Neděle 3. července 2022, svátek má Radomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 3. července 2022 Radomír

Nejvíce po ní volali těžaři, říká autor knihy o železnici v Chomutově

  8:37
Jan Kadlec napsal knihu o bohaté historii železnice v Chomutově. Na 170 stránkách popisuje, co předcházelo výstavbě chomutovského železničního uzlu, jaké drážní společnosti se na stavbě podílely, vývoj do současnosti i náhled do budoucnosti.

Jan Kadlec, autor nové knihy Město Chomutov a železnice – historie velkého železničního uzlu. | foto: Miroslava Strnadová, MF DNES

Když 8. října roku 1870 přijel do Chomutova z Ústí nad Labem první slavnostně nazdobený parní vlak, začala se psát nová kapitola historie železniční dopravy v regionu. Setkaly se zde hned tři významné železniční tepny. To s sebou přineslo nejenom ekonomický a průmyslový rozvoj, ale i problémy do budoucna.

O sto let později hrozil Chomutovu úplný dopravní kolaps, kdy tratě narušovaly plynulost narůstající automobilové dopravy. „Železnice od počátku utvářela město a měla významný podíl na jeho rozvoji,“ říká chomutovský rodák Jan Kadlec, autor nové knihy Město Chomutov a železnice – historie velkého železničního uzlu.

Knihu jste vydal v loňském roce. Proč jste se rozhodl tomuto tématu věnovat?
Právě loni uplynulo 150 let od výstavby a zprovoznění železničního uzlu a nádraží v Chomutově. U jeho zrodu stály tři železniční společnosti, byly to Ústecko-teplická dráha, Buštěhradská dráha a Duchcovsko–podmokelská dráha. Čtenáři se v knize dozvědí nejenom o vzniku tratí přes Chomutov, výstavbě hlavního nádraží, ale i zajímavosti o nádražních budovách a dalších provozech spojených se železnicí.

Jan Kadlec

  • Narodil se v roce 1934 v Chomutově, po dobu okupace žil s rodiči v Praze, v roce 1945 se do Chomutova vrátil. Po absolvování reálného gymnázia vystudoval Vysokou školu železniční v Praze.
  • Po vysoké škole pracoval na úseku dopravy na povrchových dolech, následně jako vedoucí odboru dopravy okresního národního výboru v Chomutově. Následovalo 17 let v pozici technického náměstka závodu Stavby silnic a železnic v Karlových Varech.
  • Po odchodu do důchodu se věnoval systému jakosti ve stavebnictví. V roce 2014 obdržel cenu Jiřího Popela z Lobkovic udělovanou městem Chomutov, a to za podíl na řešení dopravní situace ve městě.
  • Je autorem dvou publikací – Zaniklá železniční trať Křimov–Reitzenhain a Krušnohorská železniční trať Chomutov–Vejprty a dále několika tematických brožur a množství článků v tisku.  

Výstavbu železnice si žádal především průmysl a obchod. Přeprava po silnici se stávala málo efektivní a železnice znamenala výrazný pokrok. Kdy se začalo o vzniku železné dráhy v Chomutově poprvé mluvit?
Bylo to okolo padesátých let devatenáctého století. Impulzem byly zprávy o budování železnic jak na území Čech, tak i za hranicemi v Sasku. Hrozilo, že by se Chomutov mohl ocitnout mimo hlavní železniční tepny. Největší požadavek na výstavbu železnice vzešel od těžařů uhlí v regionu. Uhlí se muselo přepravovat a stále zvyšující se množství mohla zajistit pouze železnice. V Chomutově se měly sbíhat tři tratě. První parní vlak přijel 8. října 1870 po trati vybudované Ústecko-teplickou železniční společností, o několik měsíců později, konkrétně na začátku roku 1871, zahájila provoz společnost Buštěhradská dráha, která Chomutov spojila s Prahou, a následovala Duchcovsko-podmokelská dráha.

Jak přijali železnici obyvatelé města?
Příjezd prvního parního vlaku do Chomutova byl velkou událostí, což dokládají historické záznamy. Část veřejnosti byla ale ke dráze skeptická a byla proti železnici. Kromě obav z rušivé jízdy se lidé báli, že zaniknou i některá řemesla a živnosti, například kováři, kolaři, výběrčí mýta. Řešily se i otázky odbytu sena, ovsa a podobně, že to bude mít negativní dopad. Odpor občanů ale nemohl pokrok zastavit. Diskutováno bylo i místo umístění nádraží a dílen. Hlavním požadavkem bylo, aby nestály v blízkosti města.

Jednu kapitolu jste věnoval Františku Josefu Gerstnerovi, matematikovi, fyzikovi a inženýrovi. Jaký vztah měl k Chomutovu?
Gerstner jako první položil základy železniční dopravy v Evropě. V knize jsem ho nemohl opomenout, protože se narodil v roce 1756 v Chomutově. Navrhl spojení Českých Budějovic a Lince železnou koňskou dráhou. Troufám si tvrdit, že řada Chomutováků vůbec bohužel neví, kdo to je a o co se zasloužil. Dnes ho ve městě připomínají jen dvě tabule, které odkazují na Gerstnerovu stezku, a skulptura vedle střední průmyslové školy. Víc se ale o něm nedozvědí. Bylo by vhodnější mu vybudovat pomník s bustou a s informačním textem ve středu města, kde se pohybuje více občanů i turistů.

