„Klientům bude centrum sloužit například při diagnostice žáků se specifickými poruchami učení či chování nebo při zjišťování školní zralosti dítěte. Služby budou určené i pro hendikepované děti nebo pro zdravotně či sociálně znevýhodněné,“ upřesňuje starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO).
Doposud byly nejbližší podobné poradny v Teplicích nebo Mostě. Nové centrum tak bude dosažitelné i pro rodiče a děti, kteří na dojíždění do jiných měst neměli peníze či pro ně cestování do poradny představovalo velkou komplikaci.
Školu v Bílině dusí problémoví žáci, město tam posílá bezpečnostní agenturu |
„Centrum vzniklo díky skvělé spolupráci Ústeckého kraje s Bílinou a výchovně-vzdělávacími institucemi. Velmi si vážíme toho, že se zhruba během jednoho roku podařilo přejít z myšlenky až k samotné realizaci a zprovoznění centra. Tři služby pod jednou střechou se v centru budou skvěle doplňovat a vhodně podporovat systém vzdělávání ve městě i v kraji,“ doplňuje Bařtipánová.
Centrum poradenských služeb sídlí v Teplické ulici. V přízemí budovy nadále funguje organizace Člověk v tísni. Objednat do centra se mohou rodiče dětí a žáků pouze s doporučením ze školy nebo od dětského lékaře.
S problémovým chováním žáků, s nímž má nové centrum také pomoci, se v Bílině setkávají už dlouho. Například v květnu 2019 žákyně šesté třídy bílinské ZŠ Za Chlumem dala před zraky spolužáků facku jednomu z pedagogů. Učitele napadla kvůli tomu, že neuznal sportovní výsledek v hodině tělesné výchovy.
Před dvěma lety dokonce agresivita několika žáků zmíněné základní školy dosáhla takové míry, že se mnozí učitelé báli chodit do práce a rodiče nechtěli posílat děti se učit. Docházelo zde k útokům na žáky a také k psychickým útokům na učitele. Škola v sociálně vyloučené lokalitě se proto na základě stupňující se agresivity některých žáků rozhodla povolat na pomoc bezpečnostní agenturu.
Atmosféra na škole v Bílině mě mile překvapila, řekl Gazdík. Spustí projekt |
„Situace je neúnosná. Jsme velká škola, máme 520 dětí a zhruba 20 z nich nám tady dělá takové problémy, že už se ve třídách téměř nedá učit,“ řekla v „kritickém“ školním roce o dění na základní škole její ředitelka Barbora Schneiderová s tím, že útoky přicházely především od žáků s psychiatrickým onemocněním, kteří by podle ní neměli být integrováni do běžných tříd.
Dohledová služba zde tehdy působila až do konce školního roku. Na další období ji už vedení školy neobjednalo, neboť nejproblematičtější žáci školu opustili. „Rozhodli jsme se tenkrát vyzkoušet různé varianty, abychom škole ulevili a učitelům a žákům pomohli,“ popsala loni Schneiderová nestandardní krok. „Myslím si, že jsme udělali maximum pro to, aby situace na naší škole byla lepší,“ dodala.
20. května 2019 |