Nad dálnicí D8 teče voda jinak než dřív, místním praskají domy

  11:03aktualizováno  11:03
Trhliny na domech a voda ve sklepích se objevily obyvatelům Dobkoviček nad nedávno otevřeným úsekem D8 poblíž lomu, pod nímž se v roce 2013 utrhl obří svah a dálnici zavalil. Místní vidí příčinu v tom, že se při stavbě D8 změnily podzemní toky. Resort dopravy to odmítá.

Zdeněk Novák z Dobkoviček ukazuje, jak zpevňuje svou popraskanou garáž. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Více či méně popraskaných je v Dobkovičkách jednadvacet budov. Od některých se dokonce oddělují verandy či garáže.

Fotogalerie

„Statik mi doporučil, abych garáž okamžitě svázal kovovými táhly. Začal jsem hned, aby praskání zdí nepokračovalo a nestal se ještě větší průšvih,“ líčí Zdeněk Novák, který už loni za 200 tisíc korun stavěl novou zeď na podmáčené zahradě.

A jeho problémy nekončí, praskl mu i 24 let starý podsklepený dům.

„Musíme se teď vystěhovat, protože obývákem je nutné protáhnout kovové tyče a celý dům jimi svázat,“ popisuje Novák.

Na mnoha domech v obci jsou vidět bílé plomby přes praskliny. Sleduje se na nich, jak se praskání vyvíjí.

„Mám strach o verandu, která celá praskla a úplně se odpojila od domu,“ říká Jiří Štván, který ve svém domě žije 70 let.

Vyvěrají nové prameny, jiné se ztratily

Podle místních může za jejich potíže jednak samotná stavba dálnice, kdy obcí neustále jezdila těžká nákladní auta, jednak změněná hydrologická situace celého území (více o tom zde).

Někde teď totiž vyvěrají nové prameny, zatímco jiné se ztratily. Třeba do místního koupaliště už druhý rok voda nepřitéká.

„My zase máme vodu ve sklepě, zdi mokré do přízemí a popraskané zvenku i v obýváku. Je to neštěstí. Když někdy jezdila přetížená auta, myslela jsem si, že je zemětřesení. Je to šílené,“ popisuje Eva Baďhová.

Problémy v obci se podle obyvatel poprvé objevily zhruba před dvěma lety. Loni se podařilo aspoň zakázat vjezd nákladních aut do obce.

„Je to první krok, aby praskání domů nepokračovalo,“ podotkl Petr Křivánek, starosta nedalekého Velemína, pod který Dobkovičky spadají.

Náklaďáky zákaz nerespektují, stěžují si obyvatelé

Podle lidí ale řidiči zákaz často nerespektují. „Máme vše dokumentovat a fotit, to by ale člověk musel být stále doma. V pátek jsem byla a jel tudy nakladač se lžící a těžký náklaďák se čtyřmi nápravami. Pak se nemůžete divit, že baráky jsou všude v hrozném stavu,“ zlobila se jedna z místních žen.

I její dům je plný prasklin, u oken vypadává omítka, betonová terasa před domem má puklinu táhnoucí se od základů zdí skoro až ke střeše.

„Dům se rozjíždí na tři strany. Půlka si sedá dolů, jeden roh padá na ulici a druhý na opačnou stranu směrem z kopce. Když po silnici jede těžké auto, uvnitř cítíte, jak se dům zhoupne doleva k silnici a pak se vrátí. Dělá to, neboť teď stojí na vodě. Už by se mělo něco dělat, nechci o dům přijít,“ bojí se žena.

Podle starosty Křivánka za potíže spíše než stavba autostrády může sesuv v roce 2013 (psali jsme o tom zde).

„Nikdo neprokázal, že za problémy je stavba dálnice. První problémy začaly po sesuvu, proto vše napovídá tomu, že viníkem je on,“ míní starosta.

Monitoring je na velmi dobré úrovni, tvrdí ministerstvo

Ministr dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a resort životního prostředí podle něj v březnu přislíbily obci pomoc s řešením složité situace.

„Jednoznačně chceme, aby podzemní vody byly zmonitorované. To nám bylo slíbeno,“ uvedl Křivánek.

Podle ministerstva dopravy, které MF DNES oslovila, byl rozšířený monitoring stability území. Hydrologické sledování je podle něj na velmi dobré úrovni.

„Tam, kde je to potřebné, podporujeme jeho případné rozšíření,“ sdělil mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Dávat jako příčinu potíží stavbu dálnice je ale podle ministerstva neprůkazné. Uvádí, že celé Středohoří je geologicky nestabilní a změny včetně hydrologických tu probíhaly a probíhají bez ohledu na stavbu dálnice D8.

„Přímá souvislost mezi stavbou D8 a širšími změnami v hydrologii nebyla prokázána a změny v území nelze jednoduše svalovat na stavbu. Přesto jsme připraveni co nejvíce obcím vyjít vstříc a pomoci tam, kde můžeme. Zajišťujeme například obnovu vodotečí, které byly zanedbané už před výstavbou D8,“ doplnil mluvčí.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Voda po deštích zaplavila kvůli D8 i nedaleké Prackovice:


Nejčtenější

Soukup o chomutovském hokeji: Byl to podvod na mě, dluh je gigantický

Chomutovští hokejisté se loučí s fanoušky po posledním barážovém duelu.

Je v šoku. Z dluhů Pirátů, které označil za gigantické. Ze své role, kterou prý měl po převzetí klubu hrát. Ale ani po...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Nebavilo ho být ajťákem, chtěl dělat něco smysluplného. Začal vařit pivo

Jan Chmel vybudoval pivovar v bývalém chlévě, trvalo mu to dva roky. Roční...

Jan Chmel vybudoval pivovar v Siřemi na Lounsku. Obec ho okouzlila stejně jako kdysi spisovatele Franze Kafku. První...

Přestává to být legrace, říká o Chomutovu obránce Dietz

Zklamaný chomutovský Stanislav Dietz po prohře s Pardubicemi.

Dluhový příběh nekončí. Většina hokejových Expirátů už sehnala angažmá jinde nebo si ho ještě hledá, přesto se dál...

Že vejce na špičce nestojí? Ženě z Děčína se to povedlo desetkrát

Jarmila Čajkovská použila kámen, dřevo, list z lípy, mušli, ale třeba i lžíci....

Devětatřicetiletá Jarmila Čajkovská postavila na deseti různých předmětech vejce na špičku. Dostala se díky tomu do...

Další z rubriky

Kraj platí desetitisíce korun za rady pro náměstka hejtmana Martina Kliku

Radní Ústeckého kraje pro bezpečnost a sociální věci Martin Klika

Nejen opoziční zastupitelé Ústeckého kraje, ale i sám hejtman Oldřich Bubeníček se hodlají blíže zabývat podobou...

Pod středem Bíliny by mohl vést tunel, variantu nyní zkoumá nová studie

Kolony jsou v Bílině každodenním koloritem, velká oprava klíčového tahu to...

Nejpozději počátkem příštího roku by mělo být jasné, zda by pro obchvat Bíliny mohla být použita varianta, která počítá...

U Lovosic spustili na Labe nový tanker, cestě do Nizozemska brání sucho

Ve Lhotce u Lovosic na Labe spustili nový tanker pro přepravu jedlých olejů.

Nový ocelový trup lodi spustili na vodu v loděnici Barkmet ve Lhotce nad Labem poblíž Lovosic. Takzvané kasko vytvořili...

Najdete na iDNES.cz