Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Rozhodně nepracujeme s černobílou vizí nahrazování strojvedoucích, ale s vizí moderního způsobu obsluhy železnice, kde i nadále řada procesů nepůjde zajistit jinak než prací odborné obsluhy,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle s tím, že cílem technologie je zvýšit efektivitu a snížit náklady na provoz železničních tratí.
Na první pohled se modře pomalovaná lokomotiva z 50. let neliší od jiných. Při bližším zkoumání ale na čelní části vozu zaujmou senzory. Ty snímají široký prostor před lokomotivou. Při jízdě v kabině nesedí žádný strojvedoucí, vlak řídí počítačový systém.
„Systém je schopen detekovat různé objekty i nenadálé situace,“ zmínil náměstek pro výzkum a vědu Antonín Diviš. V momentě, kdy třeba vjíždí do dráhy vlaku na železničním přejezdu vozidlo, systém to zaznamená a vlak zastavuje v bezpečné vzdálenosti před autem.
Autonomní systémy mají ulehčit práci strojvedoucím. Kromě zajištění dopravy mezi jednotlivými železničními stanicemi budou použitelné například také v depu při posunu vlaků. „Je to i příprava na možnost, kdy nedostupnost kvalifikované pracovní síly může výrazně omezit standard regionální dopravní obslužnosti,“ poukázal Chrdle.
Na vývoji technologií spolupracuje společnost s odborníky z několika vysokých škol. „Technologie jsou z devadesáti procent české. Spolupracujeme s ČVUT v Praze, VUT v Brně a Západočeskou univerzitou v Plzni,“ upozornil Chrdle.
Testování autonomních vlaků v severních Čechách nyní končí a bude pokračovat v Královéhradecké kraji, kde budou probíhat další zkoušky. Firma už pracuje i na tom, aby mohla technologická novinka vyjet do ostrého provozu v české železniční síti. Přechodu k budoucí plně digitální železnici zatím brání stávající legislativní podmínky.
„Na Švestkovou dráhu se autonomní vlaky vrátí. Za dva tři roky chceme, aby tady v prvním okamžiku jezdila kombinovaná doprava, tedy vlaky bez strojvedoucího i vlaky se strojvedoucím. V budoucnu máme plán, aby tady jezdily pouze autonomní vlaky,“ plánuje Chrdle.