Část knihy ukazuje i velké stavební změny v železniční dopravě ze 70. a 80. let minulého století. O co šlo?
Dvě tratě procházely přímo městem. Pásy kolejí byly od sebe vzdáleny jen 150 až 200 metrů. Pod železnicí vedly úzké podjezdy asi tak na šířku autobusu, společně s nevhodnými přejezdy byly už na konci 60. let minulého století velkou překážkou v plynulosti narůstající silniční dopravy ve městě. Na malý komfort si stěžovali i chodci. Bylo proto nutné odstranit nevyhovující železniční přejezdy a postavit nové mosty a tratě. Na tom jsem se přímo podílel v pozici vedoucího odboru dopravy tehdejšího okresního národního výboru v Chomutově a později jako technický náměstek u firmy Stavby silnic a železnic v Karlových Varech.

Jak dlouho jste na knize pracoval a kde jste čerpal podklady?
Knihu jsem sepisoval zhruba rok. Dokumenty, fotografie a poznatky jsou z velké části z mého vlastního archivu, další část jsem získal od jiných pamětníků, historiků a z archivů.

Na co zírá mašinfíra: Buštěhradka je jedna z nejstarších tratí v republice

Jaký názor máte na snahy přestěhovat chomutovské nádraží blíže k centru města? Správa železnic má v plánu stavbu zcela nového nádraží. Celý projekt, který zahrnuje i výstavbu nových mostů, by měl stát až dvě miliardy korun.
Nejsem přesvědčen, že se to v krátké době podaří, zdali vůbec. První studie na nové nádraží byla zpracována již počátkem 70. let minulého století, další pak v polovině 80. let. Projekt představuje nejen obrovskou finanční zátěž, ale i stavební práce v zastavěném území, budou nutné přeložky tratí, nové mosty. Byla by navíc škoda, kdyby stávající budova hlavního nádraží z roku 1869 zůstala nevyužitá. Má historickou hodnotu.

V poslední době je velmi diskutovaný návrh na zakonzervování méně využívaných tratí. Proti tomu bojují jak dopravci, tak kraje a obce. Mají obavy, že to povede k likvidaci tratí. Souhlasíte?
S odporem obcí a dopravců souhlasím. Železnice je určitá hodnota, která by měla sloužit i v budoucnu. Pracovat by se mělo i s tím, že lokální tratě slouží k rozvoji turismu. Není dobře, že je dopravní politika nastavená na silnici, ostatně denní život to potvrzuje, mnohakilometrové fronty kamionů, dopravní nehody.

Kam jste naposledy vycestoval vlakem?
Loni na podzim manželka podstupovala operaci v nemocnici a já jsem nechtěl být sám doma. Tak jsem se rozhodl jet vlakem do Českých Budějovic a zpět.

Čtete si ve vlaku knihu či noviny?
Zásadně si ve vlaku nečtu, raději pozoruji ubíhající krajinu. Ať jedu vlakem kamkoliv, vždy je na co se dívat.

Kdy se u vás zrodila láska k železnici?
Řekl bych, že ji mám v krvi. Tatínek na dráze pracoval. Můj rodný dům byl v Bezručově ulici v Chomutově, nedaleko železniční trati. Před obsazením Sudet jsem s rodiči odešel do Prahy, odkud jsme se po 2. světové válce do Chomutova vrátili. Po gymnáziu jsem vystudoval Vysokou školu železniční v Praze a železnice mě provázela i při zaměstnání.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Ústeckém kraji se volí v obvodech Ústí n. L. a Most.

Jaroslav Doubrava, Alena Dernerová, Alfréd Dytrt, Martin KrsekMartin Balej, Petr Nedvědický, Jan Paparega, Hana Aulická Jírovcová

  • Nejčtenější

Trojici soudí za stáčení tachometrů, stovky ojetin prodal největší český bazar

Ústecký krajský soud začal projednávat rozsáhlé podvody se stáčením tachometrů u ojetých vozů dovážených z ciziny....

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlom v českém fotbale. Varnsdorf má afrického investora, přinese peníze i hráče

Africký investor v českém profesionálním fotbale? Dohodnuto! Druholigový Varnsdorf už s ním podepsal smlouvu, ale v...

Když dá člověk ruce pryč. Proměnu lomu po těžbě uhlí nechají na přírodě

Premium Krajina, kde dostane šanci divoká příroda. Řeč je o budoucnosti části území lomu ČSA na Mostecku, v němž má už v roce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z litvínovského letiště je nudle. Hráči už nebudou skákat do zdi, těší Růžičku

Restaurace Nudle, legendární hokejová hospoda v Litvínově, si teď může svůj název vysvětlovat i nově. Podle ledové...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Přijeďte do oázy severu, lákají Teplice v klipu. Natáčel se déle než rok

Nové propagační video, které má upozornit na bohatý kulturní a společenský život v lázeňském městě, vypustila do světa...

Kvůli chemičce zanikala, teď se sem hrnou mladí. Lukavec je Vesnicí roku

V soutěži Vesnice roku není Lukavec na Litoměřicku žádným nováčkem, v předchozích letech získala obec zelenou stuhu za...

Ústí si chválí klece na odchyt divočáků, musí je ale pravidelně stěhovat

Krajské město si pochvaluje odchytové klece, které mu od předloňského roku pomáhají v boji s přemnoženými divokými...

Policisté zajistili v teplické firmě kokain, byly ho stovky kilogramů

V areálu firmy Fluorit v teplických Sobědruhách ve čtvrtek policie zajistila větší množství kokainu. Potvrdila to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...