Na nebezpečné křižovatce na hlavním tahu z Loun do Mostu I/28 u Dobroměřic vznikne kruhový objezd. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Křižovatku na Lounsku, kde se často bourá, nahradí kruhový objezd

  • 25
Na nebezpečné křižovatce na hlavním tahu I/28 z Loun do Mostu u obce Dobroměřice vznikne kruhový objezd. Za posledních pět let se zde stalo sedmnáct nehod. Ředitelství silnic a dálnic už zahájilo kroky k výstavbě.

„Jde o problematickou křižovatku, kudy projedou denně tisíce vozidel, navíc hlavní tah protíná obec,“ uvedla starostka Dobroměřic Ivana Sihlovcová s tím, že o vybudování kruhového objezdu nejen Dobroměřice, ale i další obce v okolí usilují několik let.

Intenzitu dopravy tu měřili loni v polovině května. Čísla ukázala, že denně zde v průměru projede téměř 10,5 tisíce vozidel. Odborníci proto doporučili výstavbu okružní křižovatky. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se začalo přestavbou vážně zabývat.

„V současné době probíhá příprava k zahájení výběru zhotovitele projektové dokumentace pro společné územní a stavební řízení. Předpokládaná cena stavby činí čtyři miliony bez DPH,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová s tím, že termín realizace není s ohledem na současný stav přípravy definitivně stanoven.

Dopravní policisté křižovatku považují za značně nebezpečnou. Mnozí řidiči jedoucí po hlavním tahu nedodržují stanovenou rychlost sedmdesát kilometrů v hodině. Motoristé přijíždějící do křižovatky z vedlejších komunikací třetí třídy mají navíc ztížený rozhled přes svodidla a zábradlí.

Projet širokou křižovatkou z vedlejších komunikací nebo sjet z odbočovacího prostředního pruhu hlavního tahu je hazard především pro řidiče nákladních vozidel.

„Jeden z nejrizikovějších faktorů je právě čas, který řidiči těžkých vozidel potřebují, aby z nuly dokázali vozidlo uvést do pohybu a co nejrychleji překonat křižovatku,“ sdělil šéf lounského dopravního inspektorátu Jiří Král.

Za posledních pět let se na místě stalo sedmnáct dopravních nehod, při kterých bylo 24 lidí zraněno lehce a dva těžce. Dvanáctkrát bylo příčinou nedání přednosti v jízdě.

Motorkář jel dvoustovkou, při nehodě zemřel

Nejtragičtější nehodu tam policisté vyšetřovali před deseti lety. Po hlavním tahu z Loun do Mostu se řítil motorkář rychlostí 207 až 215 kilometrů v hodině. Ve chvíli, kdy se blížil ke křižovatce, tam projíždělo nákladní auto. Jeho řidič neměl šanci motorkáře včas spatřit, natož včas projet. Silný náraz motocyklu do boku náklaďáku motorkář nepřežil.

Výstavbu kruhového objezdu šéf dopravní policie vítá, ovšem pouze v případě, že technické provedení bude odpovídat zatížení a složení dopravy.

„Tedy s vhodným příčným sklonem a alespoň částečně pojezdným středovým prstencem s ohledem na častou přepravu nadrozměrných nákladů. Takové řešení s sebou nese značné finanční náklady s požadavkem na vyřešení majetkoprávních vztahů na přilehlých pozemcích,“ podotkl Král.

„Dovolím si tvrdit, že se v minulosti při výstavbě nové silnice 1/28 zásadně zaspalo a nyní je velice náročné takové chyby odstranit,“ myslí si Král.

Dalším problematickým úsekem na hlavním tahu je křížení s lounskou ulicí Mělecká. Tady zahynulo při dopravních nehodách šest lidí.

„Paradoxně se při výstavbě investovaly mnohamilionové částky do výstavby biokoridorů, tedy podchodů pro zvěř, jejichž využití je přinejmenším diskutabilní, ale na bezpečnost občanů se zapomnělo,“ dodal Král.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz