Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

Akustické peklo. Nejhlučnějším letadlem byl americký Thunderscreech

Cesty leteckých konstruktérů jsou mnohdy nevyzpytatelné. Na Edwardsově letecké základně zkoušeli v polovině padesátých let experimentální stíhačku XF-84H s turbovrtulovým motorem a tzv. nadzvukovou vrtulí. Hluk se šířil až do vzdálenosti čtyřiceti kilometrů.

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech | foto: U.S. Air Force

Počátkem padesátých let se pustila firma Republic Aviation Corp. do vývoje stíhačky (resp. stíhacího bombardéru) s turbovrtulovým motorem. Jednalo se o společný program amerického letectva (US Air Force) a amerického námořnictva (US NAVY). Obě tyto složky amerických ozbrojených sil měly na – z pozdějšího pohledu netradičním – řešení zájem a svorně ho – alespoň zpočátku, než námořníci jako první „přišli k rozumu“ – i financovaly.

Tehdy ještě neexistovala žádná nadzvuková proudová stíhačka v experimentální formě, natož aby ji měl někdo ve výzbroji. A tak ani podzvukový turbovrtulový stíhací stroj nemusel být k zahození, když u něj někteří činovníci od letectva, respektive především od námořnictva viděli řadu výhod. Turbovrtulový pohon mohl poskytnout letadlu například větší dolet v porovnání se žravými motory jednoproudovými. A piloti by určitě ocenili i obecně lepší charakteristiky letounu s vrtulovým pohonem při startech a přistáních.

Projekt původně obdržel označení XF-106 (X – eXperimental, F – Fighter), ale záhy došlo ke změně na XF-84H. Nové označení napovídá, že stroj vycházel z typové řady F-84, i když slovo „vycházel“ je v tomto případě příliš zavádějící. V každém případě něco zdědil z proudového stíhacího bombardéru F-84F Thunderstreak a něco z jeho průzkumné odvozeniny RF-84F Thunderflash. Původní typové číslo se potom objevilo u zcela jiného stroje, u záchytné stíhačky Convair F-106 Delta Dart.

Experimentální XF-84H dostal nový trup, kvůli instalaci jiného motoru oproti F-84F trochu mohutnější. Vrtule na přídi měla zase vliv na rozdílném řešení této partie. Pouze pilotní kabina a související část trupu zůstala původní, ale to snad ani nestojí za řeč. Za pilotní kabinou se objevila malá ale nápadná trojúhelníková ploška, ta byla stavitelná a vyrovnávala kroutící moment vrtule. 

Zcela jiné byly ocasní plochy, nyní ve tvaru T, aby se ta vodorovná, řešená nově jako plovoucí, dostala mimo proud vzduchu ovlivněného vrtulí. Na druhou stranu křídlo se příliš nezměnilo, tedy půdorys určitě ne, a po vzoru průzkumného RF-84F se v kořenech jeho náběžné hrany objevily vstupní otvory vzduchu vedeného do motoru umístěného v trupu za pilotní kabinou (turbovrtulový motor, který bychom očekávali na přídi za vrtulí, byl tedy situován vzadu po vzoru proudového).

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

Vývoj motoru Allison T40 probíhal již od posledních válečných let, pro americké námořnictvo se měl stát standardní pohonnou jednotku několika typů letadel napříč kategoriemi, tedy od dopravních až po stíhací. Motor T40 byl tzv. dvojitý, jeho jádro představovaly dva turbínové agregáty motorů T38 napojené na společný reduktor.

U ostatních typů letadel s motorem T40 se počítalo se souosými protiběžnými vrtulemi, ne tak u XF-84H, kde poháněl vrtuli jednu. Navíc hřídele motoru (u motoru se dvěma turbínovými agregáty byly hřídele dvě) umístěného na tomto letadle až za pilotní kabinou musely být proklatě dlouhé, když reduktor s vrtulí dřepěl v přídi. Pod podlahou kabiny se tak vrtěly „dva kusy železa“ rychlostí 14 300 otáček za minutu, což pilotovi na pohodě taky asi nepřidalo.

Motor T40 se vyznačoval v porovnání s výkonem na hřídeli relativně významnou složkou tahu vznikajícího ve výstupním ústrojí (u torbovrtulového motoru se požaduje obecně výkon na hřídeli, který se přenáší přes reduktor na vrtuli). Experimentální stíhačka XF-84H měla navíc ve výstupní rouře (turbovrtulového motoru!) instalováno přídavné spalování, to však nebylo za letu nikdy vyzkoušeno.

Motoru T40 však nebylo dopřáno dozrát. Ani ve standardní aplikaci s vrtulí (resp. souosými protiběžnými vrtulemi) rozumných otáček (tj. s převodem v reduktoru více do pomala) se tedy nikdy neobjevil prakticky u žádného typu zařazeného do výzbroje, pokud tedy nepočítáme krátkou neúspěšnou epizodu několika kusů létající člunů Convair R3Y Tradewind, které právě „dojely“ na zmiňované motory.

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

XF-84H s vysunutou náporovou turbínou (RAT) v kořeni SOP

A právě s nevyzrálým motorem souvisí jeden primát XF-84H. Stal se prvním strojem s náporovou turbínou (RAT, Ram Air Turbine), která se u letadel používá jako nouzový zdroj energie (pohání elektrický generátor nebo hydraulické čerpadlo) při selhání motoru (motorů) za letu, aby byl letoun nadále ovladatelný. Říká se, že XF-84H někdy letěl i s preventivně do pracovní polohy vyklopenou RAT.

XF-84H dostal tzv. nadzvukovou vrtuli, což znamená, že koncové partie jejích listů se pohybovaly nadzvukovou rychlostí (samozřejmě i při nulové rychlosti samotného letounu). Třílistá vrtule se točila konstantní rychlostí 2 103 otáček za minutu (kromě náběhové a doběhové křivky). Vrtulové listy měly zajímavý hranatý tvar bez jakéhokoliv zaoblení na svých koncích.

Točící se nadzvuková vrtule stroje XF-84H přinášela všem zúčastněným a do určité vzdálenosti od stroje se nalézajícím osobám doslova akustické peklo. Nevolnosti a bolesti hlavy byly tím nejmenším zlem. Nejhorší následky měl zvuk v rovině točící se vrtule. Směrem před a za letadlo to nebylo tak brutální alespoň v tom smyslu, že silnější jedince to neshodilo na zem. A právě kvůli „zabijáckému“ hluku dostal XF-84H jméno Thunderscreech.

Je zajímavé, že se nikdy u XF-84H hladina intenzity zvuku neměřila. Po dlouhých dekádách se zkušební pilot Hank Beaird vyjádřil v tom smyslu, že se báli, aby jim to nezničilo “decibelometr“. V každém případě při motorové zkoušce to bylo slyšet až na vzdálenost čtyřiceti kilometrů. Thunderscreech bývá svorně označován za nejhlučnější letoun, jaký kdy byl vyroben.

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

Z původně objednaných čtyř kusů byly dokončeny pouze dva. To už ale nějakou dobu jelo jako objednatel v programu pouze USAF, námořnictvo od toho dalo ruce pryč dávno před prvním letem.

První prototyp měl sériové číslo 51-17059 (FS-059) a vzlétl 22. července 1955, druhý pak dostal číslo 51-17060 (FS-060). USAF ve zkouškách pokračovalo do října 1956, kdy byl program definitivně zrušen. A to nejen kvůli hluku, ale nedařilo se rozumně dokončit ani vývoj motoru, který stále pronásledovaly poruchy.

Právě kvůli poruchovému motoru skončilo jedenáct z celkem pouhých dvanácti letů XF-84H (osm první a čtyři druhý prototyp) předčasným až nouzovým přistáním. Těch dvanáct startů tak obnášelo v úhrnu přibližně šest letových hodin.

A ještě jedna zajímavost: s XF-84H nikdy neletěl pilot USAF, vždy to byl zkušební pilot firmy Republic. Kromě již zmíněného Beairda s jedenácti starty se jednou proletěl také Lin Hendrix. Po nouzovém přistání se Hendrix postavil před hlavního inženýra z vývojové kanceláře, 193 centimetrů vysokého a 107 kilogramů těžkého, vypracovaným svalstvem oplývajícího Jima Rusta, a rozhodným hlasem dočasně nahluchlého hrdiny mu řekl: „Nejsi dost velký a nemáš dost síly na to, abys mě do té věci znovu dostal“.

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

Po ukončení zkoušek byl první vyrobený exemplář XF-84H (sériové číslo 51-17059) vystaven u letiště v Bakersfieldu.

Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech

V roce 1992 byl dochovaný XF-84H sériového čísla 51-17059 předán Národnímu muzeu letectva Spojených států amerických v Daytonu. Zde už ho vidíme po prodělané rekonstrukci.

  • Nejčtenější

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tragické a vzácné. Vědci potvrdili první úmrtí na reinfekci koronavirem

V Nizozemsku vědci zaznamenali případ úmrtí ženy, která se podruhé nakazila virem SARS-CoV-2. Jak naznačují i okolnosti...

Nenaplněný příběh nejrychlejší stíhačky světa YF-12A ze Skunčích dílen

Špionážní letoun Lockheed A-12 pro CIA posloužil jako platforma pro připravovanou záchytnou stíhačku létající...

Stahujte zdarma: věc, kterou při vyhledávání na Googlu už nedáte z ruky

Aktivujte si náhledy webových stránek z vyhledávání nejen přes Google pomocí SearchPreview. Virtuálním ukazovátkem se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Messenger od Facebooku se mění. Má nové logo i funkce, ale nelíbí se všem

Uživatele tento týden přivítalo nové logo komunikační aplikace Messenger. Naznačuje tím, že se pokračuje v ohlašovaném...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Američané testovali demonstrátor stíhačky budoucí 6. generace

Americké letectvo (USAF) patrně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového nadzvukového taktického...

Příběh skutečného nebeského jezdce. Husmann bojoval na západě i východě

Miniseriál o nebeských jezdcích od 311. perutě symbolicky zakončuje příběh Richarda Husmanna. Je autorem knihy Nebeští...

Ukradené plány Concordu pašoval Štefan Krigovský v tubě od zubní pasty

Premium Slovák Štefan Krigovský byl jako mladík poslán do francouzské klášterní školy, z níž vyšel jako kněz. Později své...

Nešťastné přistání. Urubův wellington sedl na obsazeném letišti

Seriál V březnu 1939 plnil nepříjemný úkol, předával československá letadla Němcům. Petra Urubu to nezlomilo a odešel za...

Testování s Hami: Rozdáváme 80 batolecích mlék s výbornou chutí
Testování s Hami: Rozdáváme 80 batolecích mlék s výbornou chutí

Batolecí mléka Hami pro děti od ukončeného 12. a 24. měsíce obsahují potřebné živiny, jsou obohaceny o důležité vitamíny a minerální látky a...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Vypadá jak matka třicátnice, co má ráda víno, kritizuje Billie Eilish bloger

Autor herních recenzí, Angličan Chris (29), zkritizoval zpěvačku Billie Eilish (18) kvůli jejímu vzhledu na momentce,...