Pro strojvůdce je trať Teplice - Bohosudov noční můrou. Láká sebevrahy

  9:17aktualizováno  9:17
Už šest lidí letos zemřelo na trati z Teplic do Bohosudova. Sebevrazi ji volí záměrně. Může za to její dostupnost a nápodoba – ti, kteří skutečně chtějí zemřít, vědí z předchozích případů, že tu je „úspěch“ zaručen. Poznamenají tím ale život i mnoha jiným lidem.

Ilustrační snímek. | foto: HZS Libereckého kraje

Dlouhé hodiny zmatků, stovky naštvaných cestujících a dva zmařené lidské životy. Taková byla bilance jediného říjnového týdne na železničním úseku mezi Teplicemi a Ústím.

Smrt na kolejích

  • 215 střetů s lidmi se zatím letos stalo v České republice
  • 158 lidí přišlo o život; loni za celý rok bylo střetů 260
  • 7 srážek se v letošním roce odehrálo na úseku Teplice – Bohosudov, 6 osob při nich zemřelo

Nejprve šestnáctiletá dívka, dva dny poté žena kolem čtyřicítky. Obě čekaly v kolejišti mezi Teplicemi a Bohosudovem, obě spojoval úmysl zemřít.

A šlo letos už o pátou a šestou dokonanou sebevraždu v tomto úseku.

Tato trať se pomalu stává noční můrou strojvůdců. K šesti letošním úmrtím je totiž nutné připočíst ještě jeden pokus o sebevraždu.

„V kraji evidujeme nejvíc střetů vlaků s osobami právě v úseku Teplice – Bohosudov. Podobně je na tom už jen úsek Střekov – Velké Březno,“ potvrzuje mluvčí Drážní inspekce Karel Zídka.

Smrt často bez vysvětlení

Policie a inspekce v těchto případech zkoumají možné cizí zavinění či přítomnost alkoholu v krvi strojvůdce a oběti střetu.

Ovšem to, proč se člověk rozhodl pro takto drastický způsob odchodu ze světa, zůstává často bez vysvětlení. Většina lidí totiž srážku s vlakem nepřežije.

„Neznám nikoho, kdo přežil střet s vlakem. Je to téměř stoprocentní jistota zániku. Skok z výšky na beton či pod vlak je veden impulzem skutečně zemřít. Často jej páchají i lidé těžce nemocní nebo ve stavu těžké melancholie,“ říká pro MF DNES psychiatr Jan Cimický.

Mnohem méně tragičtěji prý končí úmyslné střety s automobilem či tramvají. „Takové případy znám. Pokusy končí například trvalou invaliditou a závislostí na cizí pomoci. Právě nejistota výsledku vede k tomu, že by skutečně odhodlaní lidé volili jiný, jistější způsob sebevraždy,“ připomíná psychiatr.

Nejde o demonstrativní sebevraždy

Podle něj proto také u lidí, kteří skočí pod vlak, nelze hovořit o demonstrativních sebevraždách, jež jsou vlastně voláním o pomoc.

„Ti, co jen demonstrují, si většinou ponechávají zadní vrátka a podvědomě spoléhají, že přijde pomoc a od toho se odvine řešení jejich situace,“ vysvětluje Cimický.

Odborníky nepřekvapuje ani skutečnost, že si sebevrazi pro odchod ze světa vyhlédli jednu konkrétní trať. Úsek mezi Teplicemi a Bohosudovem je dobře přístupný, vlaky tu jezdí rychle a šance, že strojvedoucí vlak ubrzdí, nulová.

Každá dokonaná sebevražda pak může inspirovat ty, kteří vidí v ukončení života východisko ze svého trápení.

„Nápodoba skutečně funguje, zejména u nevyzrálých osobností. Znám už i několik osob, které k úvahám o sebevraždu vedl případ zpěvačky Ivety Bartošové, plánovaly ji dokonce na stejném místě jako ona,“ zmínil Cimický.

Někteří strojvůdci radši skončí

Zoufalý čin jednotlivců ale významně ovlivní i životy dalších lidí – cestujících, kteří musí řešit mnohahodinové zpoždění, ale hlavně strojvedoucích, kteří byli posledními, kdo sebevraha viděl živého.

„Strojvedoucí je obvykle po takové události vystřídán a dále v práci nepokračuje. Může požádat až o několik dní volna,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Někdy však ani dny strávené mimo železnici nepomohou a strojvedoucím se nedaří tragickou událost z mysli vytěsnit.

V závislosti na případu a zdravotním stavu strojvedoucích je jim poskytnuta i psychologická pomoc. České dráhy disponují specialisty v tomto směru.

„Stávají se ale i případy, kdy taková událost ovlivní život strojvedoucího natolik, že musí ukončit svou profesi a přejít na jiné pracoviště,“ doplňuje Pistoriusová.

Nejčtenější

Dobří zedníci berou i 330 korun na hodinu. Sehnat se ale téměř nedají

Ilustrační snímek

Majitelé nemovitostí i stavební firmy v celém Ústeckém kraji marně shánějí zedníky. Mladí o profesi zájem nemají, už...

V Hřensku se zřítil balvan velikosti dodávky, poškodil náhon vodopádu

V Hřensku se zřítil obří balvan

Vlivem tání sněhu a dešťů se v sobotu v Hřensku nad parkovištěm u vodopádu, kudy se chodí na Pravčickou bránu, uvolnil...

Koza, která žila mezi vlky, se vrátila k lidem. Z lesa ji vyhnalo počasí

Koza v přechodném "bydlišti" v Krásné Lípě, než se přidá ke stádu u...

Zaběhnutá koza domácí, která několik měsíců přežívala v lesích Českého Švýcarska a úspěšně se tam vyhýbala vlkům, je...

Děti hodily psa do zazděného sklepa paneláku, vysvobodili jej strážníci

Ilustrační snímek

Strážníci v Litvínově vyprošťovali malého psa uvězněného v zazděném sklepě. Hodila jej tam parta sídlištních dětí....

Muž spadl v centru Ústí do větrací šachty, promrzlý v ní stál celou noc

V Ústí nad Labem spadl muž do šachty. Strávil tam celou noc.

Krušnou noc prožil muž v Ústí nad Labem, který v centru města spadl do větrací šachty. Protože bez pomoci nedokázal...

Další z rubriky

Nechá to spadnout, obávají se Tepličané o osud chráněných Hadích lázní

Hadí lázně v Teplicích stále chátrají.

Hadí lázně v Teplicích, které od roku 2006 patří zdejšímu developerovi Jaroslavu Třešňákovi, začínají být životu...

Kvůli sesuvu zdi u zámku se v Děčíně evakuovalo šest studentů

U děčínského zámku se v pátek večer sesunulo zhruba 30 metrů opěrné zdi. Nikdo...

Kvůli sesuvu části opěrné zdi u děčínského zámku muselo být v pátek večer evakuováno šest lidí z vysokoškolské koleje...

Havárie tepelného výměníku až do konce sezóny uzavře lovosický stadion

Havárie tepelného výměníku předčasně ukončila letošní provoz lovosického...

Havárie tepelného výměníku předčasně ukončila letošní provoz lovosického zimního stadionu. Bruslaři i hokejisté z HC...

Najdete na iDNES.cz