Tepličané nejčastěji nahlašují nepořádek v ulicích, naposledy třeba odpadky ve výklenku domu na Tržním náměstí. | foto: Michal Dvořák, 5plus2.cz

Pár kliků na mobilu a závada se řeší, chválí Teplice svou aplikaci

  • 2
Už 720 problémů napravila díky tipům od lidí radnice v Teplicích. Obyvatelům k tomu stačilo pár kliků na počítači či telefonu. Tepličané totiž už skoro dva roky využívají aplikaci, pomocí níž upozorňují na závady ve městě, třeba špatné čištění komunikací či černé skládky.

„Chybí dvířka na krytu lampy a je tak odkrytá svorkovnice. Hrozí úraz elektrickým proudem,“ zní jedno z posledních hlášení od pozorného kolemjdoucího.

Napsal ho na web hlaseni.teplice.cz, v mapce označil místo za domem kultury, kde lampa bez dvířek stojí. Za dva dny už bylo vše v pořádku.

Radnici takto chodí kolem 30 hlášení za měsíc a jen dva nebo tři případy se nedají vyřešit přímo, neboť jde o komunikace či objekty, které nejsou ve vlastnictví města.

„Ale i v tomto případě zaměstnanci závadu řeší nebo nabídnou návod, jak může občan postupovat,“ připomíná náměstek primátora Hynek Hanza, který vznik aplikace v roce 2015 inicioval.

Původně šlo o změť informací

Princip hlášení je jednoduchý. Stačí vybrat některou z kategorií, jíž se závada týká, například čištění komunikací, veřejná zeleň nebo černá skládka, stručně popsat problém a lokalizovat ho v mapě. Město se pak postará o nápravu nebo k tomu vyzve majitele objektu či pozemku.

„Lidé se na magistrát obraceli už dříve, ale šlo o změť informací, odpovědí a řešení bez jasného přehledu a jednotného komunikačního kanálu. Podobných aplikací je v Česku několik, ale žádná nevyhovovala našim požadavkům,“ vysvětluje Hanza.

„Rozhodli jsme se proto vytvořit platformu vlastní, která po občanech nevyžaduje nadbytečné údaje,“ dodává Hanza. Důležité je podle něj hlavně to, že lidé nemusejí řešit, který úředník má hlášenou závadu na starosti.

Tvůrcem a správcem aplikace je IT oddělení magistrátu, díky čemuž nevznikají žádné náklady nad rámec provozu tohoto oddělení.

Objevují se i vtipná hlášení

„Pokud se objeví konstruktivní kritika nebo nápad na nějakou funkci, do aplikace ji zapracujeme. Většina přístupů na hlášení závad je z mobilů, a tak se snažíme o co nejpohodlnější hlášení závady přímo v terénu – tedy možnost lokalizace a pořízení fotografie,“ poznamenává Hanza.

Přestože se autoři aplikace před jejím spuštěním obávali, že bude cílem žertovných hlášení nebo neexistujících závad, k nějakému masivnímu zneužívání nedošlo.

„Měsíc po spuštění se objevilo pár vtipných hlášení, například že občan na své zahradě nemá dostatečný mobilní signál nebo že někdo na hřbitově vykopává mrtvoly,“ usmívá se.

To ale brzy ustalo a úředníci dnes řeší výhradně závady skutečné. „Důležitá je pro nás odezva od občanů. Ta je jednoznačně pozitivní,“ dodává teplický náměstek.