Jak se z Děčína dostat k dálnici D8, nebude jasné ani v příštím roce

  8:02aktualizováno  8:02
Rozhodnutí, zda se Děčín připojí na dálnici D8 takzvanou Chrochvickou variantou, Zelenou variantou u Malšovic nebo Nulovou podél Labe, příští rok nepadne. Varianta přivaděče, na kterou město čeká roky, nebude známa dřív než v roce 2019.

Snímky z roku 1914 přibližují obří sesuv, který tehdy ujel z vrchu Chmelík do údolí Chrochvického potoka u Děčína. Právě tudy se přitom zvažuje vedení jedné z tras děčínského přivaděče k dálnici D8. | foto: archiv geologa Vladimíra Cajze

„Rozhodnutí o variantě se dá očekávat po dokončení procesu posouzení dopadu na životní prostředí EIA v průběhu roku 2019,“ řekla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem stavby.

Fotogalerie

Předpokládaný termín dokončení dokumentace EIA je v listopadu příštího roku, následovat ale musí její odborné i veřejné projednání, vypořádání připomínek a vydání stanoviska. 

Podle ŘSD za průtahy může to, že Ústecký kraj zpozdil proces EIA o posuzování vlivů na životní prostředí s požadavkem na zhodnocení Malšovické trasy. 

„V současné době probíhá zpracování studie, která technicky prověří a uvede všechny varianty na srovnatelnou úroveň. Zároveň má být zpracováno geologické a hydrogeologické posouzení, které může významně ovlivnit výběr varianty,“ vysvětlila Ledvinová.

Podle vedení kraje tento požadavek na zhodnocení trasy se všemi připomínkami odborníků byl ale ŘSD odeslán již v říjnu roku 2015.

„Přepracovanou dokumentaci krajský úřad doposud neobdržel. Ale jakmile se tak stane, bude opět zveřejněna a bude se k ní moci vyjádřit veřejnost, dotčené orgány a územní samosprávné celky,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Tři možné trasy

Ve hře jsou stále tři varianty přivaděče. Takzvaná Nulová varianta vede po trase stávající silnice I/62 z Děčína na Ústí nad Labem, která by se jen rozšířila na čtyři pruhy a na dálnici D8 se napojila u Ústí. Stála by zhruba miliardu a je nejlevnější na stavbu i údržbu.

Varianty přivaděče

  • V roce 2008 ministerstvo životního prostředí odmítlo trasu přivaděče místo tehdy nevyužívané železniční trati Kozí dráha. Trasa městem by měla negativní vliv na obyvatele i životní prostředí
  • V roce 2014 děčínští zastupitelé odmítli trasu centrem Děčína s tunelem pod Pastýřskou stěnou
  • Nyní jsou ve hře tři varianty: Nulová podél silnice I/62 z Děčína na Ústí, Zelená vedoucí přes Malšovice na Knínice a třetí podél Chrochvického potoka. Obě však vedou geologicky velmi nestabilním územím 

Magistrát Děčína a kraj až dodatečně přidali Zelenou variantu u Malšovic vedoucí od Děčína na Knínice. Tu původně ŘSD vyřadilo a nyní ji posuzuje znovu. 

Vede nedaleko silnice I/13 velmi složitým geologickým územím u vrchu Chmelík. Zelená varianta je jednoznačně nejdražší, protože počítá s tři kilometry dlouhým tunelem. Stát má šest až sedm miliard korun.

Poslední je trasa podél Chrochvického potoka, která má i s 800 metrů dlouhým tunelem stát vyjít na 3,6 miliardy korun. Ovšem také ta vede nestabilním územím. Například v roce 1914 byl na vrchu Chmelík obří sesuv.

„Je to největší sesuvné území v zemi. Aktivní sesuvy byly v okolí plánované stavby zaznamenány také například v roce 1898 nebo v 80. letech 20. století,“ řekl Petr Kycl z České geologické služby.

Podle Děčína takzvaná nulová varianta neuleví dopravě a Chrochvická varianta neuleví obyvatelům, a proto magistrát preferuje „zelenou trasu“. „Až důkladná analýza ukáže, co je možné postavit. 

Na tuto přeložku se čeká 40 let, rok navíc nehraje žádnou roli, pokud nás konečně posune ke konečnému rozhodnutí,“ míní děčínská primátorka Marie Blažková.

Nejčtenější

VIDEO: Na D8 se otáčel patnáctimetrový autobus, řidič to svedl na navigaci

Kamera zachytila, jak se autobus chystá otočit

Na dálnici D8 u Prackovického tunelu se otáčel do protisměru patnáctimetrový autobus s devíti cestujícími. Jeho řidič...

Zhasněte světelné efekty, nakázali Chomutovu. Proč, diví se v klubu

Potemnělá chomutovská aréna před derby s Litvínovem.

Hokejoví Piráti z Chomutova musí přiškrtit svoji předzápasovou show. Ředitel extraligy jim po stížnosti rozhodčích...

Na kostele se nahnula hvězdice, při jejím sundávání se našla tajná schrána

Z kostela nejsvětější Trojice v obci Jiřetín pod Jedlovou museli hasiči sundat...

Nejdelší žebřík, který mají krajští hasiči k dispozici, museli využít tento týden v Jiřetíně pod Jedlovou. Hrozilo...

V celém Ústí i Trmicích přestanou od března vyplácet doplatky na bydlení

Dnes budovy využívá ústecký magistrát.

Ústecký magistrát vyhlásil bezdoplatkovou zónu na celém svém území i v blízkých Trmicích. To znamená, že místní lidé,...

Lehčí los pro Slavii, jak mít pohárovou jistotu a kdo do elitní skupiny

Hráči Plzně a Slavie si po zápase podávají ruce. Uprostřed je zklamaný slávista...

Od chvíle, kdy fotbalisty Slovácka převzal trenér Martin Svědík, jsou nejlepší v lize. Utekli z boje o záchranu a patří...

Další z rubriky

Za nenávistné výroky proti teplickým prvňáčkům padlo poslední obvinění

Tablo prvňáků, které zveřejnil Teplický deník, vyvolalo na Facebooku vlnu...

Kauza prvňáků ze základní školy Plynárenská v teplické části Prosetice se blíží ke konci. Policisté obvinili i...

Pacient zraněný při střetu sanitky s dodávkou u Ústí v nemocnici zemřel

V ústeckých Všebořicích se střetla sanitka s dodávkou. (15. února 2019)

Pacient zraněný při páteční nehodě v ústeckých Všebořicích, kde se střetla dodávka se sanitkou, v nemocnici zemřel....

V Teplicích mají po devíti letech zase zimní halu, stála 230 milionů

V Teplicích mají nový zimní stadion

Nový zimní stadion v Teplicích, který vyrostl v těsné blízkosti sportovní haly a fotbalového hřiště Na Stínadlech,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz