Jak se z Děčína dostat k dálnici D8, nebude jasné ani v příštím roce

  8:02aktualizováno  8:02
Rozhodnutí, zda se Děčín připojí na dálnici D8 takzvanou Chrochvickou variantou, Zelenou variantou u Malšovic nebo Nulovou podél Labe, příští rok nepadne. Varianta přivaděče, na kterou město čeká roky, nebude známa dřív než v roce 2019.

Snímky z roku 1914 přibližují obří sesuv, který tehdy ujel z vrchu Chmelík do údolí Chrochvického potoka u Děčína. Právě tudy se přitom zvažuje vedení jedné z tras děčínského přivaděče k dálnici D8. | foto: archiv geologa Vladimíra Cajze

„Rozhodnutí o variantě se dá očekávat po dokončení procesu posouzení dopadu na životní prostředí EIA v průběhu roku 2019,“ řekla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem stavby.

Fotogalerie

Předpokládaný termín dokončení dokumentace EIA je v listopadu příštího roku, následovat ale musí její odborné i veřejné projednání, vypořádání připomínek a vydání stanoviska. 

Podle ŘSD za průtahy může to, že Ústecký kraj zpozdil proces EIA o posuzování vlivů na životní prostředí s požadavkem na zhodnocení Malšovické trasy. 

„V současné době probíhá zpracování studie, která technicky prověří a uvede všechny varianty na srovnatelnou úroveň. Zároveň má být zpracováno geologické a hydrogeologické posouzení, které může významně ovlivnit výběr varianty,“ vysvětlila Ledvinová.

Podle vedení kraje tento požadavek na zhodnocení trasy se všemi připomínkami odborníků byl ale ŘSD odeslán již v říjnu roku 2015.

„Přepracovanou dokumentaci krajský úřad doposud neobdržel. Ale jakmile se tak stane, bude opět zveřejněna a bude se k ní moci vyjádřit veřejnost, dotčené orgány a územní samosprávné celky,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Tři možné trasy

Ve hře jsou stále tři varianty přivaděče. Takzvaná Nulová varianta vede po trase stávající silnice I/62 z Děčína na Ústí nad Labem, která by se jen rozšířila na čtyři pruhy a na dálnici D8 se napojila u Ústí. Stála by zhruba miliardu a je nejlevnější na stavbu i údržbu.

Varianty přivaděče

  • V roce 2008 ministerstvo životního prostředí odmítlo trasu přivaděče místo tehdy nevyužívané železniční trati Kozí dráha. Trasa městem by měla negativní vliv na obyvatele i životní prostředí
  • V roce 2014 děčínští zastupitelé odmítli trasu centrem Děčína s tunelem pod Pastýřskou stěnou
  • Nyní jsou ve hře tři varianty: Nulová podél silnice I/62 z Děčína na Ústí, Zelená vedoucí přes Malšovice na Knínice a třetí podél Chrochvického potoka. Obě však vedou geologicky velmi nestabilním územím 

Magistrát Děčína a kraj až dodatečně přidali Zelenou variantu u Malšovic vedoucí od Děčína na Knínice. Tu původně ŘSD vyřadilo a nyní ji posuzuje znovu. 

Vede nedaleko silnice I/13 velmi složitým geologickým územím u vrchu Chmelík. Zelená varianta je jednoznačně nejdražší, protože počítá s tři kilometry dlouhým tunelem. Stát má šest až sedm miliard korun.

Poslední je trasa podél Chrochvického potoka, která má i s 800 metrů dlouhým tunelem stát vyjít na 3,6 miliardy korun. Ovšem také ta vede nestabilním územím. Například v roce 1914 byl na vrchu Chmelík obří sesuv.

„Je to největší sesuvné území v zemi. Aktivní sesuvy byly v okolí plánované stavby zaznamenány také například v roce 1898 nebo v 80. letech 20. století,“ řekl Petr Kycl z České geologické služby.

Podle Děčína takzvaná nulová varianta neuleví dopravě a Chrochvická varianta neuleví obyvatelům, a proto magistrát preferuje „zelenou trasu“. „Až důkladná analýza ukáže, co je možné postavit. 

Na tuto přeložku se čeká 40 let, rok navíc nehraje žádnou roli, pokud nás konečně posune ke konečnému rozhodnutí,“ míní děčínská primátorka Marie Blažková.

Nejčtenější

Ministryně zažila v ghettu grilování i vyhazování odpadků z oken

Ministryně Jana Maláčová navštívila ústeckou čtvrť Předlice. (18. září 2019)

Říct, že ministryně práce a sociálních věcí přespala jednu noc tam, kam se bojí chodit i policie, je asi nadnesené....

Foldynu nedokázalo vedení ČSSD těsně vyloučit ze strany

Místopředseda ČSSD Jaroslav Foldyna přichází v létě 2019 na jednání vedení...

Vedení ČSSD neuspělo ve snaze vyloučit poslance Jaroslava Foldynu ze strany. Pro nebyl potřebný nadpoloviční počet...

Koloc skupuje Buggyru. Až bude dceři šestnáct, vyšle ji do závodů tahačů

Dcery Martina Koloce se potatily. Dvojčata Aliyyah a Yasmeen už taky kroutí...

Zakladatel roudnické Buggyry je zpátky na scéně, Martin Koloc se ujal šéfování motoristické stáje, kterou zakládal. A s...

S pacienty přivážejí sanitky v Ústí do nemocnice čím dál častěji i štěnice

Štěnice domácí ve chvíli, kdy saje krev. Jak se krev dostává do štěnice, její...

Záchranáři v Ústí nad Labem vezli v průběhu minulého týdne sanitkou z jedné z místních ubytoven pacienta, na jehož těle...

Místo uhlí by na severu Čech mohla energii vyrábět voda z kaskády jezer

Premiér Andrej Babiš u jezera Milada. Jeho vláda bude hledat peníze na...

Po postupném ukončení těžby uhlí by na severu Čech mohla vzniknout propojená kaskáda jezer s přečerpávacími vodními...

Další z rubriky

Při pádu ultralehkého letadla na Litoměřicku se vážně zranili dva lidé

Na Litoměřicku v sobotu dopoledne spadlo ultralehké letadlo (21. září 2019).

K vážné nehodě došlo v sobotu dopoledne u Hrušovan na Litoměřicku, kde dopoledne spadlo ultralehké letadlo. Pilot a...

O nedostatku lidí jsme věděli, učíme si mladé, říká ředitel TOS Varnsdorf

Jan Rýdl mladší. Do varnsdorfské firmy nastoupil v roce 1996, kdy ji řídil jeho...

TOS Varnsdorf patří k nejúspěšnějším severočeským firmám. Generální ředitel společnosti Jan Rýdl popisuje boj s...

Nové sochy na ústecké univerzitě rozpoutaly spory umělců a vedení školy

Malé sochy rozpoutaly na ústecké univerzitě velký spor

Umělci a vedení školy se přou o kvalitu tří soch za 292 tisíc korun, které koupila ústecká univerzita od sochaře Ivana...

Při nárazu auta do stromu se na Litoměřicku těžce zranila žena a dvě děti

V obci Nížebohy na Litoměřicku havarovalo osobní auto. (21. září 2019)

Velmi těžká zranění utrpěly řidička a dvě děti při nárazu Škody Fabia do stromu. Vážná dopravní nehoda se stala v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz