohou být odstraněna z veřejných prostor. Moc jsme se na to těšili a rozhodně mě překvapil tak velký zájem lidí. Čekal jsem, že jich bude mnohem méně,“ pochvaloval si i ústecký primátor Petr Nedvědický (ANO).
„Osvědčilo se nám to, opravdu jsme překvapení, jak to krásně šlo. Počítáme s další dražbou někdy na jaře, až bude lepší počasí. Doufejme, že půjde do aukce ještě víc aut než nynějších šestnáct,“ doplnila Straková.