Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Byl to náš sen objevit u někoho na zahrádce zachovalou ústeckou tramvaj, ale moc jsme nevěřili, že více než padesát let po zrušení tramvajové dopravy v Ústí ještě nějaká taková tramvaj vůbec přežila. Až před pár týdny jsme dostali tip od jednoho z tramvajových nadšenců a majitelka zrovna plánovala vyměnit zchátralou chatku za novou,“ poznamenal vedoucí historického oddělení Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.
Se ženou se muzejníci domluvili na odkupu za 15 tisíc korun.
Na místě museli nejdříve ubourat přístavek a vyklidit interiér zařízený jako obytný prostor. „Už před vyklizením ale byla zřetelná řada dochovaných původních prvků jako jsou zašupovací dveře, části obložení stěn, osvětlovací tělesa nebo kožené stropní madlo pro cestující,“ vyjmenoval Krsek.
Na jednom boku dokonce „přežil“ původní nátěr včetně znaku města a nápisu Dopravní podnik města Ústí nad Labem včetně čísla vozu 32.
„Tramvaj se po vyklizení doslova vyloupla. Chybí samozřejmě podvozek, původní majitel také odřízl jednu z nástupních plošin. Střecha přišla o svůj typický světlík a je porušená dlouhodobým zatékáním. Jinak je ale v překvapivě dobrém a autentickém stavu,“ zhodnotil Krsek, který je kurátorem sbírky techniky v ústeckém muzeu.
Pochází z Německa
Vůz vyrobila mezi lety 1900 a 1901 vagónka Weyer v Düsseldorfu pro pouliční dráhy v Krefeldu v Porýní-Vestfálsku. Tam byl v roce 1911 přestavěn na vlečný vůz a v roce 1924 ho společně s dalšími šesti stejného typu odkoupilo Ústí nad Labem.
„V té době město pořádalo velkou kulturní a hospodářskou výstavu v prostorách dnešního městského a zimního stadionu a potřebovalo posílit kapacity městské hromadné dopravy. Krefeldské vozy pak byly nasazeny na běžné linky. Naposledy vozily cestující do Chabařovic a na Klíši,“ vylíčil historik Martin Krsek
Po zastavení provozu těchto dvou linek v rámci postupné likvidace tramvajové dopravy v roce 1963, respektive 1966 je dopravní podnik definitivně vyřadil a skříně rozprodal privátním zájemcům jako přístřešky. Tak se dostal vůz č. 32 na zahradu do Chabařovic.
Obří secesní globus se nad Ústí nevrátí. Majitel ho daroval muzeu |
V Krefeldu odstavili poslední tramvaj tohoto typu už v roce 1954, ale místo plánovaného sešrotování ji nechali stát v rohu vozovny, v roce 1970 ji kompletně zrenovovali a dnes vozí zájemce o historii techniky. Ústecký vůz je patrně druhý známý dochovaný exemplář na světě.
„Tramvaj nehodláme zprovozňovat, ale rádi bychom ji v budoucnu využili jako atraktivní exponát připravované průmyslové expozice. Je připomínkou nejrozsáhlejší úzkorozchodné městské dráhy v Čechách,“ poznamenal ředitel Muzea města Ústí nad Labem Václav Houfek.
Tramvajová doprava v Ústí nad Labem jezdila v letech 1899 až 1971. V době svého vrcholu zahrnovala 36 kilometrů kolejí a vedla z centra města až do Telnice v Krušných horách.