Zabezpečení nestabilní skály v Hřensku

Zabezpečení nestabilní skály v Hřensku | foto: Martin Adamec, MAFRA

České Švýcarsko platilo sanaci skal v rozporu se zákonem, rozhodl soud

  • 0
Městský soud v Praze vydal důležité rozhodnutí, které po letech sporů o to, kdo má platit nákladné zabezpečení nestabilních skal v Hřensku, přiřklo "černého Petra" Ředitelství silnic a dálnic. Nařízení ministerstva dopravy tuto povinnost uložilo národnímu parku České Švýcarsko. Podle soudu to ale bylo v rozporu se zákonem.

"Rozsudek jsme netrpělivě očekávali a slibujeme si od něj konec neustálých dohadů o tom, kdo je odpovědný za provedení sanace rizikových skal," říká ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko Pavel Benda.

Správa národního parku České Švýcarsko za poslední tři roky vydala na sanaci skalních bloků nad silnicí mezi Hřenskem a Schmilkou 13 milionů korun.

Vedení parku se mezi tím domáhalo u soudu jasného stanoviska, kdo má zabezpečení skal platit. Jestli park jako majitel pozemků, nebo vlastník silnice, která pod nimi vede. Prvnímu to nařizuje lesní zákon, druhému silniční.

"Domníváme se, že soud podal, jako jediná k tomu oprávněná instituce, závazný výklad zákona jasně," míní po rozhodnutí městského soudu mluvčí správy parku Tomáš Salov.

Silničáři chtějí zkoumat, kdo pád kamenů zavinil

Rozsudek soudu je sice pravomocný, ale ministerstvo dopravy k němu přistupuje opatrněji. "Rozsudek správního soudu není rozsudkem Ústavního soudu, aby řešil právní úpravu. Každý případ tak bude mít svůj samostatný vývoj," uvedla mluvčí resortu dopravy Květa Kočová.

Ministerstvo sází na to, že v případě vzniklého nebezpečí sesuvu skály zaviněného správou parku padá podle zákona o pozemních komunikacích odpovědnost za sanaci právě na správu.

"Napříště bude úkolem správního úřadu I. stupně zjišťovat, zda k padání kamenů nedošlo z jednání vlastníků lesních pozemků. Každý případ může být jiný," říká Kočová.

Jenže prokázat, že skály se hnuly ne kvůli přírodním vlivům, ale vlivem činnosti člověka, prakticky není možné. Proto jsou také zástupci správy parku přesvědčeni, že ani silniční správní úřad nemůže v budoucnu nařídit ukotvení skály nikomu jinému než Ředitelství silnic a dálnic.

Park chce, aby silničáři platili už nyní

"Bylo by absurdní, pokud by silniční správní úřady svévolně nerespektovaly rozhodnutí soudu, které lze považovat za precedentní," uvažuje Salov.

Jak si budou rozsudek správního soudu vykládat dotčené úřady v praxi, se ukáže už brzy. Ještě v době sporu správa parku požádala státní fond životního prostředí o dotaci 30 milionů, aby mohla dokončit akutní sanaci skalního bloku. Dotaci pro správu fond schválil, ta teď ale chce, aby se Ředitelství silnic a dálnic na sanaci také finančně podílelo.

"Bude to předmětem jednání s ministerstvem dopravy a za účasti ministerstva životního prostředí, které bude mít rozhodující slovo," dodává Salov.