D8 čeká zkouška, vjedou na ni kamiony. Dělníci se sází, kdy se zavře

  15:41aktualizováno  15:41
Dálnice D8 má před sebou zátěžovou zkoušku, příští týden na mosty u Prackovic nad Labem najedou kamiony plné písku a štěrku. Vozy otestují stabilitu dálničního tělesa. Současně se prověří i čidla, která hlídají pohyb pilířů, násyp před mostem i okolní sesuvné území.

Stabilitu prackovického mostu ohlídají čidla | foto: archiv obecního úřadu

D8 se má zprovoznit 17. prosince. Dělníci se mezitím sází, kdy se dálnice kvůli nestabilnímu podloží znovu zavře.

„Přesný den statické zátěžové zkoušky ještě není určen, ale bude příští týden,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. „Až přijedou kamiony, budeme měřit, jak velký je průhyb mostu. Podle projektu je známé, jak maximální může být. Po odstranění zátěže se měří zpětné vrácení konstrukce do původního stavu,“ přiblížil Rýdl.

Prackovická estakáda, což je násyp a dva mosty vedle sebe, pro každý dvoupruh dálnice jeden, je největším problémem na 16,4 kilometru dlouhém úseku přes České středohoří, který se začal stavět už před devíti lety a místo původních 3 už stál 15 miliard korun. Nejen že její mostní pilíře se propadaly do země, ale po svahu ujížděl i násep, který je strhával směrem dolů.

Proto se musel už kus hotové dálnice rozebrat a odlehčit. Tato akce skončila minulý týden. „Nejdříve klesaly podpěry mostu o 1,5 milimetru za den, potom dokonce o čtyři. Teď se pohyb téměř zastavil. Dělají se tam různá kotvení,“ uvádí soudní znalec Jiří Růžička, který pracuje pro nedaleký lom.

Estakádu a sesuvné území již hlídají čidla, informace o pohybech dostává ŘSD každou hodinu. „Výstupy z měřicích sond odpovídají prostředí, stavebnímu ruchu i zatížení. Tady není nic, co by bylo riskantního nebo co bychom měli nějak tajit,“ sdělil Rýdl.

Potenciální sesuv hlídají čidla, intervaly budou hodinové

Podle odborníka ze stavby sondy posílají údaje na mobilní telefony několika lidí. „Měření je dostatečné, pokud by k něčemu došlo, čidla to ohlásí a zastaví se provoz. Na dálnici se rozsvítí výstražná světla a zákaz vjezdu,“ vysvětlil jeden ze stavařů, který nepřeje zveřejnit jméno.

Podle geologa Vladimíra Cajze jsou čidla nutná. „Pokud na dálnici chtějí pustit provoz, jsou skutečně třeba, i když jsou to další zbytečné výdaje, které by u zodpovědně trasované dálnice vůbec být nemusely,“ uvádí geolog, který mapoval sesuvný svah a na nebezpečí sesuvu s dalšími odborníky upozorňoval už před stavbou.

Dobré je, že sesuvy nejsou v okolí autostrády rychlé. Ten, k němuž došlo v červnu 2013, sice sjel na D8 přes noc, ovšem signály o pohybu tisíců tun půdy se projevily nejméně den předem. Hodinová hlášení tak spolehlivě každé nebezpečí odhalí včas. Jde pak jen o rychlost reakce.

Svah nad nedokončenou dálnicí byl v říjnu opět v pohybu:

Dělníci se sází, kdy se dálnice zavře

„To je to podstatné. Čidla například budou hlásit, že nějaký pohyb začíná, ale kdo tato data vyhodnotí jako opravdu nebezpečná? Jak rychle se vyhodnotí a jak rychle se přijmou opatření? To je ten největší zádrhel. Vůbec nezávidím tomu, kdo takovou zodpovědnost přijme. Buď bude riskovat možné veřejné ohrožení, anebo jen opět dokáže, že tady dálnice nikdy neměla stát,“ sdělil Cajz.

Nestabilní území totiž začíná přibližně u svahu sesunutého v roce 2013 a končí téměř u portálů tunelů za estakádou. To je úsek dlouhý skoro 3 kilometry.

Že se pohyb nezastavil, je vidět například na letos dokončené stěně nad odvodňovací strouhou pod lomem Dobkovičky. Už je nakloněná. A dělníci na stavbě se sází, kdy se dálnice zase zavře, pesimisté sází na 18. prosince, tedy den po otevření. Podle Cajze je důležité, zda bude monitorováno opravdu vše potenciálně nebezpečné.

„To se při informačním embargu ŘSD nedá zodpovědně posoudit. ŘSD totiž zásadně zveřejňuje pouze vybrané údaje. Důvod je prostý - pokud přijdou se skutečnou výší ceny nutného monitoringu a my daňoví poplatníci si uvědomíme, že monitoring bude nezbytný snad po celou životnost stavby, pak každému bude jasné, že cena na 15 miliardách zdaleka nekončí,“ dodal Cajz.

Nejčtenější

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Obviněný ze znásilnění dívky neúspěšně žádal o azyl v Německu, je ve vazbě

Cizinec, který je podezřelý ze znásilnění 16leté dívky v Terezíně. (20. června...

Cizinec, kterého policie obvinila z úterního znásilnění 16leté dívky u Litoměřic, v minulosti neúspěšně žádal o azyl v...

Plastové jednorázové kelímky může nahradit porcelánová novinka z Dubí

Ředitel dubské porcelánky Vladimír Feix vyzdvihuje kromě opakovaného použití...

V reakci na novou směrnici Evropské unie zakazující plastové výrobky na jedno použití přišla porcelánka z Dubí s novým...

KOMENTÁŘ: Nadějné hokejové jaro skončilo. Udeřila trudná realita

Český trenér Miloš Říha uděluje pokyny v utkání proti Rusku.

Než ve víkendovém draftu do NHL zaznělo první české jméno, kluby z nejkvalitnější, nejmodernější a nejslavnější...

Denně ušiju i 10 plyšáků, říká vězeň s doživotním trestem za dvě vraždy

Věznice Bělušice. Vězeň Robert šije hračky pro děti, denně nad šitím stráví asi...

Poprvé někoho obdarovat a nikoliv jen brát. I to zažívá stále více odsouzených ve věznicích během charitativních...

Další z rubriky

Denně ušiju i 10 plyšáků, říká vězeň s doživotním trestem za dvě vraždy

Věznice Bělušice. Vězeň Robert šije hračky pro děti, denně nad šitím stráví asi...

Poprvé někoho obdarovat a nikoliv jen brát. I to zažívá stále více odsouzených ve věznicích během charitativních...

Muž z Chomutova dostal za zastřelení řidiče napotřetí deset let vězení

Odsouzený Petr Benda.

Vrchní soud v Praze poslal na deset let do vězení Petra Bendu, jenž před dvěma lety na chomutovském sídlišti Písečná...

Výbuch odhodil majitele lodi do Labe, popálil ho na 90 procentech těla

Vážně zraněného muže od nehody transportovat vrtulník

Vážné následky má pondělní výbuch a následný požár v lovosickém Jacht klubu. Jednasedmdesátiletého muže musel vrtulník...

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?

Najdete na iDNES.cz