

Vojenské vodní cvičiště v Litoměřicích se stalo dějištěm intenzivního leteckého výcviku. Posádky vrtulníků W-3A Sokol a Mi-17 z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely tady ve spolupráci s civilními hasiči trénovaly nabírání vody pro hašení rozsáhlých lesních požárů. Podívejte se, jak to vypadá.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Posádky vrtulníků a hasiči intenzivně trénovali různé možnosti nabírání vody do bambivaků a následného shozu na určenou plochu. Aby však vrtulníky mohly s plným bambivakem využít svůj maximální potenciál, je nutné mít v nádržích méně paliva. Proto létaly vždy přibližně dvě hodiny, než musely dotankovat.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Na vrtulníku Mi-17 je zavěšen velký bambivak, do kterého lze naplnit dva půl kubíku vody. Vrtulník W3A-Sokol používá menší bambivak, který se plní jedním kubíkem vody.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Podvěšený bambivak pod vrtulníkem umožňuje tři druhy plnění. „Nejlepší je volná hladina s dostatečnou hloubkou, aby se bambivak při plnění mohl dostatečně srovnat,“ vysvětlil Jiří Zelenka, revizní technik na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely, který cvičení řídil.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Při nabírání vody do bambivaku a následném shozu vody je zcela klíčová komunikace řídícího pilota s palubním technikem. Ten navádí pilota a přesně mu sděluje údaje, aby bambivak mohl být bezpečně naplněn.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Čím více vody se shodí do ohně, tím větší je šance, že požár uhasí. Samotný shoz vody a vypuštění bambivaku ovládá palubní technik, který navádí pilota na určenou plochu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Výcvik je zaměřen právě na souhru a spolupráci posádky, ale i na komunikaci a součinnost s druhým vrtulníkem ve vzduchu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Další možností naplnění bambivaku jsou přenosné několikakubíkové nádrže na vodu, z nicž vrtulník nabírá vodu podobně jako z řeky či z jezera.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Bambivak je zavěšený přímo pod vrtulníkem jako přídavné zařízení. Pilot se tak kromě řízení stroje musí soustředit i na jeho rozměry a manipulaci. Jelikož na něj nemá přímý výhled, plně se spoléhá na spolupráci s palubním technikem. Ten funguje jako jeho „druhé oči“ a pilot se při navádění řídí výhradně jeho pokyny.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
„Třetí způsob plnění bambivaku, který je nejméně efektivní a navíc nejvíce nebezpečný, je plnění pomocí hasičského družstva pomocí proudnic. Právě tento způsob cvičíme primárně,“ uvedl Jiří Zelenka.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Cvičení se zúčastnili hasiči z Litoměřic i vojenští hasiči. Plnění pomocí proudnic se musí trénovat opakovaně.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Posádku vrtulníků tvoří pilot a navigátor, kteří sedí v kabině. Dále tam je palubní technik, jenž má na starosti přístrojové vybavení. Druhý palubní technik sedí v otevřených dveřích a stará se o manipulaci a bambivakem a kontrolovaně z něj při hašení vypouští vodu.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Cvičení vojenských pilotů a hasičů řídil Jiří Zelenka, revizní technik na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES
Vrtulníku Mi-17 i vrtulník W3A-Sokol se účastnily hašení rozsáhlého ničivého požáru v Národním parku České Švýcarsko v roce 2022. V Hřensku se jasně ukázalo, že hašení ze vzduchu byl jednoznačně nejefektivnější způsob likvidace požáru.
Autor: Pavel Křivohlavý, MF DNES