Provoz na úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi byl v minulosti kvůli nestabilnímu svahu omezen, v roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda.
Hlavním cílem zakázky je podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvýšení bezpečnosti na dálnici. K jejímu zajištění je po zjištěných problémech s nestabilním podložím potřeba odborný geologický a technický systém na nepřetržitý monitoring stavu dálnice a okolí.
Právě jeho posouzení a zdokonalení nyní bude mít na starosti Pragoprojekt. Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek. Systém by měl podle zakázky posuzovat všechny geologické, hydrogeologické a další vlivy na konstrukci dálnice.
ŘSD si od toho slibuje, že bude mít k dispozici veškerá data, které bude navíc dostávat pravidelně. Následně je bude využívat při řízení provozu v úseku.
Výsledná cena zakázky je zhruba o devět milionů korun nižší, než původně ŘSD předpokládalo.
S nestabilitou podloží se D8 u Lovosic potýká od roku 2013
D8 se s nestabilitou podloží potýkala dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku.
Sesuv zavalil tehdy rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať. ŘSD následně nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Okolí nyní monitoruje asi stovka čidel a sondy.
Hlavními důvody sesuvu zeminy na tehdy ještě nedostavěnou dálnici D8 jsou podle odborníků z Technické univerzity Ostrava nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť.
Odborníci popřeli verzi, podle které sesuv způsobila těžba kamene v lomu Dobkovičky. Stát přitom kamenolom žaluje a chce po něm přes miliardu korun (psali jsme o tom zde).
15. července 2019 |
Současnou trasu pro stavbu dálnice geologové nedoporučovali už v polovině 90. let právě kvůli nestabilnímu území. V těchto místech dálnici navrhovali vést tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru. K této variantě se přiklonili i ekologové.
Tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař však tuto variantu odmítl. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz,“ řekl tehdy.