Ve sbírce Národního technického muzea (NTM) bude zastupovat nejstarší typ velkokapacitního výsypného vozu pro přepravu této suroviny.
„Nesmíme zapomínat na to, že železnice vznikaly především pro přepravu zboží. Uhlí přitom patřilo k nejdůležitějším přepravovaným surovinám. V 19. století vznikla celá řada železničních společností nebo přímo tratí především pro jeho dopravu,“ připomíná Michal Novotný, ředitel Železničního muzea Národního technického muzea.
Vagon muzeu věnovala společnost Coal Services ze skupiny Sev.en Energy, v jejíchž hnědouhelných lomech byly vozy typu Wa a Wap před několika lety běžně v provozu. Většina jich však už zamířila do šrotu.
„Těžba uhlí stála od konce 19. století za prosperitou celého našeho regionu. Je součástí naší historie a nemělo by se na tento fakt zapomínat. Podporujeme proto technická muzea a snažíme se v jejich sbírkách uchovat to nejzajímavější z technického vybavení, které jsme ve skupině používali,“ uvedl generální ředitel společnosti Petr Lenc.
Nákladní vůz vyrobený ve slovenském Popradu vystaví chomutovský depozitář už během prázdnin zatím v nálezovém stavu, později se ale pustí do jeho oprav.
Spolu s ním muzejní sbírku rozšířil například i vyřazený zvon pro elektrické lokomotivy či mechanické návěstidlo z první republiky. V roce 2005 ze šachty do sbírek NTM zamířila i důlní lokomotiva typu 900 BS 200, která stávala před mosteckým závodem Hrabák.