Bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací, estakáda je...

Bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací, estakáda je však opět v plném provozu. | foto: Andrea Angermannová, MF DNES

Přizvednutí mostů na Prackovické estakádě je hotové, podle ŘSD bude stabilní

  • 13
Na úseku dálnice D8 přes geologicky složité České středohoří skončila další fáze prací na zajištění stability dvojice mostů Prackovické estakády. Úprava nosné konstrukce obou mostů za 20 milionů korun by měla být zároveň posledním výrazným zásahem do stavby.

Od konce minulého týdne už řidiči nemusí jezdit pomalu a vždy jen po jednom z mostů estakády.

„Práce jsou hotové, oba mosty jsou v plném provozu. Dlouhodobým sledováním stavby, širokého okolí i podzemních vod zjišťujeme, že si po dokončení a zprovoznění sedla, jako všechny ostatní stavby,“ řekl v pondělí na místě mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

„Stavba poté reagovala na dodatečné kotvicí práce a v tuto chvíli konstatujeme, že celá stavba i prostředí se uklidnily a jsou stabilní,“ doplnil Rýdl.

Práce na přizvednutí prvních pilířů mostů blíže u Prahy začaly v červenci. Nejprve bylo třeba uříznout a pak vyměnit namáhané obří dilatační závěry vážící 12 až 15 tun, vyměnit ložiska v pilířích mostu a pilíře následně pozvednout o 88 milimetrů.

Tedy o pokleslých 38 milimetrů a ještě o dalších 50 milimetrů navíc, což je tolerance mostovky.

V současnosti tak má podle odborníků estakáda povolenou rezervu, aby v případě, že bude most ještě klesat, nebylo nutné uvedené práce poměrně rychle po sobě opakovat.

Poslední úsek dálnice D8 se otevřel před třemi lety 16. prosince.

„Od té doby po dálnici přejelo 288 milionů aut, z toho bylo 7 milionů kamionů s celkovým nákladem 200 milionů tun. To vše přes estakádu přejelo a je bezpečná,“ pronesl Rýdl pod dvojicí mostů, kde ještě bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací.

Podle Rýdla všechny práce na zajištění estakády stály celkem čtvrt miliardy korun.

Dělníci pumpují pryskyřici hluboko pod zem, aby zpevnili estakádu na D8:

25. září 2018

Podle dřívějších informací ovšem loni v listopadu skončila vysokotlaká injektáž pryskyřice do podloží mostní estakády za 25 milionů korun, musela být vybudována podzemní kamenná zeď na odvádění spodní vody od mostní konstrukce před tunely za 120 milionů korun a pak se také za více než 200 milionů korun pod násep u mostu zavrtalo 120 vzájemně provázaných pilotů.

Se současnými pracemi tak jištění stavby vychází na 345 milionů korun. Okolí estakády přitom nadále hlídá více než 100 čidel a ani přizvednutím mostu definitivně všechny práce nekončí.

„Podle toho, jak bude stavba pracovat, se na jaře bude dokončovat předpínání kotev v náspu estakády. O těchto pracích už ale řidiči nebudou ani vědět,“ uvedl Rýdl.